Perustelut
Kunnallisesta öljyvahinkojen jälkitorjuntaa koskevasta velvoitteesta määrätään pelastuslain (379/2011) §:ssä 111 a, jonka mukaan jälkitorjuntaa johtaa asianomaisen kunnan määräämä viranomainen.
Ympäristövahinkotilanteissa, kuten öljyvuodoissa, pelastuslaitos vastaa ensitorjunnasta. Mikäli torjuntatoimien jälkeen jää siivottavaa tai ympäristön ennallistamistarvetta, vastuu siirtyy kunnan jälkitorjuntaviranomaiselle. Tämä viranomainen voi määrätä ja tarvittaessa toteuttaa jälkitorjuntatoimia ympäristönsuojelulain nojalla. Ympäristönsuojeluviranomainen (rakennus- ja ympäristölautakunta, alaisenaan viranhaltijana ympäristötarkastaja) toimii asiantuntijana ja valvovana tahona, mutta ei voi olla jälkitorjuntaviranomainen. Varsinais-Suomen ELY-keskuskin on katsonut, että jälkitorjuntaviranomainen ei voi olla kunnan ympäristönsuojeluviranomainen johtuen tarpeesta valvoa jälkitorjuntatoimia ja niiden riittävyyttä.
Ruskon kunnan hallintosäännössä ei ole erikseen nimetty jälkitorjuntaviranomaista. Tällöin tehtävä kuuluisi kunnanvaltuustolle. Käytännön toiminnan ja nopean reagoinnin kannalta tämä ei ole tarkoituksenmukaista. Jälkitorjuntaviranomaisen tehtävään on järkevää valita kunnan teknisellä toimialalla työskentelevä viranhaltija, jolla on käytännön osaamista, yhteydet urakoitsijoihin ja valmius toimia nopeasti.
Kunnan jälkitorjuntaviranomainen lisätään hallintosääntöön hallintosäännön seuraavan päivityksen yhteydessä.
Ehdotus
Esittelijä
-
Kari Lehtinen, Kunnanjohtaja, kari.lehtinen@rusko.fi
Kunnanhallitus päättää, että:
1. Ruskon kunnan pelastuslain 111 a §:n mukaisena jälkitorjuntaa johtavana viranomaisena toimii tekninen lautakunta ja sen alaisena viranhaltijana toimiva tekninen johtaja
2. Yhteyshenkilö ja hänen yhteystiedot ilmoitetaan Varsinais-Suomen pelastuslaitokselle ensitorjunnasta päättämisestä ilmoittamista ja jälkitorjuntavastuun siirtämisestä kunnalle varten.
3. Hallintosääntöön tehdään ko. lisäys seuraavan hallintosäännön päivityksen yhteydessä.
Päätös
Kunnanhallitus hyväksyi päätösehdotuksen.