Tekninen lautakunta, kokous 7.4.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 39 Asiakastyytyväisyyskysely 2021

RUSDno-2022-206

Valmistelija

  • Mika Heinonen, Tekninen johtaja, mika.heinonen@rusko.fi

Perustelut

Toteutettuun kyselyyn saatiin tänä vuonna vastauksia 75 kpl. Viime vuonna vastauksia saatiin 29 kpl. Kysely järjestettiin nettikyselynä. Tämä kysely tehtiin Webropol ohjelmalla.

Vastaajia oli nyt enemmän kuin viime vuonna. Ajankohta kyselylle oli myöhempi kuin viime vuonna. Ajankohta varmasti vaikutti talvikunnossapidon vastauksiin.

Kunnan sisäisten teiden ja alueiden hoidon taso on vastausten mukaan pudonnut 3,3 tasolle, talvihoito kunnan teillä oli 3,2. Kyselyn ajankohtana oli todella haastavat talvikelit.

Vastausten mukaan kunnan puistojen, liikuntapaikkojen ja viheralueiden hoito on noussut tasolle 3,3, tässä on huomioitava vastaajien suuri osuus, 20 % ei ole käyttänyt kyseistä palvelua.

Jätehuolto on pysynyt hyvällä tasolla vastausten mukaan. Silmiinpistävää jätehuollossa on ongelmajätteiden keruupisteiden sijainti (esim. öljy, akut) huonot tulokset, joka johtuu keräyspaikkojen vähentymisestä ja heikosta saavutettavuudesta.

Vesi- ja viemärilaitoksen palvelun vastaajat kokivat pysyneen edelleen hyvällä tasolla eli 3,8. Vesilaitoksen lisäkyselyssä, jossa arvioitiin veden laatua, painetta, katkoksia, viemäriverkostoa ja mahdollisia ongelmia, näistä tuli hyvät tulokset. Arvostelu tasolla 1-3, tulos 1 =ei ongelmia ja tulos 1,2. Vesihuoltoon panostaminen aikaisempina vuosina näkyy asiakastyytyväisyydessä.

Valaistus on vastausten mukaan pysynyt 3,8 tasolla. Kävely ja pyöräteiden valaistus sai kuitenkin vain 3,3 arvosanan.

Palo- ja pelastustoimen vastaajat kokivat parantuneen huomattavasti. Arvosana palo- ja pelastustoimelle on yli 4.

Keskustan ympäristön viihtyisyys koostuu 76 % mielestä ympäristön siisteydestä ja puhtaudesta. Katuasioissa toivottiin päällysteiden kuntoon panostamista ja liikenneturvallisuuden parantamista.

Asuinalueen viihtyvyyden tärkeimpinä asioina koettiin ympäristön siisteys ja puhtaus sekä ympäristön rauhallisuus ja turvallisuus.

Tiedottamiskanavina edelleen internet on selkeä suosituin 73 % osuudella.

Näihin vastauksiin perustuu kunnan teknisten palveluiden kehittäminen.

Oheismateriaalina on asiakastyytyväisyyskysely.

Ehdotus

Esittelijä

  • Mika Heinonen, Tekninen johtaja, mika.heinonen@rusko.fi

Tekninen lautakunta merkitsee asian tietoonsa saatetuksi.

Päätös

Päätösehdotuksen mukaisesti.