Perustelut
Vuoden 2026 talousarvion laadinnan pohjana on kunnanhallituksen 11.8.2025 (§ 165) hyväksymä käyttötalouden ulkoisten menojen ja tulojen kehys, jota tarkennetaan syksyn edetessä. Kunnanhallitus edellytti jatkovalmistelussa nollatulokseen pyrkimistä. Alustava kehys, laadintaohjeet sekä toimialan kuvaus ja alustavat tavoitteet on toimitettu oheismateriaalina.
Opetus- ja varhaiskasvatuksen annettu kehyksen nettotulos on 11 670 753 €, josta menot 12 736 528 € ja tulot 1 065 775 €. Kehys on 3,1 % kuluvan vuoden talousarviota suurempi.
Toiminnallisia muutoksia on 126 500 €. Tämä on oppimisen tuen lakimuutoksen mukanaan tuomia lisäyksiä esi- ja perusopetukseen (KH 2.6.2025 §137, KV 9.6.2025 §54). Loput lisäykset 2,0 % ovat inflaatiosta ja palkkatason muutoksista johtuvia.
Aikataulu
- Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta käsittelee talousarviota 17.9. ja lokakuussa.
- Toimialojen esitysten määräaika on 26.9.2025.
- Valtuustoseminaari 7.10., veroprosenttipäätös 27.10. ja talousarviopäätös 24.11.2025.
Varhaiskasvatuksen haasteita talousarvion näkökulmasta
Varhaiskasvatuksessa haasteita lisää lasten määrän kasvaminen ja hoitoaikojen muuttuminen. Satumetsän päiväkodissa on vuorohoidossa aiemmin työskennellyt neljä lastenhoitajaa sekä opettaja. Kuluneella kaudella perheillä ei ole ollut yöhoitotarvetta, joten ryhmää on pyöritetty kolmella hoitajalla ja yhdellä opettajalla. Yöhoidon tarve lisääntyy kuitenkin jatkossa, joten ryhmään tarvitaan yksi työntekijä lisää. Talousarvioon 2026 esitetään lisättävän vuorohoitoon varhaiskasvatuksen sosionomi. Palkkakulu 37 448 € / vuosi, HTV 1.
Karhukallion päiväkoti täyttyy 1.1.2026 jälkeen. Jonossa on kuusi 2024 syntynyttä lasta, joiden aloitus ajoittuu tammi-helmikuulle. Jotta lakisääteinen mitoitus varmistetaan, tarvitaan kaksi työntekijää lisää. Talousarvioon esitetään kahta määräaikaista työsuhdetta, kesto 6 kk. Palkkakulu / henkilö 15 978 €, HTV 0,5. Yhteensä 310957 €, HTV 1.
Vahdolla on vähennetty henkilöstöä vastaamaan lasten määrää. Jokikummun päiväkodissa työskentelee viisi henkilöä ja Laukolassa kahdeksan. Laukola on auki 5.55-18.00 välisen ajan, jolloin henkilöstön nykyinen määrä ei riitä näin pitkään aukioloaikaan. Tämä aiheuttaa sen, että lakisääteinen henkilöstön määrä ei toteudu päivän aikana ja lisäksi se aiheuttaa hankaluutta työvuorojen suunnittelussa. Tarvitaan yksi ihminen lisää, jotta työvuorot saadaan toimimaan ja lakisääteinen henkilöstö koko päivän ajaksi. Jokikummussa taas iltapäivällä ollaan aina vajaalla henkilöstöllä nykyisellä henkilöstörakenteella, koska aamuvuorot lähtevät usein jo puolen päivän aikaa. Lisäksi opettajien suunnittelu, arviointi ja kehittämisaika (13 % työajasta) aiheuttaa sen, että henkilökunta ei riitä. Näistä syistä esitetään Vahdolle yhtä työntekijää lisää. Työntekijä toimisi aamupäivän Laukolassa ja iltapäivän Jokikummussa. Talousarvioon 2026 esitetään lisättävän varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävä, jolloin palkkakulu on 37 448 € / vuosi, HTV 1.
Vuonna 2030 varhaiskasvatuksen henkilöstörakenteen tulee lain mukaan olla sellainen, että 2/3 työntekijöistä tulee olla korkeasti koulutettuja, eli opettajia ja sosionomeja, ja 1/3 lastenhoitajia. Tästä syystä on tarkoituksenmukaista pyrkiä lisäämään sosionomien määrää varhaiskasvatuksessa, jotta voisimme saavuttaa lakisääteisen henkilöstörakenteen vaaditussa ajassa.
Perusopetuksen haasteita talousarvion näkökulmasta
Haasteita lukuvuoteen 2026-2027 tuo kasvava oppilasmäärä Ruskon perusopetuksessa. Lukuvuonna 2026-2027 Ruskon perusopetuksessa aloittaa ennusteen mukaan 26 oppilasta enemmän yläkoulussa (nyt 276 oppilasta, 2026 syksyllä 302 oppilasta). Alakoulujen oppilasmäärät pysyvät kuluvan lukuvuoden tasolla (Hiidenvainio +7 oppilasta, Kirkonkylä -8 oppilasta, Laukola -1 oppilasta). Maunun yläkoulussa kasvavaa oppilasmäärää ei voida opettaa koulun 14 oppilasryhmällä, vaan ryhmien määrää täytyy kasvattaa yhdellä lukuvuonna 2026-2027. Yhden luokan lisääminen tuo kustannuksia n. 66 000€/lukuvuosi. Talousarvion 2026 näkökulmasta kustannus on 33 000€ ja 0,5 henkilötyövuotta.
Ruskolla oppikirjoihin varattua määrärahaa on pienennetty säästösyistä aikaisempina lukuvuosina. Lisäksi kasvava oppilasmäärä varsinkin yläkoulussa lisää oppikirjojen määrää ja sen kautta kustannuksia. Kouluissa käytettävä kierrätettävä oppikirjakanta on myös osittain vanhentunutta ja siksi tarpeen uudistaa.
Uimaopetus on saanut paljon mediajulkisuutta ja tälläkin hetkellä asiasta on menossa seutukunnallinen tarkastelu. Ruskolla ei saavuteta uima- ja hengenpelastuksesta annettuja suosituksia ja uintien määrä jää myös jälkeen naapurikuntien tarjoamasta määrästä. Jotta opetuksessa suunnitellut uinnit saadaan järjestettyä, täytyy kuljetuskustannuksia tarkistaa. Uinteja ei ole tarkoitus lisätä suunnitelmaan paitsi kahdeksannen luokan osalta (yläkoulun aikana 2h uintia jokaisella vuosiluokalla, nyt vain seitsemännellä ja yhdeksännellä luokalla), mutta suunnitelman mukaiset uinnit järjestetään. Aiempina vuosina kuljetusmäärärahojen laskeminen on vähentänyt suunniteltuja uinteja.
Kasvava oppilasmäärä tuo lisäyksiä opetuksen järjestämiseen myös opetukseen liittyvillä liitännäiskuluilla, kuten tarvikkeiden ja materiaalien muodossa. Nämä erät eivät kuitenkaan ole merkittäviä, mutta vaikuttavat talouden kokonaissuunnitteluun kouluissa.
Investoinnit
Investoinnit ovat pääosin välttämättömiä ja suunnittelussa huomioonotettavia ylläpitoprojekteja. Listalla on mm. päiväkotien pihojen perusparannus- ja korjaustöitä, koulujen tilojen parannus- ja korjausinvestointeja ja muita tavallisia vuosittaisia tilojen ja alueiden ylläpitokorjauksia. Suurimpana investointina esitetään Kirkonkylän koulun peruskorjauksen tai vaihtoehtoisesti uuden rakennuksen suunnittelun aloitusta ja siihen varattavaa investointirahaa.
Sivistysjohtaja esittelee kokouksessa talousarvioluonnoksen keskeiset kohdat, olennaiset muutokset ja tarvittaessa tarkempia talouden tunnuslukuja.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Heli Kivelä, Sivistysjohtaja, heli.kivela@rusko.fi
Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta keskustelee vuoden 2026 talousarvion laadinnasta ja hyväksyy talousarvioluonnoksen periaatteet, ehdotetut toiminnalliset tavoitteet sekä evästää varsinaisen talousarvioesityksen valmistelua.