Valmistelija
Mikko Hulkkonen, Hyvinvointijohtaja, mikko.hulkkonen@rusko.fi
Perustelut
Kunnanhallitus päätti yksimielisesti 1.11.2021 § 262 palauttaa taiteen perusopetuksen ostopalvelusopimuksen hyvinvointilautakunnalle uudelleen valmisteltavaksi. Valmistelussa on selvitettävä, miten kunnanhallituksen aiemmin asiassa tekemät linjaukset toteutetaan ja miten linjauksen johdosta säästyvät varat tullaan käyttämään.
Selvitys kunnanhallituksen aiempien linjausten toteutuksesta:
Kunnanhallitus päätti 5.10.2020 § 186 hyväksyä taiteen perusopetuksen ostopalvelusopimuksen Ruskon kunnan ja Turun musiikinopetus Oy:n välillä yhden vuoden voimassaoloajalla. Lisäksi kunnanhallitus päätti tällöin lähettää kokousliitteet hyvinvointilautakunnalle tiedoksi ja käsiteltäväksi siten, että painopistettä muutetaan kunnan nuorimpiin ikäryhmiin (so. taiteen perusopetukseen todellisen osallistujamäärän ja varatun paikkamäärän välisen erotuksen määräraha käytetään pääsääntöisesti jatkossa siten, että tarjotaan kunnan nuorimmalle ikäryhmälle taiteen varhaiskasvatusta, esim. musiikkileikkikoulua). Hyvinvointijohtajalle annettiin tehtäväksi selvittää kuntalaiskyselyn tekemistä lapsille suunnattavista taidemuodoista.
Hyvinvointilautakunta päätti 8.10.2021 § 68 merkitä kunnanhallituksen em. päätöksen tiedokseen. Lautakunta päätti tarkentaa taiteen perusopetuksen ostopalvelusopimuksen ehtoja sen voimassaoloajan sekä varattavan oppilaspaikkamäärän osalta. Lisäksi lautakunta päätti käynnistää kulttuurihyvinvointisuunnitelman laatimisen, jossa määritellään nykyistä monipuolisemmin kulttuurin rooli kunnan hyvinvoinnin edistämisessä sekä osallistamalla kuntalaisia määritetään suunnitelman mukaiset tavoitteet, toimenpiteet ja niiden rahoitus.
Kunnanhallituksen 5.10.2020 tekemä linjaus on huomioitu siis osana kuluvan vuoden taiteen perusopetusta koskevaa sopimusta vähentämällä oppilaspaikkakohtaista kuntaosuutta saavien oppilaiden määrä 35:stä 26:een. Nyt oppilaspaikkamäärää esitetään rajattavaksi vuodelle 2022 siis 22 oppilaaseen.
Lisäksi kunnanhallituksen linjaus on huomioitu osana kunnanhallituksen hyväksymää avustusjärjestelmän uudistusta, jossa avustuslajeja (ml. taiteen perusopetuksen oppilaspaikkakohtainen kuntaosuus) päätettiin uudistaa asteittain. Syksyn 2021 osalta avustusjärjestelmässä todetaan, että ”Ruskon kunta tukee opetukseen osallistuvaa oppilasta vastaamalla oppilaspaikkakohtaisen kuntaosuuden suorituksesta erikseen sopimuksessa määritellyn paikkamäärän mukaisesti. Tukea ei tarvitse hakea erikseen eikä siitä tehdä erillistä päätöstä, mutta jonotuksen kriteereitä on tarkennettu. Tuettavien oppilaiden määrää rajataan asteittain ja tarkastellaan taiteen perusopetuksen järjestämiseen vaihtoehtoisia tapoja. Oppilaspaikkatuen sijaan painotetaan kulttuurihyvinvointisuunnitelman mukaista toimintaa kuten avointa taidekasvatusta (esim. musiikkileikkikoulu).”
Koskien asteittaisen siirtymän jälkeen avustuslajien tavoitetilaa vuonna 2023 kappaleessa ”Avustuslajit 2023 alkaen” todetaan: ”Taiteen perusopetuksen järjestelyistä on tehty erillinen suunnitelma, jossa tuettavien oppilaiden määrää on rajattu ja tarkasteltu taiteen perusopetuksen järjestämiseen vaihtoehtoisia tapoja. Laajan oppimäärän mukaisen oppilaspaikkatuen sijaan painotetaan kulttuurihyvinvointisuunnitelman mukaista toimintaa kuten avointa taidekasvatusta (esim. musiikkileikkikoulu).”
Kunnanhallituksen 5.10.2020 tekemä linjaus käy ilmi myös oheisen kulttuurihyvinvointisuunnitelmaluonnoksen tilannekatsauksesta: Varhaisiän musiikkikasvatusta on tarjottu liitteen vaihtoehto nro 1 mukaisena vuonna 2021 aiempia vuosia laajempana. Osallistuminen jäi kuitenkin vähäiseksi osittain ehkä koronatilanteen vuoksi.
Lisäksi kunnanhallituksen 5.10.2020 antama tehtävä kuntalaiskyselyn tekemisestä lapsille suunnattavista taidemuodoista on toteutettu. Kuntalaiskyselyn tulokset esiteltiin hyvinvointilautakunnalle 19.10.2021 § 26. Kyselyn tuloksia on hyödynnetty kulttuuritarjonnan valinnassa kuluvana vuonna sekä kulttuurihyvinvointisuunnitelman laatimisessa. Kuntalaisia on osallistettu kulttuuritapahtumien ja -palvelujen suunnitteluun myös useiden muiden avoimien kuntalaiskyselyjen kautta.
Selvitys linjauksen johdosta säästyvien varojen käytöstä:
Taiteen perusopetukseen varatun aiemman sopimuksen mukaisen 35 oppilaspaikan ja kunnanhallitukselle esitetyn, todelliseen oppilasmäärään ja kysyntään perustuvan 22 oppilaspaikan välisestä erotuksesta ikään kuin säästyvä vara on tarkoitus suunnata oheisena esitetyn kulttuurihyvinvointisuunnitelmaluonnoksen mukaisiin, eri ikä- ja intressiryhmille (painottuen lapsiin ja nuoriin) suunnattavien ennaltaehkäisevien kulttuurihyvinvointipalveluiden palvelukokeiluiden rahoitukseen. Palvelukokeilut vahvistaa hyvinvointilautakunta, ja niiden pohjalta on tarkoitus rakentaa kuntalaisten tarpeita vastaava ja vaikuttavan hyvinvoinnin edistämisen kannalta mielekäs palvelutarjonta. Suunnitelmaluonnoksessa on kuvattu jo toteutettuja toimenpiteitä ja kokeiluja.
Koronatilanteen vuoksi tapahtumien järjestäminen ei kuitenkaan ole ollut käytännössä täysimääräisesti mahdollista ennen yhteiskunnan avautumista. Tilanteen vuoksi ei ole myöskään ollut mahdollista vakiinnuttaa kokeilujen kautta kulttuurihyvinvointipalvelujen tarjontaa tai epidemian rajoitustoimenpiteistä johtuen tehdä tarkkaa suunnitelmaa, millaisia tapahtumia on mahdollista järjestää. Tarkoitus on vallitsevasta koronaepidemiatilanteesta riippuen ja mm. kunnan hyvinvointi- ja osallisuusohjelmien päivitysten ja laajan hyvinvointikertomuksen ja -suunnitelman valmistuttua laatia oheisen luonnoksen pohjalta alkukevään 2022 aikana kulttuurihyvinvointisuunnitelma, jossa määritellään tarkemmin sen tavoitteiden mukaiset toimenpiteet ja niiden kustannukset.
Ehdotus
Esittelijä
Mikko Hulkkonen, Hyvinvointijohtaja, mikko.hulkkonen@rusko.fi
Hyvinvointilautakunta päättää hyväksyä annetun selvityksen, miten kunnanhallituksen aiemmin taiteen perusopetusta koskevassa asiassa tekemät linjaukset toteutetaan ja miten linjauksen johdosta säästyvät varat tullaan käyttämään, ja lähettää asian edelleen kunnanhallituksen päätettäväksi.
Päätös
Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.