Perustelut
Hakija on toimittanut Ruskon kuntaan ympäristönsuojelulain (527/2014) 89 § 1 momentin perusteella hakemuksen kiinteistölle Kivikko RN:o 704-403-4-46 voimassa olevan ympäristöluvan muuttamiseksi.
Alueella on voimassa lupa kalliokiviaineksen louhintaan ja murskaukseen. Mursketta saa tuottaa vuodessa enintään 100 000 tonnia. Murskattavaksi saa vastaanottaa vähäisiä määriä myös muualta tuotua kiviainesta. Voimassa olevan luvan mukaan alueella saa lisäksi vastaanottaa vuodessa 45 000 tonnia ja lupa-aikana yhteensä 175 000 m3ktr pilaantumattomia maa-aineksia, jotka sijoitetaan maavalliin. Lupa on voimassa heinäkuuhun 2029 asti. Ympäristölupaan haetaan muutosta siten, että alueella saa vastaanottaa vuodessa alle 50 000 tonnia pilaantumattomia maa-aineksia ja kokonaismäärä on 90 000 m3ktr + 175 000 m3ktr = 265 000 m3ktr. Lisäksi haetaan lupaa sijoittaa maa-aineksia maavallin lisäksi myös louhitulle alueelle. Lupaa haetaan olemaan voimassa toistaiseksi. Kiviaineksen louhintaan ja murskaukseen ei haeta muutosta. Hakemuksen mukaisella toiminnalla varaudutaan nykyisin vastaanotettavia maalajeja huonommin kasalla pysyvien maa-ainesten vastaanottamiseen. Lupaan haetaan muutosta ympäristönsuojelulain ("YSL", 527/2014) 89 § perusteella. Haettavan muutoksen mukainen toiminta on ympäristönsuojelulain 27 §:n liitteen 1 taulukon 2 kohdan 13 f mukaista. Lisäksi haetaan lupaa aloittaa toiminta muutoksenhausta huolimatta (YSL 199 §).
Alueella on voimassa Ruskon kunnan rakennus- ja ympäristölautakunnan 13.6.2019 (42 §) myöntämä ympäristönsuojelulain mukainen lupa louhintaan ja murskaukseen sekä pilaantumattomien ylijäämämaiden vastaanottoon. Lupapäätös on annettu 24.6.2019. Lupa on voimassa kymmenen vuotta sen lainvoimaiseksi tulosta. Lupa umpeutuu vuoden 2029 heinäkuussa. Alueella on voimassa 21.4.2016 kymmeneksi vuodeksi myönnetty maa-aineslupa (Ruskon kunta, kaavoitus- ja rakennuslautakunta, 33 §), jossa kokonaisottomäärä on 250 000 m3ktr. Luvasta valitettiin, mutta Turun hallinto-oikeus hylkäsi valituksen 21.3.2017 antamallaan päätöksellä (17/0101/1). Alue on lähes kokonaan louhittu ja louhinnat saatetaan päätökseen vuoden 2025 aikana.
Luvan hakija
XXXXX
Toiminnan sijainti
Louhinta, murskaus ja pilaantumattomien ylijäämämaiden vastaanotto sijaitsevat Ruskon kunnan Hujalan kylässä, kiinteistöllä RN:o 704-403-4-46. Kiinteistön omistaa hakija.
Hakemuksen peruste ja toimivaltainen viranomainen
Hakemus on tullut vireille ympäristönsuojelulain 89 §:n 1 momentin perusteella. Toiminta on luvanvaraista ympäristönsuojelulain 27 §:n 1 momentin perusteella (liite 1 taulukko 2, kohdat 7c, 7e ja 13f). Ruskon kunnan rakennus- ja ympäristölautakunta on toimivaltainen lupaviranomainen ympäristönsuojelusta annetun valtioneuvoston asetuksen (713/2014) 2 §:n 2 momentin 6a, 6b ja 12a kohtien perusteella.
Taustaselvitys toiminnasta
Toimintaa koskevat luvat ja kaavoitustilanne
Alueella on voimassa ympäristölupa (2019) sekä maa-aineslupa (2016), jonka kokonaisottomäärä on 250 000 m³. Maakuntakaavassa ja Ruskon yleiskaavassa alue on merkitty maa- ja metsätalousvaltaiseksi alueeksi (M), eikä toiminta vaadi kaavamuutosta.
Sijaintipaikka ja sen ympäristö
Toiminta sijoittuu Ruskon kunnan Hujalan kylässä sijaitsevalle kiinteistölle RN:o 704-403-4-46, Hujalantien pohjoispuolelle. Suunniteltu toiminta-alue kattaa noin 3,7 hehtaaria. Lähimmät asuinrakennukset sijaitsevat yli 700 metrin etäisyydellä, ja lähin vapaa-ajan rakennus yli 600 metrin päässä.
Ympäristölupa-alueella on neljä (4) rajanaapurikiinteistöä:
- Koillispuolella, kiinteistöllä 704-403-1-67, sijaitsee sikala.
- Pohjoispuolella, samalla kiinteistöllä, harjoitetaan NCC Industry Oy:n kiviaines- ja maanvastaanottotoimintaa.
- Luoteispuolella, kiinteistöllä 704-403-4-45, sijaitsee Palovuoren Kivi Oy:n louhos- ja murskausalue.
- Eteläpuolella, J & T Pajunen Oy:n toiminta-alueella, käsitellään tällä hetkellä pääasiassa multaa seulomalla.
Toiminta-alue ei sijaitse luokitellulla pohjavesialueella, eikä sen vaikutusalueella ole lähteitä, pienvesikohteita tai vesilain mukaisia suojelukohteita. Ottamisalueelta on matkaa Ruskonjokeen laskevaan ojaan noin 250 metriä ja varsinaiseen Ruskonjokeen noin 1,6 kilometriä.
Lähimmät pohjavesialueet ovat:
- Karevansuo (0248151), noin 1 kilometrin etäisyydellä länsipuolella. Se on vedenhankintaan tärkeä (luokka 1E) pohjavesialue, jonka pohjavedestä pintavesi- tai maaekosysteemi on suoraan riippuvainen.
- Antintalo (0270451), noin 1,7 kilometrin päässä kaakossa, vedenhankintaan tärkeä pohjavesialue (luokka 1).
Alue ei kuulu vahvistettuun eikä valmisteilla olevaan asemakaavaan. Sitä ei ole myöskään luokiteltu maisemallisesti tai luonnonsuojelullisesti arvokkaaksi kallioalueeksi. Toiminta-alue sijaitsee Natura 2000 -verkoston ulkopuolella, eikä sen läheisyydessä ole suojelualueita, joihin toiminnalla arvioitaisiin olevan merkittäviä vaikutuksia. Lähimmät Natura-kohteet, Karevansuo ja Kullanvuori, sijaitsevat yli yhden kilometrin etäisyydellä.
Hakija on teettänyt alueelle luontoarvojen perusselvityksen vuonna 2015 Suomen Luontotieto Oy:llä (Raportti 35/2015, Matikainen). Selvityksessä ei havaittu luonnonsuojelulain (29 §), metsälain (10 §) eikä vesilain mukaisia suojeltavia luontotyyppejä, erityisen tärkeitä elinympäristöjä tai uhanalaisia lajeja. Alueen metsät ovat talousmetsäkuvioita, eikä alueella esiinny liito-oravia, lepakoille soveltuvia pesimäpaikkoja tai muuta arvokasta lajistoa.
Hakemuksen mukainen toiminta
Maa-ainesten vastaanotto ja sijoittaminen
Hakemuksessa esitetään, että toiminta alueella muutetaan louhintapainotteisesta maa-ainesten pysyvään sijoittamiseen perustuvaksi maankaatopaikkatoiminnaksi. Alueella vastaanotetaan vuosittain enintään 49 999 tonnia pilaantumatonta maa-ainesta. Ainekset sijoitetaan maavalliin ja louhitulle alueelle niiden fysikaalisten ominaisuuksien perusteella.
Sijoituspaikka valitaan maa-aineksen ominaisuuksien mukaan:
- Kasassa hyvin pysyvä materiaali sijoitetaan ensisijaisesti maavalliksi, joka toimii näkö- ja meluesteenä. Maavalli rakennetaan alueen luoteisosaan, ja sen enimmäiskorkeus on +40 metriä. Rakenteen tarkoituksena on jäädä pysyväksi suojarakenteeksi alueelle.
- Vesipitoisempi ja huonommin kasassa pysyvä maa-aines sijoitetaan louhitulle alueelle, jossa aikaisempi louhintatoiminta on muodostanut syvennyksen. Louhoskuopan alin taso on +32 metriä ja täytön ylin taso noin +37,5 metriä.
Yhteensä alueelle sijoitetaan enintään 265 000 m³ktr maa-ainesta, josta:
- enintään 175 000 m³ktr maavalliin (josta hakemuksen mukaan on jo sijoitettu noin 120 000 m³ktr), eli maavalliin voidaan vielä sijoittaa noin 55 000 m³ktr),
- 90 000 m³ktr louhosalueelle.
Maa-ainekset tuodaan alueelle kuorma-autoilla ja kipataan täyttöalueen reunoilta. Ainekset saavat kuivua ja stabiloitua luonnonmukaisesti. Kuivumisen jälkeen materiaali voidaan muotoilla ja tiivistää tarvittaessa puskutraktorilla ja jyrällä.
Louhoksen eteläosaa rajaa maapenger, joka toimii osaltaan vesien hallinnassa. Louhosalueelta vedet voidaan pumpata selkeytysaltaaseen, josta ne johdetaan purkuputkea pitkin ympäristölupa-alueen eteläpuoleiseen ojaan. Vedet suotautuvat tai laskeutuvat ennen purkua, eikä kiintoainesta saa kulkeutua ojaan.
Kiviperäisen aineksen louhinta ja murskaus
Alueen kalliokiviaines louhitaan loppuun arviolta vuoden 2025 aikana. Louhintaa ja murskausta koskeviin lupamääräyksiin ei haeta muutosta.
Alueella murskataan muualta tuotuja kiviperäisiä aineksia enintään 5 000 tonnia vuodessa. Murskaus ei sisällä rikotusta, porausta tai räjäytystoimintaa, vaan koskee vastaanotettuja tai alueella jo olevia materiaaleja.
Murskaus toteutetaan siirrettävällä murskauslaitteistolla, joka koostuu syötinosasta, murskaimesta ja seulastosta. Toiminta järjestetään siten, että meluntorjunta ja pölynhallinta ovat ympäristönsuojelullisesti asianmukaisia ja vastaavat valtioneuvoston asetuksen 800/2010 vaatimuksia.
Hakemuksen mukaan murskaustoiminta on kausiluonteista, ja se toteutetaan rajallisesti erillisinä jaksoina tarpeen mukaan.
8. Ympäristökuormitus ja sen rajoittaminen
8.1 Melu ja tärinä
Melua aiheuttavat toiminnot järjestetään niin, että melutaso ei ylitä loma-asumiseen käytettävillä alueilla ulkona melun A-painotetun ekvivalenttitason (LAeq) päiväohjearvoa (klo 7.00–22.00) 45 dB eikä yöohjearvoa (klo 22.00–7.00) 40 dB. Asumiseen käytettävillä alueilla ulkona vastaavat ohjearvot ovat 55 dB (päivä) ja 50 dB (yö).
Toiminnasta aiheutuvaa melua vaimennetaan ja ehkäistään murskaamon ja muiden melua aiheuttavien laitteiden, työmaateiden sekä pintamaiden ja kiviaineskasojen sijoittelulla. Lisäksi voidaan käyttää kotelointeja tai tarvittaessa meluesteitä murskauslaitoksen ympärillä.
Hakija on teettänyt ympäristömeluselvityksen koskien kiinteistöä Kivikko (704-403-4-46). Selvityksen on laatinut Promethor Oy, ja sen laskennallisen mallinnuksen mukaan murskaustoiminnan aiheuttama melutaso alittaa valtioneuvoston asetuksen (800/2010) raja-arvon 55 dB(A) asuin- ja lomarakennuksilla kaikissa vaiheissa.
Selvityksen perusteella suurin melutaso syntyy murskauspäivinä, jolloin murskauslaitos toimii merkittävimpänä melulähteenä. Melun leviämisen rajoittamiseksi laitoksen sijoittelulla on keskeinen merkitys. Hakemuksessa esitetään, että murskauslaitos sijoitetaan mahdollisuuksien mukaan louhosalueen sisään matalaan korkeusasemaan, jolloin maastonmuodot ja varastokasat voivat toimia meluesteinä.
Hujalan alueen toimijat ovat teettäneet yhteisen meluselvityksen, jossa on arvioitu alueen yhteismelun vaikutuksia. Selvityksen mukaan kaikkien toimijoiden aiheuttama päiväajan keskiäänitaso alittaa raja-arvon 55 dB(A) ympäristön asuinrakennuksilla. Eniten melulle altistuva kohde on toiminta-alueen länsi-/lounaispuolella sijaitseva lomarakennus, jossa melutaso selvityksen mukaan alittaa raja-arvon.
Toiminta on kausiluonteista, eikä murskausta toteuteta jatkuvasti. Aktiivisten jaksojen välillä ei aiheudu merkittävää melukuormitusta.
Kalliokiviaines louhitaan loppuun vuoden 2025 loppuun mennessä, jonka jälkeen toiminta ei sisällä rikotusta, porausta eikä räjäytystoimintaa. Hakemuksessa on arvioitu, että toiminta ei aiheuttaisi tärinää. Mikäli melua tarkkailtaessa todetaan ohjearvojen ylittymistä tai iskumaista melua, ryhdytään meluntorjunnan tehostamiseen ja melusuojausta parannetaan tarvittaessa.
8.2 Liikenne
Alueen liittymä maantielle on hyväksytty aiemman luvan yhteydessä. Alueelle pääsy asiattomilta estetään lukittavalla portilla tai puomilla. Kuljetusten järjestelyssä pyritään meno–paluu-kuormiin siten, että alueelle sijoitettavat maa-ainekset toimitetaan samalla, kun noudetaan murskattua ainesta.
Hakemuksessa ei esitetä merkittävää muutosta liikennemäärään. Toiminta ei aiheuta lisääntynyttä raskasta liikennettä aiempiin toimintoihin nähden, eikä liikenteen katsota aiheuttavan merkittäviä ympäristövaikutuksia.
8.3 Päästöt ilmaan
Pölyä aiheuttavia toimintoja ovat louhinta, kuormaus, materiaalien käsittely ja murskaus. Pölyämistä rajoitetaan seuraavin toimenpitein:
- Kiviaineksen kastelu
- Putoamiskorkeuksien rajoittaminen
- Työmaateiden kastelu tai päällystäminen
- Varastokasojen sijoittelu suojaavina rakenteina
- Murskauslaitoksen kotelointi ja suljettu syöttöjärjestelmä.
Hakemuksen mukaan toiminta järjestetään siten, että valtioneuvoston päätöksellä (480/1996) kokonaisleijumalle (TSP) ja asetuksella (711/2001) hengitettäville hiukkasille (PM10) annetut ilmanlaadun ohjearvot eivät ylity lähimmissä häiriintyvissä kohteissa.
8.4 Päästöt maaperään, pintaveteen ja pohjaveteen
Pintavesien tarkkailua jatketaan hakemuksessa liitteenä olevan tarkkailusuunnitelman mukaan. Vesinäytteestä analysoidaan laboratoriossa happi, pH, kiintoaine, sameus, kemiallinen hapenkulutus (CODMn), sähkönjohtavuus, kokonaisfosfori, kokonaistyppi, ammoniumtyppi ja nitraattityppi. Mikäli on syytä epäillä, että vedessä on muita haitta-aineita kuten öljyä tai raskasmetalleja, näytteestä analysoidaan myös mineraaliöljyt (jakeet C10-C40), lyijy, kupari, sinkki, kromi, kadmium, arseeni ja nikkeli.
Selkeytysallas mitoitetaan siten, että vesien johtaminen maastoon toteutuu hallitusti. Altaasta johdettavien vesien kirkkautta ja määrää tarkkaillaan silmämääräisesti, ja huolehditaan, ettei kiintoainesta kulkeudu ojaan eikä vesien johtamisesta aiheudu vahinkoa tai haittaa ojan varrella oleville kiinteistöille tai niiden käytölle. Jos vedessä havaitaan jotain poikkeavaa, poikkeavuuden syy pyritään selvittämään välittömästi. Tarvittaessa toiminnanharjoittaja ottaa vesinäytteet, jotka analysoidaan akkreditoidussa laboratoriossa.
Pohja- ja pintavesien sekä maaperän likaantuminen estetään noudattamalla huolellisuutta haitallisten aineiden käsittelyssä. Haitallisten aineiden varastoalueen maaperä suojataan siten, etteivät aineet pääse mahdollisen vuodon sattuessa maaperään. Säiliöt varustetaan suoja-altain, ja alueelle varataan imeytysturvetta sekä öljyntorjuntakalustoa.
Jätteet
Toiminnassa syntyy enintään 0,9 tonnia kiinteää yhdyskuntajätettä vuodessa, joka varastoidaan jätesäiliöihin. Hyödynnettävät jätteet, kuten pahvit ja kuormalavat, lajitellaan erikseen.
Toiminnassa syntyy vaarallisia jätteitä seuraavasti:
- hydrauliikkaöljyä noin 1,78 t/a
- voiteluöljyä noin 1,78 t/a
- kiinteää öljyjätettä noin 0,53 t/a
- akkuja noin 0,18 t/a.
Vaaralliset jätteet varastoidaan jätelajeittain säiliöihin ja tynnyreihin. Jätteiden määrästä, laadusta, lajista ja alkuperästä sekä niiden edelleen toimittamisesta pidetään kirjaa. Jätteet toimitetaan asianmukaisesti jäteasemalle.
Vähäisessä määrin syntyvä selkeytysaltaiden liete ja pölynerotuksessa talteen otettu pöly voidaan hyödyntää toiminta-alueen maisemointiin.
Jätevedet
Toiminnassa ei synny viemäriin johdettavia jätevesiä.
Toiminnan vaikutukset ja niiden tarkkailu
Hakemuksen mukaan toiminta ei aiheuta merkittäviä ympäristövaikutuksia, kun se toteutetaan esitetyn suunnitelman mukaisesti. Toiminta ei sijoitu luokitellulle pohjavesialueelle, eikä sen vaikutusalueella ole vesilain mukaisia suojelukohteita, pienvesiä tai lähteitä. Ympäristölupa-alueen läheisyydessä ei ole tiedossa olevia talousvesikaivoja, eikä toiminnalla ole vaikutusta vedenhankintaan.
Louhinta päättyy vuoden 2025 aikana. Murskaustoiminta on kausiluonteista, eikä murskausta toteuteta jatkuvasti. Melu- ja pölykuormitus rajoittuu murskausjaksoihin, joiden torjuntaan on esitetty asianmukaiset toimenpiteet. Meluselvityksen mukaan toiminnan aiheuttama melutaso alittaa ohjearvot lähimmissä häiriintyvissä kohteissa kaikissa työvaiheissa. Hakemuksessa on arvioitu, että toiminnasta ei aiheudu tärinää.
Toimintaan liittyvä liikenne ei aiheuta merkittävää lisäkuormitusta alueen liikenneverkkoon, sillä vastaanottomäärien kasvu on vähäinen. Louhinnan päättyessä murskeen ajoon liittyvä liikenne vähenee.
Toiminta ei aiheuta merkittäviä päästöjä ilmaan. Mahdolliset hiukkaspäästöt liittyvät kuljetusliikenteeseen, ja kostean maa-aineksen läjittäminen ei aiheuta pölyämistä.
Toiminnassa ei synny viemäriin johdettavia jätevesiä. Pintavesien hallinta toteutetaan selkeytysaltaan ja imeytyskentän kautta, eikä vesien johtamisesta arvioida aiheutuvan haittaa ojan varrella oleville kiinteistöille.
Toiminnassa syntyvät jätteet lajitellaan ja toimitetaan asianmukaisesti käsiteltäväksi. Mahdollisten vaarallisten jätteiden varastointi ja kirjanpito toteutetaan jätelainsäädännön mukaisesti.
Toiminnan vaikutuksia tarkkaillaan silmämääräisesti ja tarvittaessa mittauksin. Melutason tarkastusmittaukset eri työvaiheista tehdään tarvittaessa toiminnan alettua. Mikäli mittaukset osoittavat melutason ohjearvojen ylittymistä, toimintatapoja muutetaan meluntorjunnan tehostamiseksi. Parannusten jälkeen todetaan mittauksin, että sallitut arvot eivät ylity.
Toiminnan raportointi
Alueelle tuodun maa-aineksen ja murskatun kiviaineksen määrät ilmoitetaan vuosittain lupaviranomaiselle. Luvan hakija pyytää analyysitulokset alueelle tuotavista maa-aineksista ja pitää niistä kirjaa. Tiedot toimitetaan viranomaiselle pyydettäessä. Mahdollisista häiriö- ja poikkeustilanteista ilmoitetaan välittömästi ympäristönsuojeluviranomaiselle.
Pintaveden näytteenotosta pidetään kirjaa. Näytteenottotilanteeseen ja näytteenottopisteen ympäristöön kiinnitetään huomiota näytteenottoajankohtana ja tiedot kirjataan ylös. Veden laadun analyysitulokset toimitetaan ympäristöluvan valvontaviranomaiselle vuosiraportoinnin yhteydessä. Jos analyysituloksissa on jotain poikkeavaa, tuloksista raportoidaan heti niiden valmistuttua.
Toiminnassa syntyvien vaarallisten jätteiden määrästä, laadusta, lajista ja alkuperästä sekä niiden edelleen toimittamisesta pidetään kirjaa. Kirjanpito toteutetaan jätelainsäädännön mukaisesti.
Vuosiraportointi tehdään elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen ympäristönsuojelun raportointipalveluun YLVA.
Riskit ja niihin varautuminen
Hakemuksen perusteella toiminta ei aiheuta merkittäviä ympäristöriskejä, kun se toteutetaan suunnitelman mukaisesti. Louhinnan päättyessä ympäristöön kohdistuva melutaso on pienempi. Toiminnan muutoksen vaikutus yleiseen viihtyvyyteen arvioidaan positiiviseksi. Vaikka lupa-alueen lähellä on muita toimintoja, kuten kallionlouhintaa ja murskausta, joista aiheutuu edelleen melua, luvan mukainen toiminta ei aiheuta lisäriskiä tämän suhteen.
Liikennemäärän kasvu on hyvin vähäistä: maa-aineksen vuosittainen lisävastaanotto alle 5 000 tonnia vastaa keskimäärin yhden raskaan ajoneuvon lisäystä päivässä. Riskiä liikennekuormituksen lisääntymisestä tai tärinästä ei ole arvioitu syntyvän.
Toiminta ei sijoitu luokitellulle pohjavesialueelle, eikä sen läheisyydessä ole vedenhankinnan kannalta merkittäviä kaivoja. Vesien johtaminen maapenkereen läpi tai selkeytysaltaan kautta toteutetaan siten, ettei riskiä kiintoaineksen kulkeutumisesta ojaan synny. Hienoaines laskeutuu altaan pohjalle ennen purkua. Vesien laadun tarkkailu toteutetaan hyväksytyn tarkkailusuunnitelman mukaisesti.
Ilmaan kohdistuvat päästöt eivät ole merkittäviä. Hiukkaspäästöt liittyvät lähinnä kuljetusliikenteeseen, ja kosteiden maa-ainesten käsittely ei aiheuta pölyämistä. Murskaus tapahtuu rajatuin jaksoin, jolloin meluun ja pölyyn varaudutaan torjuntatoimin. Pölyä aiheuttavat työvaiheet keskeytetään voimakkaalla tuulella tai laitteen rikkoontuessa.
Alueella ei ole suojeltavia luontokohteita, eikä toiminta aiheuta haittaa rakennettuun ympäristöön. Maata läjitetään ympäristöluvan mukaiselle alueelle, eikä rajaukseen tule muutoksia.
Toiminnassa ei synny jätevesiä eikä kemikaaleja, ja kaikki jätteet käsitellään jätelainsäädännön mukaisesti. Vaarallisiin jätteisiin ja polttoaineisiin varaudutaan maaperän suojauksella sekä imeytysvälineillä ja vuotoriskien hallinnalla. Häiriötilanteista ilmoitetaan välittömästi ympäristönsuojeluviranomaiselle, ja toiminta keskeytetään tarvittaessa.
Paras käyttökelpoinen tekniikka
Toiminta toteutetaan ympäristönsuojelulain mukaisesti käyttäen parasta käyttökelpoista tekniikkaa melun, pölyn, valumavesien ja muiden ympäristöhaittojen torjumiseksi. Hakemuksessa on esitetty teknisiä ratkaisuja, jotka täyttävät torjuntatehokkuuden, ympäristökelpoisuuden ja kohtuullisen kustannustason periaatteet. Ratkaisut sisältävät muun muassa selkeytysaltaan käytön, pölyävästä toiminnasta luopumisen voimakkaalla tuulella, sekä polttoaineiden säilytyksen maaperää suojaavalla rakenteella.
Hakemuksen käsittely
Asian vireilletulo
Ympäristöluvan muuttamista koskeva hakemus on jätetty 6.6.2025.
Lupahakemuksesta tiedottaminen
Voimassaolevaan ympäristölupaan (5/2019, myönnetty 13.6.2019) haetusta muutoksesta on kuulutettu Ruskon kunnan verkkosivuilla 10.6.2025-11.7.2025 ja Ruskolaisessa 19.6.2025.
Lausunnot
Ympäristölupahakemuksesta on kuulutettu kunnan verkkosivuilla ympäristönsuojelulain 44 §:n mukaisesti. Kuulutusaikana saapui kaksi kirjallista muistutusta.
Ensimmäisessä muistutuksessa esitettiin huoli toiminnan laajentumisesta, maa-ainesten määrän kasvusta, liikenteen yhteisvaikutuksista, toiminnan aloittamisesta ennen luvan lainvoimaisuutta sekä luvan voimassaolon pituudesta. Toisessa muistutuksessa esitettiin, että lupa tulisi rajata alkuperäisen voimassaoloajan mukaiseksi ja että läjitysalue tulisi aidata estämään metsän eläinten pääsy alueelle.
Muistutuksissa esitetyt huomiot on otettu huomioon lupamääräyksistä ja perusteluista ilmenevällä tavalla.
Hakemuksessa esitetyn toiminnan muutoksen katsotaan olevan vähäinen, eikä se lisää ympäristöön tai ihmisten terveyteen kohdistuvia vaikutuksia verrattuna voimassa olevaan lupaan. Koska Raision kaupungin terveysviranomainen on jo antanut lausuntonsa aiempaan, lainvoimaiseen lupapäätökseen, joka sisälsi myös louhintatoiminnan, ei lausuntoja katsottu tarpeelliseksi pyytää uudelleen.
Hakijan vastine
Hakijalta pyydetyt tarkennukset hakemukseen sekä vastine kuulutuksen aikana annettuihin muistutuksiin on esitetty yksityiskohtaisesti liitteessä 1.
Pykälän liitteenä on hakemus, hakemuksen liitteet 1-2, 4-8 (3, kiinteistön lainhuuto) ja hakemuksen täydennys sekä vastine.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Pasi Hellsten, Ympäristösihteeri, pasi.hellsten@rusko.fi
Rakennus- ja ympäristölautakunta päättää myöntää ympäristöluvan (13.6.2019 § 42) muutoksen maa-ainesten vastaanottoon ja sijoittamiseen kiinteistölle Kivikko, 704-403-4-46, seuraavin ehdoin:
Toimintaa on harjoitettava hakemuksessa esitetyllä tavalla, ellei seuraavissa lupamääräyksissä toisin määrätä. Muistutuksissa esitetyt vaatimukset on otettu huomioon lupamääräyksistä ja perusteluista ilmenevällä tavalla. Ympäristölupamääräykset perustuvat ympäristönsuojelulakiin (527/2014), maa-aineslakiin (555/1981) sekä valtioneuvoston asetuksiin 214/2007 ja 800/2010. Määräykset on annettu ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi, alueen turvallisuuden varmistamiseksi ja toiminnan asianmukaisen valvonnan mahdollistamiseksi.
Lupamääräykset
1. Toiminta
1.1 Toiminnassa voidaan louhia kiviainesta ja tuottaa mursketta enintään 100 000 tonnia vuodessa, voimassa olevan luvan mukaisesti. Alueella saa murskata muualta tuotua kiviperäistä ainesta enintään 5 000 tonnia vuodessa.
1.2 Toiminta-ajat
- murskaus sallittu arkisin (ma–pe) klo 07.00–20.00
- kallion porausta arkisin (ma-pe) klo 08.00-18.00
- lohkareiden rikotusta arkisin (ma-pe) klo 08.00-18.00
- räjäytyksiä arkisin (ma-pe) klo 08.00-18.00
- kuormausta ja kuljetusta arkisin ma-pe klo 07.00-20.00
- Arkipyhinä toimintaa ei saa harjoittaa
- Kesä–elokuussa murskaustoiminta on lopetettava perjantaisin klo 18.00
- Toimintajaksojen aloittamisesta ja lopettamisesta on ilmoitettava kunnan ympäristönvalvontaan.
1.3 Vastaanottomäärä
Pilaantumattomia maa- ja kiviaineksia saa vastaanottaa enintään 49 999 tonnia vuodessa, edellä mainittuina toiminta-aikoina.
1.4 Maa-ainesten laatuvaatimukset
- Vastaanotettavan maa-aineksen haitta-ainepitoisuuksien on alitettava valtioneuvoston asetuksen (VNa 214/2007) liitteen mukaiset alemmat ohjearvot
- Maa-ainekset eivät saa sisältää rakennus- tai purkujätteitä tai muuta jätettä (esim. betoni, tiili, metalli, muovi, puu, asfaltti, eristeet, lasi, kipsi)
- Alueelle ei saa vastaanottaa maa-aineksia teollisuus-, varasto- tai liikennealueilta, polttoaineen jakeluasemilta tai muilta vastaavilta alueilta, ellei puhtautta ole osoitettu luotettavasti, esimerkiksi analyysitodistuksilla.
- Vastaanotettava maa-aines ei saa sisältää haitallisia vieraslajeja tai niiden lisääntymiskykyisiä osia (esim. siemeniä, juurakoita, versoja).
1.5 Kokonaismäärä
Alueelle saa sijoittaa yhteensä enintään 265 000 m³ktr maa-aineksia:
- 175 000 m³ktr sijoitetaan maavalliin
- 90 000 m³ktr sijoitetaan louhittuun alueeseen.
1.6 Materiaalin sijoitus
- Kasalla pysyvä maa-aines sijoitetaan maavalliin
- Hienorakeinen ja vesipitoisempi maa-aines sijoitetaan louhittuun alueeseen.
1.7 Rakenteet ja täyttö
- Luiskarakenteet toteutetaan vähintään kaltevuudella 1:2, jos täyttö ulottuu ei-louhitulle alueelle
- Täyttö toteutettava maisemallisesti ja vesienhallintaa sekä eroosiota haittaamatta
- Ympäristönsuojeluviranomainen voi edellyttää alueen aitaamista ja rakenteiden tarkennuksia.
1.8 Toiminta-alueen rajaus
Louhosalueen vaaralliset osat, kuten jyrkät rinteet ja kuopat, on rajattava näkyvästi esim. lippusiimalla, aidalla tai muulla merkinnällä. Tarkoituksena on estää putoamisvaara ja taata turvallisuus ulkopuolisille.
2. Melu ja pöly
2.1 Melurajat
2.1.1 Asuinrakennuksilla:
- klo 07.00–22.00: max 55 dB(A)
- klo 22.00–07.00: max 50 dB(A)
2.1.2 Loma-asunnoilla:
- päivä: max 45 dB(A)
- yö: max 40 dB(A)
2.2 Pölyntorjunta
- Toiminnot keskeytetään voimakkaalla tuulella
- Pölyävä toiminto keskeytetään laiterikon tai tukoksen sattuessa
- Käytettävä kastelua ja muita torjuntakeinoja varastoalueilla ja kulkuväylillä tarvittaessa.
2.3 Haittojen torjunta
Jos melu- tai pölyhaittoja ilmenee, toiminnanharjoittajan tulee ryhtyä torjuntatoimiin välittömästi ja ilmoittaa asiasta ympäristönsuojeluviranomaiselle.
3 Vaikutukset vesiin ja vesienhallinta
3.1 Vesien johtaminen
- Vedet johdetaan selkeytysaltaaseen ja sieltä purkuputkella eteläpuoliseen ojaan
- Vaihtoehtoisesti vedet voivat suotautua penkereen läpi, mikäli kiintoaineksen kulkeutuminen estetään rakenteellisesti
- Vesien johtaminen ei saa aiheuttaa haittaa ojan varrella oleville kiinteistöille.
3.2 Selkeytysaltaan mitoitus ja huolto
- Altaan on mahdollistettava kiintoaineksen laskeutuminen
- Altaan toimintaa tulee tarkistaa vuosittain ja huoltaa tarvittaessa
- Käyttökelvottoman altaan tilalle tulee rakentaa vastaava rakenteellinen ratkaisu.
3.3 Tarkkailusuunnitelma
Toiminnanharjoittajan on noudatettava vesien tarkkailusuunnitelmaa: “Nikulan sora-, kallio- ja moreenialue, Rusko”, PR4588-TY01, 30.3.2023. Suunnitelmaa täydennetään tarpeen mukaan.
3.4. Talousvesivaikutukset
Mahdolliset vaikutukset lähialueiden kaivoihin on arvioitava. Tarvittaessa on otettava vesinäytteitä. Vesinäytteet tulee analysoida akkreditoidussa laboratoriossa, ja tulokset toimitetaan ympäristönsuojeluviranomaiselle.
4 Jätteet, polttoaineet ja kemikaalit
4.1 Jätteiden käsittely
- Jätteet lajitellaan ja toimitetaan asianmukaiseen käsittelyyn
- Vaaralliset jätteet dokumentoidaan, ja kirjanpito säilytetään vähintään 3 vuotta
4.2 Öljytuotteiden ja polttoaineiden säilytys
- Säilytettävä lukituissa, rakenteellisesti suojatuissa tiloissa
- Alueella tulee olla imeytysmateriaalia ja tarvittavat suojavälineet helposti saatavilla.
4.3 Kemikaalivuotojen torjunta
- Vuotoaineet kerätään ja toimitetaan hyväksyttyyn paikkaan
- Vahingoista ilmoitettava välittömästi viranomaiselle.
5 Paras käyttökelpoinen tekniikka (BAT)
5.1 Tekniikan seuranta
Toiminnanharjoittajan tulee seurata alan BAT-kehitystä ja varautua sen käyttöönottoon.
6 Tarkkailu ja raportointi
6.1 Kirjanpito
On pidettävä kirjaa seuraavista:
- vastaanotettu maa-aines (tonnia/vuosi)
- maa-aineskuormien määrä (kpl/vuosi)
- murskattavaksi vastaanotettu kiviaines (tonnia/vuosi)
- kuormien lähtöpaikat
- poiskäännytetyt kuormat (päivämäärä, syy, toimituspaikka)
- toiminta-ajat (päivämäärät, kellonajat)
- syntyneet jätteet ja niiden toimituspaikat
- poikkeustilanteet ja toteutetut torjuntatoimet.
6.2 Vuosiraportointi
Yhteenveto kirjanpidosta ja tarkkailusta toimitettava sähköisesti tai kirjallisesti vuosittain helmikuun loppuun mennessä kunnan ympäristönsuojeluvalvontaan.
6.3 Poikkeustilanteet
Mahdolliset vesienhallinnan häiriöt, melu- tai pölyrajojen ylitykset sekä öljyvuodot on ilmoitettava viivytyksettä ympäristönsuojeluviranomaiselle.
6.4 Perehdytys
Urakoitsijat ja henkilöstö on perehdytettävä ympäristöluvan määräyksiin.
6.5 Vastuuhenkilö
Toiminnasta vastaavan henkilön yhteystiedot on toimitettava ympäristönsuojeluviranomaiselle viimeistään kuukauden kuluessa toiminnan aloittamisesta. Mikäli vastuuhenkilö vaihtuu, tulee uusi vastuuhenkilö ilmoittaa viivytyksettä.
7 Toiminnan lopettaminen
7.1 Alueen kunnostus ja maisemointi
Toiminnan päätyttyä alue on saatettava kuntoon, siistittävä ja maisemoitava siten, ettei aiheudu ympäristöhaittaa. Lopettamissuunnitelma on toimitettava viranomaisille vähintään kuusi kuukautta ennen toiminnan päättymistä.
7.2 Rakennelmat ja rinteet
- Yli 1,5 metrin jyrkät rinteet merkittävä maastoon näkyvillä suojarakenteilla
- Yli 3 metrin rinteet on aidattava jo toiminnan aikana
- Alueelle rakennetut rakenteet on purettava toiminnan päättyessä.
8 Vakuus ja maksut
8.1 Vakuus toiminnan päättämisen varalle
Hakijan on asetettava 38 000 euron vakuus, jolla varmistetaan toiminnan lopettamisen ja alueen kunnostamisen velvoitteiden täyttäminen. Vakuuden tyyppi (esim. pankkitakaus, rahatalletus) hyväksytään erikseen ympäristönsuojeluviranomaisen toimesta. Vakuuden tulee olla voimassa koko luvan voimassaolon ajan ja kuusi kuukautta sen päättymisen jälkeen.
8.2 Maksut ja taksat
- Ympäristönsuojeluviranomainen perii toiminnan valvonnasta maksun Ruskon kunnan hyväksytyn taksan mukaisesti
- Mahdollisista suunnitelmien tarkastuksista peritään taksan mukainen erillismaksu
Päätösehdotuksen perustelut
Hakemus koskee maa-ainesten vastaanottoa ja murskaustoimintaa kiinteistön Kivikko RN:o 4:46 sora-, kallio- ja moreenialueella. Hakemuksessa esitetyillä muutoksilla ei arvioida olevan olennaisia lisävaikutuksia ympäristöön tai ihmisten terveyteen verrattuna voimassa olevaan lupaan. Louhinta saadaan hakemuksen mukaisesti loppuun vuoden 2025 aikana. Toimintaa varten on laadittu vesienhallintaan, maa-ainesten laatuun ja ympäristöhaittojen ennaltaehkäisyyn tähtäävä tarkkailusuunnitelma, jonka mukaiset velvoitteet on sisällytetty määräyksiin. Lisäksi maa-ainesten vastaanottoa, murskausta ja kuormien laatutarkastusta koskevat määräykset varmistavat, ettei toiminnasta aiheudu kohtuutonta haittaa. Hakemuksesta on kuulutettu asianmukaisesti, ja kuulutusaikana saapui kaksi muistutusta. Muistutuksissa esitetyt huolet on huomioitu erityisesti tarkkailua, lupamääräysten voimassaoloa sekä läjitysalueen rajaamista ja aitaamista koskevissa määräyksissä. Hakemuksessa ei ole esitetty olennaisesti laajempaa tai muuttunutta toimintaa verrattuna aiempaan lupaan. Ympäristöluvan määräykset perustuvat ympäristönsuojelulakiin ja sen nojalla annettuun asetukseen, sekä viranomaisohjeistukseen vuosiraportoinnista, tarkkailusta ja valvonnasta. Päätöksessä on huomioitu myös aiempi vuoden 2019 päätös soveltuvin osin.
Lupamääräysten perusteet
Määräys 1: Toiminta
1.1 Louhintaan ei haettu muutosta. Määräys tarkentaa ja rajoittaa muualta tuotavan kiviaineksen murskausmääräksi enintään 5 000 tonnia vuodessa. Tämä ehkäisee melu- ja pölyhaittoja sekä tukee alueen ympäristönsuojelullista hallintaa.
1.2 Toiminta-ajat Aikarajaukset perustuvat alueen virkistyskäyttöön ja muistutuksissa esitettyihin huoliin. Ilmoitusvelvollisuus toimintajaksoista tukee viranomaisvalvontaa.
1.3 Vastaanottomäärä Pilaantumattomien maa- ja kiviaineksien vastaanoton rajaaminen enintään 49 999 tonniin vuodessa perustuu hakemuksessa esitettyyn suunnitelmaan ja ympäristövaikutusten hallintaan.
1.4 Maa-ainesten laatuvaatimukset Määräys estää pilaantuneiden maa-ainesten ja jätteiden vastaanoton sekä estää vieraslajien leviämistä. VNa 214/2007 mukaiset ohjearvot ja puhtausselvitysvaatimus varmistavat aineksen laadun ja ympäristönsuojelun.
1.5 Kokonaismäärä Alueelle sijoitettavan maa-aineksen kokonaismäärän rajaaminen (265 000 m³ktr) tukee maisemointia ja vesienhallinnan mitoitusta.
1.6 Materiaalin sijoitus Sijoitusohjeet erottelevat kasalla pysyvän ja hienorakeisen maa-aineksen, mikä tukee rakenteiden ja vesienhallinnan toimivuutta.
1.7 Rakenteet ja täyttö Luiskarakenteiden kaltevuusvaatimus (vähintään 1:2) ehkäisee eroosiota ja tukee turvallisuutta. Viranomainen voi edellyttää aitaamista riskienhallinnan vuoksi.
1.8 Toiminta-alueen rajaus Määräys perustuu työturvallisuuslainsäädäntöön. Selkeä rajaus (esim. lippusiima, aita) estää asiattoman pääsyn vaarallisille alueille ja tukee valvontaa.
Määräys 2: Melu ja pöly
2.1 Melurajat Melutasot perustuvat VNp 993/1992 ja STM:n ohjeisiin. Ne suojaavat asuin- ja loma-alueiden viihtyvyyttä.
2.2 Pölyntorjunta Määräys edellyttää pölynsidontatoimia ja keskeytystä laiterikon tai voimakkaan tuulen aikana, mikä ehkäisee haittoja.
2.3 Haittojen torjunta Toiminnanharjoittajan velvollisuus ryhtyä torjuntatoimiin ja ilmoittaa viranomaiselle tukee nopeaa reagointia ja valvontaa.
Määräys 3: Vaikutukset vesiin ja vesienhallinta
3.1 Vesien johtaminen Selkeytysaltaan ja purkuputken käyttö estää haitat kiinteistöille ja vesistöille. Vaihtoehtoinen suotautuminen edellyttää rakenteellista kiintoaineen hallintaa.
3.2 Selkeytysaltaan mitoitus ja huolto Altaan toimivuus varmistetaan vuosittaisella tarkistuksella ja huollolla. Käyttökelvottoman altaan tilalle on rakennettava vastaava ratkaisu.
3.3 Tarkkailusuunnitelma Tarkkailu toteutetaan suunnitelman PR4588-TY01 mukaisesti ja sitä täydennetään tarpeen mukaan.
3.4 Talousvesivaikutukset Vaikutukset kaivoihin arvioidaan tarvittaessa. Vesinäytteet analysoidaan akkreditoidussa laboratoriossa ja toimitetaan viranomaiselle.
Määräys 4: Jätteet, polttoaineet ja kemikaalit
4.1 Jätteiden käsittely Jätteet lajitellaan ja toimitetaan asianmukaiseen käsittelyyn. Vaaralliset jätteet dokumentoidaan ja kirjanpito säilytetään vähintään kolme vuotta.
4.2 Öljytuotteiden ja polttoaineiden säilytys Säilytys lukituissa ja suojatuissa tiloissa sekä imeytysmateriaalien saatavuus ehkäisevät ympäristövahinkoja.
4.3 Kemikaalivuotojen torjunta Vuotoaineet kerätään ja toimitetaan hyväksyttyyn paikkaan. Vahingoista ilmoitetaan viivytyksettä viranomaiselle.
Määräys 5: Paras käyttökelpoinen tekniikka (BAT)
5.1 Tekniikan seuranta Toiminnanharjoittajan tulee seurata BAT-kehitystä ja varautua sen käyttöönottoon. Määräys perustuu ympäristönsuojelulakiin ja EU:n BAT-päätelmiin.
Määräys 6: Tarkkailu ja raportointi
6.1 Kirjanpito Kirjanpito tukee viranomaisvalvontaa ja läpinäkyvyyttä. Se kattaa maa-ainekset, kuormat, jätteet ja poikkeustilanteet.
6.2 Vuosiraportointi Yhteenveto toimitetaan vuosittain helmikuun loppuun mennessä ympäristönsuojeluvalvontaan.
6.3 Poikkeustilanteet Mahdolliset häiriöt, raja-arvojen ylitykset ja vuodot ilmoitetaan viivytyksettä viranomaiselle.
6.4 Perehdytys Urakoitsijat ja henkilöstö perehdytetään ympäristöluvan määräyksiin, mikä varmistaa määräysten noudattamisen.
6.5 Vastuuhenkilö Vastuuhenkilön tiedot toimitetaan viranomaiselle kuukauden kuluessa toiminnan aloittamisesta. Vaihdoksista ilmoitetaan viivytyksettä.
Määräys 7: Toiminnan lopettaminen
7.1 Alueen kunnostus ja maisemointi Toiminnan päätyttyä alue siistitään ja maisemoidaan. Lopettamissuunnitelma toimitetaan vähintään kuusi kuukautta ennen toiminnan päättymistä.
7.2 Rakennelmat ja rinteet Yli 1,5 metrin rinteet merkitään näkyvästi, yli 3 metrin rinteet aidataan jo toiminnan aikana. Rakenteet puretaan toiminnan päättyessä.
Määräys 8: Vakuus ja maksut
8.1 Vakuus 38 000 euron vakuus varmistaa, että lopettamis- ja kunnostustoimet toteutetaan myös, jos toiminnanharjoittaja ei täytä velvoitteitaan. Vakuuden tyyppi hyväksytään erikseen ja sen voimassaolo ulottuu kuusi kuukautta luvan päättymisen jälkeen.
8.2 Maksut ja taksat Valvontamaksu ja suunnitelmien tarkastusmaksu määräytyvät Ruskon kunnan hyväksytyn taksan mukaisesti. Maksut tukevat viranomaisvalvontaa ja toiminnan vastuullista toteuttamista.
Päätöksen voimassaolo
Päätös on voimassa toistaiseksi siitä, kun lupa on saanut lainvoiman. Mikäli toiminnassa tapahtuu olennainen muutos, on toiminnalle haettava uusi ympäristölupa.
Päätöksen noudattaminen muutoksenhausta huolimatta
Toiminta voidaan aloittaa mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta ympäristönsuojelulain (527/2014) 199 §:n nojalla, edellyttäen että hakija asettaa 10 000 euron vakuuden lupapäätöksen kumoamisen tai lupamääräysten muuttamisen varalle. Lautakunta katsoo, ettei toiminnan aloittaminen aiheuta sellaisia haitallisia ympäristövaikutuksia tai olosuhteiden muutoksia, jotka tekisivät muutoksenhaun hyödyttömäksi. Lisäksi toiminnalla on voimassa oleva lainvoimainen ympäristölupa aiemman päätöksen nojalla, mikä tukee toiminnan jatkuvuutta ja valvottavuutta.
Asetusten noudattaminen
Jos asetuksella annetaan tämän lain tai jätelain nojalla jo myönnetyn luvan määräyksiä ankarampia tai luvasta poikkeavia säännöksiä luvan voimassaolosta tai tarkistamisesta, on asetusta noudatettava luvan estämättä.
Sovelletut säädökset
- Ympäristönsuojelulaki (527/2014): 6–8, 11, 14–17, 20, 27, 35, 42–44, 48–49, 52, 53, 58, 59, 62, 66, 70, 83–85, 87, 113, 114, 123, 134, 170, 190, 191, 198, 199, 205 §
- Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (713/2014): 2–4, 11–15 §
- Jätelaki (646/2011): 5, 6, 8, 12, 13, 15, 17, 29, 31, 118–122 §
- Laki eräistä naapuruussuhteista (26/1920): 17 §
- Valtioneuvoston asetus jätteistä (179/2012)
- Valtioneuvoston asetus kivenlouhimojen, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta (800/2010)
- Työturvallisuuslaki (738/2002)
- Hallintolaki (434/2003)
Käsittelymaksu
Tämän ympäristöluvan käsittelystä peritään 2 950 euroa. Maksun suuruus perustuu Ruskon kunnanvaltuuston hyväksymään taksaan.
Lupapäätöksen tiedoksianto (YSL 85 §)
Lupapäätös annetaan tiedoksi julkisella kuulutuksella hallintolain 62 a §:n mukaisesti. Kuulutus julkaistaan Ruskon kunnan verkkosivuilla 26.9.2025. Tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä julkaisupäivästä.
Muutoksenhaku
Päätökseen voi hakea muutosta valittamalla Vaasan hallinto-oikeuteen. Asian käsittelystä perittävästä maksusta valitetaan samassa järjestyksessä kuin pääasiasta.
Valitusoikeus on luvan hakijalla, niillä joiden oikeutta tai etua asia saattaa koskea, sekä viranomaisilla, joiden tehtävänä on valvoa asiassa yleistä etua.
Valitusosoitus on päätöksen liitteenä.