Perustelut
Kotoutumislain uudistuksen yhteydessä kunnille tulee uusia lakisääteisiä tehtäviä kotoutumiseen liittyen myös valtiolta siirtyvien lakisääteisten työvoimapalvelujen lisäksi.
Läntisen Turun seudun kunnista Raisio, Naantali, Masku, Nousiainen, Rusko ja Mynämäki ovat neuvotelleet yhteistoimintasopimuksen tekemisestä, jolla sovitaan palveluiden ostamisesta Raision kaupungilta. Yhteistoimintasopimukseen osallistuvat läntisistä Turun seudun kunnista Raisio, Naantali, Masku, Rusko sekä Mynämäki. Raisio toimii sopimuksessa myyjäosapuolena.
Sopimuksen tarkoituksena on toteuttaa edullisesti yhtenäistä ja laadukasta maahanmuuttajien kotoutumistoimintaa osapuolten alueella. Raision kaupunki varaa toimintaan riittävän resurssin, jonka työpanosta käytetään kunkin kunnan palvelutarpeen mukaisesti lakisääteiseen kotoutumistyöhön.
Kyseisellä sopimuksella ostajat antavat kotoutumislain (laki kotoutumisen edistämisestä 621/2023) mukaiset tehtävät sekä muita kotoutumiseen liittyviä tehtäviä Raision kaupungin viranhaltijoiden hoidettavaksi. Tältä osin sopimus on kuntalain 54 §:n mukainen sopimus viranomaistehtävien hoitamisesta.
Kotoutumisen järjestämisen henkilöstökulut ja muut toimintakulut laskutetaan kunnilta määrätyssä jakosuhteessa, joka perustuu kunnille kotoutumispalveluihin osoitettuihin valtionosuuksiin. Kotoutumistoiminnan kustannukset, jotka ovat aiheuttamisperusteisesti kohdennettavissa kunnittain, Raisio laskuttaa kunnilta toteutuneiden kulujen mukaisesti. Raisio laskuttaa henkilöstökulujensa ohella välillisistä henkilöstökustannuksista muodostuvia kustannuksia erillisen hallintokulujen laskutusprosentin perusteella.
Sopimuksella Ruskon kunta antaa seuraavat maahanmuuttajien kotoutumiseen liittyvät lakisääteiset ja viranomaistehtävät Raision hoidettavaksi:
Kotoutumislaki:
9§ Yhteydenotto kotoutumista edistävien palveluiden tarpeen arvioimiseksi
10 § Ohjaus ja neuvonta
11 § Perustieto suomalaisesta yhteiskunnasta
12 § Kotoutumista edistävien palveluiden järjestäminen
13 § Kunnan kotoutumisohjelman järjestäminen, sisältäen vähintään seuraavat lakisääteiset palvelut:
1) 14 §:ssä tarkoitettu osaamisen ja kototumisen palvelutarpeen arviointi ja 15 §:ssä tarkoitettu monialainen osaamisen ja kotoutumisen palvelutarpeen arviointi;
2) 16 §:ssä tarkoitettu kotoutumissuunnitelman laadinta ja 17 §:ssä tarkoitettu monialaisen kotoutumissuunnitelman laadinta;
3) 25 §:ssä tarkoitettu monikielinen yhteiskuntaorientaatio;
4) 26 §:ssä tarkoitettua ja muuta koulutusta ja palveluita, jotka edistävät suomen ja ruotsin kielen osaamista, luku- ja kirjoitustaitoa, yhteiskunta- ja työelämävalmiuksia sekä työllistymistä ja yrittäjyyttä;
5) ohjelman aikaista ohjausta ja neuvontaa; ja
6) 26 §:ssä tarkoitettu kielitaidon päättötestaus
14 § Osaamisen ja kototumisen palvelutarpeen arviointi
15 § Monialaisen osaamisen ja kotoutumisen palvelutarpeen arviointi
16 § Kototumissuunnitelma
17 § Monialainen kotoutumissuunnitelma
21 § Perheen kotoutumissuunnitelma
22 § Kotoutumissuunnitelman tai monialaisen kotoutumsisuunnitelman tarkistaminen
Lisäksi sopimus kattaa seuraavat kotoutumiseen liittyvät palvelut ja valmistelutehtävät:
- Kunnan kotoutumisohjelman lakisääteisen palvelukokonaisuuden suunnittelu ja tuottaminen sekä ELY-keskuksen edellyttämien asiakirjojen laadinta kullekin kunnalle. Lakisääteisten palvelujen järjestäminen ja niihin liittyvät ostopalveluhankinnat
- Kotouttamistoiminnan suunnittelu ja kehittäminen yhdessä ostajatahon kanssa
- Seutuyhteistyön kehittäminen ja hankeyhteistyö
- Seuranta ja raportointi
- Henkilöstön riittävyydestä ja osaamisesta huolehtiminen
Sopimuksen mukaan Rusko nimeää omasta organisaatiostaan sopimusyhdyshenkilön, joka osallistuu vuosittain seurantakokouksiin. Sopimuksen hinnoitteluliitteen mukaan ostajakunta huolehtii myös kotoutumisohjaajan perehdyttämisestä kunnan organisaatioon ja vie tarvittaessa asiakkaan asioita eteenpäin kunnan muissa toiminnoissa.
Sopimuksen liitteenä olevan kustannusravion mukaan Ruskon vuosiosuus kotoutumispalveluiden henkilöstökuluista, hallintokuluista ja muista kuluista on 14.447 euroa, kotoutumiskoulutuksesta 7.500 euroa ja yhteiskuntaorientaatiosta 1.000 euroa (yhteensä 22.947 euroa). Lisäksi kustannuksia muodostuu mahdollisista lisäpalveluista, kuten matka-, tulkki- ja lastenhoitopalvelut, mutta tällaisten tukipalveluiden tarve on ennakkoarvion mukaan Ruskon osalta vähäinen. Nämä lisäkustannukset laskutetaan kunnilta toteutuneiden kulujen mukaan, sillä ne pystytään kohdentamaan aiheuttamisperusteisesti.
Kotoutumiskoulutuksen ja yhteiskuntaorientaation järjestämistapaa ei ole Turun työllisyysalueen kunnissa vielä valittu, ja ennakkoarvion mukaan toteutus pystytään hankkimaan Raision tuottamien kotoutumispalveluiden talousarvioon kirjattua pienemmällä kustannuksella, jolloin Ruskonkin osuus kustannuksista olisi arvioitua määrää pienempi.
Kotoutumiskustannuksiin on varauduttu Ruskon vuoden 2025 talousarvion valmistelussa.
Esityslistan oheismateriaalina ovat Yhteistoimintasopimus maahanmuuttajien kotoutumisen järjestämisestä, arvio kotoutumispalveluiden kustannuksista sekä esittely kotoutumispalveluista.
Ehdotus
Esittelijä
-
Kari Lehtinen, Kunnanjohtaja, kari.lehtinen@rusko.fi
Kunnanhallitus päättää esittää valtuustolle, että se hyväksyy oheismateriaalina olevan sopimuksen maahanmuuttajien kotoutumispalveluiden järjestämisestä ja valtuuttaa kunnanjohtajan hyväksymään sopimuksen ja tekemään sopimukseen mahdollisia vähäisiä muutoksia/tarkennuksia.
Kunnahallitus päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti päätöksenteon jälkeen.
Päätös
Kunnanhallitus hyväksyi päätösehdotuksen.