Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta, kokous 4.6.2025

§ 47 Ruskon perusopetuksen opetussuunnitelman päivitys, oppimisen ja koulunkäynnin tuki

RUS-2025-325

Valmistelija

  • Heli Kivelä, Sivistysjohtaja, heli.kivela@rusko.fi

Perustelut

Ruskon perusopetuksen opetussuunnitelman päivitys, oppimisen ja koulunkäynnin tuki

Opetus- ja kulttuuriministeriön valmisteleman perusopetuslain muutoksen seurauksena oppimisen tuki uudistuu perusopetuksessa. Laki perusopetuslain muuttamisesta on hyväksytty 30.12.2024 ja lainsäädännön muutos tulee pääosin voimaan 1.8.2025.

Perusopetuslain muutoksen takia perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteet on päivitetty (OPH-531-2025 13.2.2025 voimassaoloaika toistaiseksi, muuttaa määräystä nro 104/011/2014). Ensisijaisesti muutokset opetussuunnitelman perusteissa liittyvät oppimisen ja koulunkäynnin tukea käsittelevän luvun uudistamiseen kokonaan (muutokset luvuissa 1–8).

Opetussuunnitelman perusteet ovat perusopetuksen järjestäjää määräävä asiakirja, ja muutokset valtakunnallisiin perusteisiin on otettava käyttöön paikallisessa opetussuunnitelmassa. Muutokset paikallisiin opetussuunnitelmiin on valmisteltu kevään 2025 aikana. Ruskolla opetussuunnitelman muutokset on tehty yhteistyössä rehtoreiden ja opettajien kanssa. Kaikilla opettajilla ja ohjaajilla on ollut mahdollisuus lausua opetussuunnitelman muutoksista 23.-28.5.2025 välisenä aikana. Sen lisäksi oppimisen tuesta on tehty kysely henkilöstölle, huoltajille ja oppilaille. Kyselyn tuloksiin pureudutaan tarkemmin syksyllä 2025. Opetussuunnitelman perusteisiin on vielä tulossa muutosmääräyksiä, joita huomioidaan paikallisissa opetussuunnitelmissa lukuvuoden 2025-2026 aikana.

Muutokset perusopetuksen opetussuunnitelman valtakunnallisissa perusteissa liittyvät pääasiassa oppimisen ja koulunkäynnin tukea käsittelevän luvun uudistamiseen. Sisällölliset muutokset kohdentuvat ensisijaisesti opetussuunnitelman perusteiden lukuihin 4, 5, 6 ja 7, joista luku 7 on päivitetty kokonaan. Lisäksi muutoksia on tehty perusteissa lukuihin 1–3 ja 8. Osa muutoksista on luonteeltaan teknisiä, mm. oppimisen tuen käsitteisiin liittyviä muutoksia.

Keskeisimmät muutokset:

 

Luku 4. Yhtenäisen perusopetuksen toimintakulttuuri

 

 

Toimintakulttuurin määritys ja sen merkityksen korostaminen

= LAATUTEKIJÄ KOULUTUKSESSA

Hyvä toimintakulttuuri edistää oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyjä.

Johtamista ja suunnitelmallisuutta korostetaan aiempaa enemmän.

Tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat myös oppimisen tavoite eri oppiaineissa

 

 

Luku 5. Oppimista ja hyvinvointia edistävä koulutyön järjestäminen

Korostuu kouluun kiinnittymisen tukeminen ja suunnitelmallinen puuttuminen poissaoloihin

5.6 Perusopetuksen järjestäminen eri tilanteissa
 

Tässä luvussa oleva otsikot siirtyvät omiksi alaluvuikseen lukuun 5.4

(Toiminta-alueittain järjestettävä opetus, joustava perusopetus, opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain, yhdysluokkaopetus, etäyhteyksiä hyödyntävä opetus, erikoissairaanhoidon potilaana olevan oppilaan opetus ja konsultatiivinen sairaalaopetuspalvelu, perusopetuksen poikkeava järjestäminen, opetus erityisissä tilanteissa)

 

                                                   

Luku 6. Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa

 

 

Käsitemuutos:

yksilöity oppimäärä è rajattu oppimäärä, sisältää myös asiamuutoksen, arvioinnissa tällöin numero vasta päättövaiheessa ja arvosana 5* (=tekninen merkintä)

 

 

Luku 7. Oppimisen ja koulunkäynnin tuki

 

7.1 Oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin tuen periaatteet

poistuu

7.2 Yleinen tuki

poistuu

7.3 Tehostettu tuki

poistuu

7.4 Erityinen tuki

poistuu

7.1 Oppilaan oikeus oppimisen ja koulunkäynnin tukeen

uusi perusteteksti

7.2 Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt

uusi perusteteksti

7.3 Ryhmäkohtaiset tukimuodot ja niiden tavoitteet sekä järjestäminen

uusi perusteteksti

7.3.1 Opettajan antama yleinen tukiopetus

uusi perusteteksti

7.3.2 Opettajan antama opetuskielen tukiopetus

uusi perusteteksti

7.3.3 Erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä

uusi perusteteksti

7.4 Oppilaskohtaiset tukitoimet

uusi perusteteksti

7.4.1 Oppilaskohtaisen tuen tarpeen arviointi

uusi perusteteksti

7.4.2 Oppilaskohtaisen tuen toteuttamista koskeva suunnitelma

uusi perusteteksti

7.4.3 Tukea koskeva päätös

uusi perusteteksti

7.4.3.1 Erityisopettajan antama opetus osittain pienryhmässä tai muun opetuksen yhteydessä

uusi perusteteksti

7.4.3.2 Erityisopettajan tai erityisluokanopettajan antama yhden tai useamman oppiaineen opetus pienryhmässä

uusi perusteteksti

7.4.3.3 Erityisluokanopettajan antama opetus erityisluokassa

uusi perusteteksti

7.4.3.4 Tulkitsemispalvelut

päivitetty perusteteksti

7.4.3.5 Oppilaskohtaiset avustajapalvelut

päivitetty perusteteksti

7.4.3.6 Apuvälineet

päivitetty perusteteksti

7.5 Perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeaminen

uusi perusteteksti

7.5.1 Oppiaineen oppimäärän rajaaminen

uusi perusteteksti

7.5.2 Oppilaan vapauttaminen oppiaineen oppimäärän suorittamisesta terveydellisistä syistä

päivitetty perusteteksti

7.6 Poikkeava voimaantulo ja siirtymäaika

määräys voimantulosta ja siirtymäajasta

7.6.1 Perusopetuksen järjestäminen oppilaalle, jolla on vamma, sairaus tai toimintakyvyn rajoite (astuu voimaan 1.8.2026)

uusi perusteteksti

7.6.2 Pidennetty oppivelvollisuus (voimassa 31.7.2026 saakka)

vanheneva perusteteksti

7.7 Erikoissairaanhoidon potilaana olevan oppilaan opetus ja konsultatiivinen sairaalaopetuspalvelu

uusi perusteteksti

7.8 Tuen jatkumo siirtymävaiheissa, yhteistyö ja sujuva tiedonsiirto

uusi perusteteksti

7.9 Paikallisesti päätettävät asiat

paikallisesti päätettävät asiat (ePerusteissa kunkin alaluvun jälkeen)

 

                                                   

Luku 8. Opiskeluhuolto

 


 

opiskeluhuoltosuunnitelman laatiminen liitteeksi, edellyttää yhteistyötä Varhan kanssa, tehdään syksyllä 2025

 

Lukujen 4-8 alalukuihin tulee paikallisia tarkennuksia lukuvuoden 2025–2026 aikana Opetushallituksen perustemääräysten tarkennusten ja ohjeiden myötä.

Ruskon 31.7.2025 asti voimassa olevaan opetussuunnitelmaan (ePerusteet) löytyy linkki verkko-osoitteesta Opetussuunnitelma - Ruskon kunta. Tulevan opetussuunnitelman valtakunnallinen osuus löytyy osoitteesta Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 - ePerusteet. Perusopetuksen opetussuunnitelman uudistuksesta löytyy lisätietoa Opetushallituksen verkkosivuilta osoitteesta: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/oppimisen-tuen-uudistus-perusopetuksessa  

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Heli Kivelä, Sivistysjohtaja, heli.kivela@rusko.fi

Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta hyväksyy esitetyt muutokset ja lisäykset Ruskon kunnan  perusopetuksen opetussuunnitelmaan 1.8.2025 alkaen.