Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta, kokous 20.9.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 88 Asiakastyytyväisyyskyselyn kauden 2022-2023 tulokset

RUSDno-2023-499

Valmistelija

  • Maarit Ketola, Varhaiskasvatusjohtaja, maarit.ketola@rusko.fi

Perustelut

Varhaiskasvatuspalveluiden asiakastyytyväisyyskysely on toteutettu sähköisenä kyselynä ajalla 15 .- 31.5.2023. Kysely toteutettiin kaikissa kunnallisissa päiväkodeissa ja yksityisessä varhaiskasvatuksessa. Myös henkilökunta on vastannut samansisältöiseen kyselyyn. Edellisen kerran asiakastyytyväisyyskysely on toteutettu kunnan päiväkodeissa vuonna 2021. Kevään 2023 kyselyyn on vastannut 229 huoltajaa ja 52 työntekijää. Vastausprosentti kunnallisen varhaiskasvatuksen huoltajien osalta oli 52 %. Vuonna 2023 on kyselyyn lisätty kohdat "Hakuprosessi varhaiskasvatuksessa", "Tutustuminen ja varhaiskasvatusken aloitus" sekä "Tuki varhaiskasvatuksessa". Näillä väittämäkokonaisuuksilla saatiin tietoa varhaiskasvatuksen asiakasprosessien toimivuudesta sekä tuen totutumisesta ryhmissä niin huoltajien kuin henkilökunnan näkökulmasta. 

Kyselyn tulokset ja saatu palaute on käyty päiväkodeissa henkilöstön kanssa läpi. Jokainen päiväkoti on nostanut tuloksista 1 - 3 kehittämiskohdetta ja laatinut niistä kuluvalle toimikaudelle kehittämistoimenpiteet, tavoitteet sekä arvioinnin aikataulun. Kyselyn vastauksista ja sovituista toimenpiteistä tiedotetaan myös asiakasperheitä.

Kyselyn tuloksista on nähtävissä, että huoltajat ovat tyytyväisiä lastensa varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen. "Ilmapiiri ja vuorovaikutus varhaiskasvatuksessa" väittämien keskiarvo oli 4,5/5 ja toiminnan sisältöä mittaaava keskiarvo 4,6/5. Hakuprosessi varhaiskasvatukseen väittämien keskiarvo oli  4,3/5. Tutustuminen ja varhaiskasvatuksen aloitus väittämien keskiarvo oli 4,4/5. Tuki varhaiskasvatuksessa väittämien keskiarvo oli 4/5. Myös työntekijät ovat erittäin tyytyväisiä kokonaisuuteen ja keskiarvot olivat hyvin saman suuntaisia kuin huoltajilla. Kehittämistoimenpiteitä on jatkossa kohdistettava huoltajien osallisuuden ja vaikutusmahdollisuuksien lisäämiseen ja vahvistamiseen, päivittäisviestintään varhaiskasvatuksen arjen toiminnoista sekä tiedottamiseen muista lapsiperheille tarjottavaista palveluista. Varhaiskasvatusken asiakasprosesseissa ennen varsinaisen varhaiskasvatuksen alkamista on kehitettävää mm. tiedottamisessa. Tuen toteutumisen osalta kehittämiskohteeksi nousi mm. tuen hallintopäätöksen löydettävyys ja selkeys. 

Varhaiskasvatuksen asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset julkaistaan kunnan nettisivuilla syyskuun 2023 aikana.

Ehdotus

Esittelijä

  • Maarit Ketola, Varhaiskasvatusjohtaja, maarit.ketola@rusko.fi

Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta merkitsee tietoonsa saatetuksi kevään 2023 asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset.

Päätös

Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta hyväksyi päätösehdotuksen

Lautakunta kävi laajasti keskustelua kyselyn hyvistä tuloksista. Avoimissa vastauksissa esiin nousseita toiveita ja ideoita, otetaan huomioon kehitettäessä toimintaa varhaiskasvatuksen eri osa-alueilla.