Perustelut
Turun kaupunginhallitus pyytää lausuntoa kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelmasta.
Turun kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelmassa määritelty visio on, että "Turun liikenneympäristö ja palveluverkko houkuttelevat kaikkia liikkumaan turvallisesti, terveellisesti ja kestävästi". Vision tueksi suunnitelmassa esitellään tavoitteet, jotka ovat turvallinen, terveellinen, tasa-arvoinen ja hiilineutraali Turku,
Toimenpideohjelma sisältää neljä toimenpidekokonaisuutta, jotka ovat
A. Kaupunki kestävän liikkumisen alustana,
B. Kaupunki- ja katutilan käyttö,
C. Matkaketjut ja liikkumishubit ja
D. Käyttäjälähtöiset palvelut
Toimenpidekokonaisuudet sisältävät yhteensä 22 toimenpidettä, jotka sisältävät yhteensä 66 tarkemmin määriteltyä toimea. Kustakin toimenpiteestä on esitetty toimenpidekortti, josta löytyy toimenpiteen kuvaus, sitä toteuttavat toimet ja arvioitu vaikuttavuus suhteessa SUMP-suunnitelman tavoitteisiin. Vaikuttavuutta on lisäksi arvioitu kuvaamalla, miten vastaava toimenpide on vaikuttanut muissa Turun kaltaisissa kaupungeissa ja miten moni asukas ja työpaikka on toimenpiteen vaikutusalueella.
SUMP-suunnitelmassa esitetyt toimet on priorisoitu konsulttina toimineen Ramboll Finland Oy:n tekemän laatuarvion, kaupungin asiantuntijoille pidetyn työpajan sekä asukkaille, yrityksille ja päättäjille tehdyn verkkokyselyn perusteella.Priorisoiduille toimille on myös esitetty vastuutahot ja arvio kustannustasosta sekä mahdolliset ulkoiset rahoituslähteet osana SUMP-suunnitelmaa. Suunnitelman toteutuksen seurannassa hyödynnetään kolmea päämittaria ja EU:n valmistelemia TEN-T asetukseen liittyviä SUMI (Sustainable Urban Mobility Indicators) -indikaattoreita, joita myös Turun kaupunkiseudun tulee seurata ja raportoida vuodesta 2026 alkaen. Seurantaa aiotaan tehdä yhteistyössä seudullisen liikennejärjestelmätyön (ns. seutu-SUMP) kanssa.
Suunnitelman toteutumista seurataan kolmella päämittarilla:
1. Kestävien kulkutapojen osuus Turun sisäisillä matkoilla noussut 66 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä,
2. Tie- ja katuliikenteen kasvihuonepäästöt puolitettu vuoden 2015 tasosta vuoteen 2029 mennessä,
3. Vakavien henkilövahinko-onnettomuuksien määrä vähentynyt 50 % vuosien 2017-2021 tasosta vutoeen 2030 mennessä.
SUMP-työn valmistelun yhteydessä tehdyn liikennemallitarkastelun ja liikennesuunnittelun mittauspisteistä saadun aineiston perusteella näyttää siltä, että kaupungin ilmastosuunnitelman tavoitteisiin ei päästä jo aiemmin päätetyillä toimenpiteillä. Päätettyjen toimien riittävyyttä on kuitenkin hankala arvioida, sillä vain murto-osa niistä on toteutettu. Toimenpiteiden toteuttamisen, toimintaympäristön muuttumisen ja myös mm. liikenteen sähköistymisen vuoksi SUMP-suunnitelman vaikuttavuutta on syytä arvioida ja suunnitelma päivittää säännöllisin väliajoin. Jos suunnitelman määrällisiin tavoitteisiin ei olla pääsemässä, päivitystyön yhteydessä tulee tarkasteltavaksi myös SUMP-suunnitelmassa esitetyt uudet toimenpiteet.
Konsulttina toiminut Ramboll Finland Oy on SUMP-suunnitelmassa esittänyt myös uusia toimenpiteitä, joita tulisi selvittää ennen SUMP-suunnitelman päivitystä noin vuonna 2028. Toimenpiteet sisältävät esimerkiksi ruuhkamaksujen käyttöönoton, autoilun läpiajon rajoittamisen ja 30 km/h nopeusrajoituksen taajama-alueilla. Näiden toimenpiteiden toteuttamisesta ei päätetä tämän SUMP-suunnitelman yhteydessä.
Lausuntopyynnössä toivotaan erityisesti kannanottoja seuraaviin kysymyksiin:
- Miten näette kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelman vaikuttavan Turun ja seudun kehitykseen muun muassa vetovoiman, kaupunkikehityksen ja liikkumisen osalta?
- Kannatatteko kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelmassa esitettyjä tavoitteita ja toimenpiteitä?
-Tulisiko Turun selvittää kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelmassa esitettyjä uusia toimenpiteitä, joilla pyritään lisäämään kestävien kulkutapojen osuutta, jos nykyiset toimenpiteet eivät yksinään riitä?
- Miten Turun kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelman tulisi mielestänne vaikuttaa Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmaan?
- Mitkä ovat mielestänne tärkeimmät keinot edistää kestävää liikkumista Turun kaupunkiseudulla?
- Mitä jatkokehitettävää suunnitelmasta löytyy?
Turun kaupungin kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelma sekä Ruskon kunnan lausunto koskien kyseistä suunnitelmaa ovat esityslistan oheismateriaalina.
Ehdotus
Esittelijä
-
Kari Lehtinen, Kunnanjohtaja, kari.lehtinen@rusko.fi
Kunnanhallitus päättää antaa esityslistan oheismateriaalin mukaisen lausunnon Turun kaupungin kestävän kaupunkiliikkumisen suunnitelmasta.
Päätös
Kunnanhallitus hyväksyi päätösehdotuksen.