Perustelut
Rakentamislain korjaussarjan käsittely oli eduskunnassa 18.12.2024. Rakentamislaki sekä niin kutsuttu rakentamislain korjaussarja eli nykyisen hallituksen ohjelman mukaiset muutokset rakentamislakiin tulivat voimaan 1. tammikuuta 2025. Korjaussarjassa muutettiin § 99, kunnan rakennusvalvontaviranomainen: Rakennusvalvonnan viranomaistehtävistä huolehtii kunnan määräämä lautakunta tai muu monijäseninen toimielin, jona ei kuitenkaan voi toimia kunnanhallitus. Kyseinen lautakunta tai monijäseninen toimielin (rakennusvalvontaviranomainen) voi siirtää toimivaltaansa viranhaltijalle, ellei laissa erikseen toisin säädetä. Kuntalaissa säädetään viranomaisen toimivallan siirrosta osana kuntien yhteistoimintaa. Hallintopakkoa koskevaa asiaa ei kuitenkaan saa siirtää viranhaltijan ratkaistavaksi.
Rakentamislaki https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2023/20230751
Kuntaliitto:
Rakentamislaki alkuperäisessä muodossaan ei sisältänyt mahdollisuutta siirtää rakennusvalvontaviranomaiselle nimenomaisesti laissa säädettyä toimivaltaa viranhaltijalle. Tämä mahdollisuus kuitenkin lisättiin lakiin korjaussarjan yhteydessä. Lakimuutoksen jälkeen rakennusvalvontaviranomaisen toimiva monijäseninen toimielin voi siirtää toimivaltaansa viranhaltijalle, ellei erikseen toisin säädetä. Hallintopakon osalta on erikseen säädetty, ettei päätösvaltaa voida siirtää viranhaltijalle. Kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi siten siirtää sille laissa säädettyä toimivaltaa (rakentamislaki: lupaviranomainen, rakennusvalvontaviranomainen) edelleen tekemällä oman delegointipäätöksen. Kunnalle (rakentamislaki: säännöksen mainitsema toimivaltainen taho, kunta) rakentamislaissa säädettyä toimivaltaa voidaan siirtää kuntalain mukaisesti toimielimille ja viranhaltijoille. Tältä osin siirtäminen on mahdollista siten myös hallintosäännöllä.
Ruskon hallintosäännön muutokset hyväksyttiin kunnanvaltuustossa 16.12.2024 § 76. Tällöin oli tiedossa, että korjaussarjan muutos voi vaikuttaa toimivallan siirtämiseen. Näin ollen asiat, jotka on määrätty rakennusvalvontaviranomaisen (rakennus- ja ympäristölautakunta) toimivaltaan, tulisi siirtää lautakunnan päätöksellä viranhaltijalle (rakennustarkastajalle), jotta rakennusvalvonnan tavanomainen lupa- ja tarkastustoiminta jatkuu vanhan maankäyttö- ja rakennuslain kaltaisesti. Hallintosääntöön voidaan jättää kunnan toimivaltaan kuuluvat säännökset. Delegoinnin vaikutus lautakunnan sekä viranhaltijoiden rooleihin pysyy samanmukaisena, kun ne oli hallintosäännössä suunniteltu.
Liitteenä Kuntaliiton luettelo rakentamislain säännösten toimivallasta (päivitetty 12/2024) ja Ruskon kunnan hallintosääntö.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Niko Paloposki, rakennustarkastaja, niko.paloposki@rusko.fi
Rakennus- ja ympäristölautakunta päättää siirtää rakennusvalvontaviranomaisen toimivaltaansa viranhaltijalle (rakennustarkastajalle) seuraavien rakentamislain säännösten osalta:
Rakennustarkastaja päättää:
- (1) kokoontumistiloista, RakL § 41
- (2) rakentamislupien myöntämisestä asemakaava-alueella ja niissä tapauksissa, kun rakennushankkeelle rakentamislupa poikkeamisluvan tai sijoittamisluvan perusteella voidaan myöntää, RakL 43 § 1 mom
- (3) talousrakennusten, katosten, yleisörakennelmien, mastojen/piippujen, mainoslaitteiden, energiakaivojen ja erityistä toimintaa varten rakennettavien alueiden koskevien rakentamislupien myöntämisestä koko kunnan alueella RakL 43 § 1 mom
- (4) maatalouden talous- ja varastorakennuksien rakentamislupien myöntämisestä koko kunnan alueella, <500 k-m², RakL 43 § 1 mom
- (5) rakentamislupien myöntämisestä haja-asutusalueella olevien asuinrakennusten laajennuksille, RakL 43 § 1 mom
- (6) rakentamislupien myöntämisestä toteuttamisen edellytysten perusteella (korjaus- ja muutostyö), RakL 43 § 2 mom
- (7) poistumisturvallisuuden turvallisuusselvityksen edellyttämisestä, RakL 32 § 2 mom
- (9) purkamisilmoitusten käsittelystä, RakL 55 §
- (10) rakennuksen purkamisluvasta, RakL 56 §
- (17) luvan voimassaolon jatkamisesta aloittamista ja työn loppuunsaattamista varten, RakL 77 § 2 mom
- (18) aloittamisoikeudesta toimivaltaansa koskevissa päätöksissä, RakL 78 §
- (19) suunnittelijan kelpoisuuden toteamisesta, RakL 85 §
- (20) muiden erityisalojen työnjohtajista, RakL § 97 1 mom
- (21) naapurin alueen käyttämisestä, RakL 106 §
- (23) rakennustyön keskeyttämisestä, jos hankkeessa ei ole enää työnjohtajaa tai tämä ei täytä säädettyjä vaatimuksia, RakL 108 § 3 mom
- (24) aloituskokouksesta, RakL 110 §
- (25) laadunvarmistusselvityksen edellyttämisestä, RakL 111 §
- (26) viranomaiskatselmuksista ja -tarkastuksista sekä tarkastuksen johdosta annettavista määräyksistä toimivaltaansa koskevissa päätöksissä, RakL 112, 113 §
- (27) asiantuntijatarkastuksen sallimisesta, ulkopuolisen tarkastuksen vaatimisesta ja erillismenettelyn edellyttämisestä toimivaltaansa koskevissa päätöksissä, RakL 114, 115, 116 §
- (29) rakennuttajavalvonnan luvasta ja luvan peruuttamisesta, RakL 119 §
- (30) loppukatselmuksen ja osittaisen loppukatselmuksen hyväksymisestä, RakL 122, 123 §
- (31) suorituskyvyttömyysvakuuden toteamisesta, RakL 124 §
- (32) rakennustarkastajalla on tarkastusoikeus, RakL 148 §
Lisäksi rakennus- ja ympäristölautakunta esittää kunnanhallitukselle ja kunnanvaltuustolle, että hallintosääntöä päivitetään poistamalla siitä edellä delegoidut kohdat (suluissa hallintosäännön numerointi).
Lisäksi rakennus- ja ympäristölautakunnan päätösvallasta poistettaisiin:
- (5) rakentamislupien myöntäminen, RakL 43 § 1 mom, koska se kuuluu rakennusvalvontaviranomaisen lainmukaiseen toimivaltaan
- teknisen lautakunnan toimivaltaan lisätään, (12) ajoneuvopaikkojen järjestämisestä, RakL § 126.