Valmistelija
Kai Laitinen, Johtava rehtori, kai.laitinen@rusko.fi
Perustelut
Toimeksiannon mukaisesti rehtori Mika Rantanen on tehnyt palveluverkkoselvityksen, jonka hän on luovuttanut kunnalle 30.9.2020.
Kunnanhallitus totesi päätöksessään, että Rantanen on luovuttanut kouluverkkoa koskevan palveluverkkoselvityksen Ruskon kunnalle saamansa toimeksiannon mukaisesti.
Kunnanhallitus päätti lähettää selvityksen opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnalle tiedoksi ja selvitettäväksi mahdollisia toimenpiteitä varten. (KH, 5.10.2020 § 179)
Rantasen tekemässä Ruskon Palveluverkkoselvityksessä todetaan seuraavaa:
Yhtenäiskoulu on oppilaille ja henkilökunnalle erilainen kuin ala- tai yläkoulu. Pitkään töissä olleet henkilökunta tarvitsee aikaa sopeutua uuteen toimintatapaan. On tärkeää luoda kokonaan uusi koulu, ei siis yläkoulun liittämistä alakouluun tai päinvastoin. Siksi usein yhtenäiskoululle otetaan kokonaan uusi nimi uuden koulun ja toimintakulttuurin merkiksi.
Yhteisöllisyydelle on varattava aikaa kehittyä. Yhteinen henkilökunnan tila, yhteiset tilaisuudet, yhteissuunnitteluaika, keskustelutilaisuudet yms. ovat tärkeitä.
Rehtorin ja apulaisrehtorin merkitys on oleellinen luotaessa uutta koulua ja sen toimintakulttuuria, he vastaavat siitä. On tärkeää, että kaikille annetaan mahdollisuus osallistua koulun toimintatapojen suunnitteluun. Käytännön työ ohjaa parhaiten yhtenäiskoulun toimintakulttuuriin. Työparit ja yhteisopettajuus ovat hyviä tapoja kehittää koulun toimintaa.
Osa henkilöstöstä tulee kaipaamaan vanhaa ja he vastustavat muutoksia. Rehtorien pedagogisen johtamisen ja henkilöstöjohtamisen taidot ja osaaminen ovat oleellisia. Rehtoreilla tulee olla riittävästi aikaa kohdata henkilöstöä.
Tietyt pelisäännöt ovat koulussa yhteisiä kaikille ja kaikkien opettajien on seistävä sovittujen sääntöjen takana. Oppilaiden oikeudet ja velvollisuudet kasvavat iän mukana. Oppilaiden tulee myös ymmärtää se, että kaikilla oppilailla koulussa iästä riippuen ei ole samat säännöt kaikissa asioissa.
Opettajien tulee nähdä kaikki oppilaat omina, ei toisten oppilaina.
Eri-ikäisten lasten vanhempien voi olla vaikea joskus ymmärtää sääntöjen erilaisuutta. Yhtenäiskoulussa huoltajallekaan ei tule kouluvaihdoksia, koulun toimintakulttuuri tulee tutuksi ja lapsen koulupolun alussa.
Yhtenäiskoulussa on suuri mahdollisuus käyttää koko koulun opettajakunnan osaamista vuosiluokilla 1-9. Kaksoiskelpoiset luokanopettajat, joilla on sekä luokan- että aineenopettajan koulutus, voivat opettaa omia aineitaan yläkoulussa, usein esim. taitoaineita. Kielten ja taitoaineitten aineenopettajilla on vastaavasti mahdollisuus saada lisätunteja alakoulun puolelta. Yhteistyö ala- ja yläkoulun kesken on sitä helpompaa mitä lähempänä luokkahuoneet ovat. Mikäli koulurakennusten välistä etäisyyttä on useampi kilometri, kuluu merkittävästi aikaa siirtymiseen ja opettajalta usein edellytetään omaa autoa. Tällöin useassa koulurakennuksessa työskentely ei ole tarkoituksenmukaista.
Jos yhtenäiskoulu on muodostettu kouluista, joiden välinen etäisyys on useita kilometrejä, on todella vaikeaa luoda yhteistyötä ja yhtenäistä toimintakulttuuria.
Selvityksen tehneen Mika Rantasen toimenpide-esitykset Ruskolla perustuvat Palveluverkkoselvityksen tietoihin ja keskusteluihin Ruskon koulujen rehtoreiden ja johtoryhmän kanssa:
Yhtenäiskoulun perustaminen on luontevaa, kun uuden koulun muodostavat yksiköt ovat fyysisesti lähellä toisiaan kuten Hiidenvainion, Kirkonkylän ja Maunun koulut ovat. Rehtori ja virka-apulaisrehtori pystyvät tosiasiallisesti johtamaan näitä yksikköjä.
Merttelän koulu ei ole samalla tavoin välittömästi samaa aluetta eikä muodosta kiinteää ja yhtenäistä toiminnallista koulukokonaisuutta. Merttelää ei voi johtaa täysipainoisesti Ruskon keskustasta.
Laukolan koulu muodostaa oman selkeän palvelukokonaisuutensa, johon koulun ohella liittyvät myös varhaiskasvatus, kirjasto ja nuorisotoiminta.
Yhtenäiskoulun perustaminen tarkoittaa sitä muodostavien koulujen lakkauttamista. Koulujen lakkauttaminen vaatii valtuuston päätöstä. Prosessiin kuuluu huoltajien ja oppilaiden (oppilaskunnan) kuuleminen kuten Hallintolaki ja Perusopetuslaki edellyttävät. Kouluverkon uudistamista koskeva asia tulee käsitellä työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa annetun lain (449/2007,YT-laki) mukaisesti. Kuulemiset ovat samalla hyvää ja laajaa tiedottamista asiasta, joka ei kovinkaan voimakkaasti vaikuta oppilaan tai huoltajan arkipäivään. Toisin on silloin kun toiminta jossain koulurakennuksessa kokonaan loppuu.
Taloudelliset vaikutukset ovat vähäiset, eihän yhtenäiskoulun perustaminen sinällään tuota henkilökunnan lisäämis- tai vähentämistarpeita. Koulun opettajat ja rehtorit ovat Ruskon kunnan, ei määrätyn koulun viranhaltijoita, joten muutoksia ei siltä osin tule.
Se, että ope työntekijä saavuttaa eläkeiän, ei tarkoita työntekijän siirtymistä eläkkeelle. Hiidenvainion, Kirkonkylän ja Maunun kouluista ainakin kolme opettaja saavuttaa eläkeiän lukuvuoden 2021-22 päättymiseen mennessä.
Uudistettaessa Ruskon perusopetusta on kiinnitettävä huomiota rekrytointiin. Jotta henkilöstö saadaan osaamiseltaan ja kyvykkyydeltään vastaamaan tarpeita, on muutamana lähivuotena pidättäydyttävä vakituisen henkilöstön rekrytoinneilta ja palkattava määräaikaisia tuntiopettajia, mikäli tarvitaan uusia opettajia korvaamaan esim. eläkkeelle siirtyviä. Vaikka Ruskon kokonaisoppilasmäärä ei seuraavien vuosien aikana vaihtelekaan kovin paljon, on suurta vaihtelua alakoulujen oppilasmäärissä ja yläkoulujen oppilasmäärissä. Tämä tarkoittaa sitä, että entistä enemmän tarvitaan opettajien joustavaa käyttöä sekä ala- että yläluokilla. Joustavan henkilöstön käytön ansioista lähivuosina pystyttäneen opetus toteuttamaan yhtä opettajaa pienemmällä määrällä (säästöpotentiaali noin 60.000 sosiaalikuluineen).
Yhtenäiskoulun perustamisen myötä toinen rehtoreista jatkanee yhtenäiskoulun rehtorina ja toinen virka-apulaisrehtorina, onhan kummallakin nyt rehtorin virka. Tarkkaa kustannusvaikutusta ei pysty laskemaan, koska ei tiedä miten virkajärjestelyt toteutuvat henkilötasolla. Kokonaiskustannus on kuitenkin alle 10.000€/vuosi tämän hetkisen virkaehtosopimuksen mukaan.
Maunun koulun peruskorjaus ja laajennus vaikuttaa keskustan alueen kouluihin mm. poikkeavin tilajärjestelyin lukuvuoden 2021-22 ajan. Niinpä lukuvuosi 2022-23 on sopiva ajankohta kouluille ja hallinnolle valmistella koulujen lakkautusta ja uuden yhtenäiskoulun toteuttamista. Uusi yhtenäiskoulu voisi aloittaa aikaisintaan 1.8.2023.
Näin olleen periaatepäätös yhtenäiskoulun perustamisesta tulee tehdä mahdollisimman pian, toteaa Mika Rantanen.
Ehdotus
Esittelijä
Kai Laitinen, Johtava rehtori, kai.laitinen@rusko.fi
Kaisa Mattila, Varhaiskasvatusjohtaja, kaisa.mattila@rusko.fi
Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta merkitsee Ruskon Palveluverkkoselvityksen tiedoksi.
Lautakunta esittää kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että Ruskolla tehdään periaatepäätös yhtenäiskoulujärjestelmään siirtymisestä Palveluverkkoselvityksessä esitetyn perusteella.
Yhtenäiskoulu muodostetaan nykyisistä Hiidenvainion, Kirkonkylän ja Maunun kouluista.
Päätös siirtymisestä tehdään vuoden 2021 aikana ja yhtenäiskoulu aloittaa toimintansa Ruskolla 1.8.2023.
Päätös
Muutettuna päätösehdotuksena opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta päätti selvittää palveluverkkoselvitykseen liittyen lapsivaikutusten arvioinnit sekä kuulla oppilaita, huoltajia ja opettajia yhtenäiskouluun siirtymisestä.