Perustelut
Valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimäinen vuosi.
Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarvio ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.
Taloussuunnitelma on laadittava siten, että se on tasapainossa tai ylijäämäinen. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien (Kuntalaki 110§).
Kunnanhallitus vastaa mm. taloudenhoidosta ja valtuuston päätösten valmistelusta, joten sillä on myös päävastuu talousarvion valmistelusta (Kuntalaki 39§).
Kunnanhallitus hyväksyy suunnittelukehykset ja talousarvion laadintaohjeet, joissa se määrittelee toimielimille reunaehdot talousarvion tekemiseksi. Toimielimet laativat talousarvioehdotuksensa (hallintosääntö 53§).
Ruskon kunnan taloudellinen tilanne
Ruskon vuoden 2024 tilikauden ylijäämä oli 1,1 milj. euroa ja se parani alkuperäisestä talousarvion tuloksesta muutetun talousarvion ollessa -882 000 euroa alijäämäinen. Syitä olivat toimintatuottojen suurempi tulo 228 000 euroa, toimintakulujen toteutuminen 1,2 milj. euroa alhaisempana, verotulojen suurempi tilitys 395 000 euroa ja poistojen ja arvonalentumisten alhaisempi toteutuminen 241 000 euroa.
Ruskon kunnan alkuperäinen talousarvio vuodelle 2025 hyväksyttiin - 6 418 euroa alijäämäisenä. Talousarvion 2025 tammi-kesäkuun toteuma näyttää toteutuvan toimintatuottojen ja -menojen osalta muutetun talousarvion mukaisesti. Tarkempaa analyysia tulojen ja menojen ylityksistä/alituksista ollaan laatimassa kesäkuun osavuosikatsaukseen. Verotulojen tilitys on alkuvuonna 2025 ollut selkeästi maltillisempaa. Kunnallisverotuottoja tullaan saamaan talousarvion mukasiesti ja yhteisöverotuottoja taas hieman enemmän. Valtionosuuksia vuonna 2025 tullaan saamaan arvion mukaan 137 050 euroa vähemmän.
Talousarviokehyksen perusteluja
Verotulojen kertymäksi arvioidaan Kuntaliiton toukokuussa antaman 2025 veroennusteen mukaan vuodelle 2026 seuraavasti: kunnallisverotuottoja noin 12,3 milj. euroa, yhteisöverotuottoja noin 950 000 euroa ja kiinteistöverotuottoja noin 1,4 milj. euroa. Verotulot kasvavat vuodesta 2025 noin 4,8 prosenttia. Pohjalla verotuloissa on kevään 2025 budjettiriihen alustavat tiedot. Budjettiriihessä on päätetty veronkevennyksistä, jota vaikuttavat heikentävästi verotuloihin. Nämä kunnallisverotilitysten veroperustemuutosten aiheuttamat vaikutukset kompensoidaan kuntien valtionosuusmaksatuksissa.
Valtionosuuden suuruudeksi on arvioitu vuonna 2026 noin 5,4 milj. euroa. Valtionosuuksien arvio perustuu budjettiriihen kevään 2025 arvioon ja kesäkuussa 2025 laadittuun päivitykseen, missä on huomioitu verotuloihin perustuva valtionosuuden tasaus.
Kunnan verotulo- ja valtionosuusarvioihin saadaan päivityksiä syksyn 2025 aikana. Lopulliseen valtionosuuksien määrään vaikuttavat syyskuussa pidettävä budjettiriihi. Verotulojen määrään taas vaikuttaa mm tasauslaskelma, joka valmistuu lokakuussa.
Toimintatuottoja arvioidaan vuonna 2026 kertyvän 4,1 milj. euroa. Toimintatuotot laskevat muutettuun talousarvioon nähden -5,0 prosenttia. Toimintakuluiksi vuonna 2026 arvioidaan -22,2 milj. euroa. Toimintakulut nousevat 3,0 prosenttia. Toimintakate on näin ollen -18,1 milj. euroa eli heikkenee 5,0 prosenttia. Tämä on noin 2,3 milj.euroa heikompi kuin vuoden 2024 tilinpäätöksen toimintakate. Muutettuun talousarvioon 2025 nähden toimintakate heikkenee noin 855 000 euroa.
Vuosikatteeksi muodostuu 1,7 milj.euroa ja tilikauden tulos on -332 071 euroa alijäämääinen.
Oheismateriaaleissa tarkemmat selitykset perusteista.
Vuoden 2026 kehystarkastelu on aloitettu touko-kesäkuussa yhteistyössä toimielinten kanssa.
Kehyslaskelmissa on mm. huomioitu:
- Vuoden 2024 tilinpäätös, 2025 talousarvio ja lautakuntien kanssa arvioitu taloustilanne
- Työllisyyden hoitamisen, kotopalveluiden ja viestintään liittyvien tulojen ja menojen siirtäminen hyvinvointitoimialaan keskushallinnosta
- Perusopetuksessa huomioitu oppimisen tuen lisäys
- Henkilöstökulujen sopimuskauden korotukset, joiden kustannusvaikutus on +3,3 % ja inflaation vaikutus +1,5 %
- Teknisen tilapalveluista on poistettu Jokituvan ja Vahdon terveyskeskuksen tulot ja poistettu kiinteistön hoitamiseen liittyviä ylläpitokuluja
- Sote-pela kiinteistöjen yhtiöittämiseen liittyvät tulot ja menot on huomioimatta. Niiden laskelmat tarkentuvat syksyn aikana selvityksen ja yhtiöittämiseen liittyvien päätöksien valmistuttua
Ruskon kunnan tulos on kehyksessä alijäämäinen
Kunnan yksi strateginen tavoite on tasapainoinen talous. Kolmen vuoden peräkkäisen tilinpäätösten yhteistulos tulee olla ylijäämäinen.
Tehdyt tarkistukset ja muutokset kehykseen on selitetty liitteissä. Näiden pohjalta toimielimille annetaan alustava ohjeellinen kehys, jotta toimialojen lopullista talousarviotyötä voidaan jatkaa. Kehystä ja talousarviotilannetta vuodelle 2026 tarkennetaan vielä syksyllä 2025.
Oheismateriaalit:
Alustava kehys tuloslaskelma
Palvelualakohtaiset alustavat kehykset
Talousarvioprosessi ja alustava aikataulu
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Kari Lehtinen, Kunnanjohtaja, kari.lehtinen@rusko.fi
Kunnanhallitus ottaa kantaa vuoden 2026 talousarvion laadinnan lähtökohtiin ja antaa ohjeita jatkovalmisteluun.