Perustelut
Turun hallinto-oikeus pyytää lausuntoa Ruskon rakennus- ja ympäristölautakunnalta 31.8.2025 mennessä (Turun HO, 952/03.04.04.04.16/2025). Lausuntopyyntö koskee Ruskon rakennus- ja ympäristölautakunnan päätöksestä (24.4.2025 § 36) tehtyä valitusta.
Pykälän liitteenä on päätös, lausuntopyyntö ja valitus. Lausunnon oheismateriaalina on lausunnon mukana annettavat liitteet 1-28.
Ehdotus
Esittelijä
-
Niko Paloposki, rakennustarkastaja, niko.paloposki@rusko.fi
Rakennus- ja ympäristölautakunta päättää antaa lausuntonsa Turun hallinto-oikeudelle seuraavasti:
Ruskon rakennus- ja ympäristölautakunta esittää, että valitus hylätään aiheettomana alla olevien valituksen vaatimuksiin ja perusteluihin annettujen selvitysten pohjalta.
952/03.04.04.04.16/2025
Valituksen perustelut:
Maankäyttö- ja rakennuslain mukaan rakennuslupahakemuksen naapurilla tarkoitetaan viereisen tai vastapäätä olevan kiinteistön tai muun alueen omistajaa ja haltijaa. Yksi valittajista ei ole viereisen tai vastapäätä olevan kiinteistön omistaja (704-404-0004-0078) ja yksi valittajista ei ole kiinteistön tai muun alueen omistaja tai haltija (704-404-0004-0177). Kuten valituksessa todetaan vaatimusten 1) ja 2) osalta, niin näihin vaatimuksiin on vastattu myös oikaisuvaatimuksen yhteydessä.
Kuten oikaisuvaatimuksessakin mainittiin, niin rakennuspaikan pohjoisrajalla on oja ja asemapiirrokseen on merkitty pintavesien ohjaus nuolin. Lisäksi on todettu, että hule- ja kattovedet johdetaan avo-ojiin (liite 1). Tämä on haja- asutusalueella tyypillinen ratkaisu, kun ei ole hulevesiverkostoa. Kiinteistön sisäiset huleveden putkitukset sekä kaivot tarkentuvat rakennusluvan erityissuunnitelmissa (KVV- suunnitelma). Tämä on ollut rakennusluvan ehtona (liite 2). Rakennus- ja ympäristölautakunta on useaan otteeseen ohjeistanut alueen kiinteistöjen omistajia, että heidän tulisi hakea ojitustoimitusta, mm. 17.10.2024 § 55: ”mikäli hulevesien johtamisesta aiheutuu ongelmia vielä tämän päätöksen mukaisten jätevesitoimenpiteiden toteuttamisen jälkeen, hulevesien johtamis- ja kiinteistöjen peruskuivatusasia voidaan ratkaista erillisellä päätöksellä toimivaltaisessa viranomaisessa. Asian ottaminen käsittelyyn vaatii erillisen vireillepanon sekä suunnitelman hulevesien hallinnasta ja kiinteistöjen kuivatuksesta” (liite 3).
Lumenkaatoalue on merkitty Ruskon kunnan rakennusjärjestyksen mukaisesti. Tonttien lumista on yleisesti määrätty rakennusjärjestyksen pykälässä 41 (liite 4). Piha- alueen kuivatusjärjestelyt tarkentuvat aiemmin mainitussa KVV- suunnitelmassa, mutta lähtökohta on asemapiirroksen mukaisesti, että ne johdetaan avo- ojiin kuten nykyisinkin, kun ei ole hulevesiverkostoa.
Hanketta koskevassa suunnittelutarveratkaisun (liite 5) Turun hallinto- oikeuden päätöksessä on todettu (liite 6), että ”hallinto- oikeus ei tutki viemärin sijoittamiseen liittyviä vaatimuksia”. Hakemuksen suunnitelmissa on kirjattu, että rakennus liitetään kunnalliseen vesiverkkoon. Viemärit toteutetaan paineviemärinä Turun kaupungin liittymään. Kiinteistöllä on Ruskon kunnan vesiliittymä. Rakennus- ja ympäristölautakunta on erillisessä päätöksessä (17.10.2024 § 55, liite 3) velvoittanut kiinteistöä liittymään viemäriverkostoon. Turun Vesihuolto Oy:n tekninen neuvoja on ilmoittanut 12.2.2025, että kiinteistöltä 704- 404-4- 174 on tullut heille suunnitelma jätevesiviemäriin liittymiseksi. Viemäriin liittymisen ohessa selvitetään tarvittavat kaivuluvat. Rakennuspaikan omistaja on vuonna 2006 saanut luvan viemärin sijoittamiseksi kiinteistölle 853- 518-1-90 (liite 7). Myöhemmin yksi valituksen allekirjoittajista on kerrotun mukaan kiistänyt tämän luvan. Hallinto- oikeus ei ottanut kantaa tähän sijoittamisen ratkaisuun. Joten jos lupa ei olisi enää pätevä, niin rakennusluvan hakijan tulee esittää uusi sijoittamislupa, kun saa luvan liittyä Turun kaupungin viemäriverkostoon. On myös mahdollista, että luvanhakija voi hakea pakkosijoittamisluvan Turun kaupungilta rakentamislain 131 §:n mukaisesti, jos sijoittamisesta ei päästä muuten sopuun. Sijoittamislupa haetaan siltä kunnalta, jonka alueella olevaa kiinteistöä sijoittaminen koskee. Kun viemäriin liittymisen suunnitelma on Turun vesihuollon kannalta hyväksytty ja rakennuksen vesi- ja viemärilaitteet ovat tarkentuneet, niin luvanhakijan tulee toimittaa kunnan rakennusvalvontaan rakennusluvan ehtojen mukainen KVV (kiinteistön vesi- ja viemäri)- suunnitelma (liite 2), jossa on esitetty toteutettava viemärin purku tontilta viemäriverkostoon.
Valituksessa otetaan kantaa rakennuksen soveltumiseen ympäristöön. Oikaisuvaatimuksessa (liite 8-11) todettiin virheellisesti, että aineistossa ei ole julkisivukuvia. Lupahakemuksen liitteenä on julkisivupiirustus (liite 12). Kaksi valituksen allekirjoittajaa kävi pyytämässä luvan liitteitä kunnan rakennusvalvonnasta 8.4.2025. Tällöin heille kerrottiin, että luvan asemapiirros ja julkisivupiirustus on toimitettu heille naapurin kuulemisen yhteydessä 26.5.2023 (liite 13) ja he vastasivat, että eivät sitten tarvitse julkisivupiirustuksen kopiota. Rakennus on ulkonäöltään puuverhoiltu ja tummapintainen. Hanketta koskevan suunnittelutarveratkaisun ohessa selvitettiin, niin alueen varasto- ja hallirakennukset ovat puu- tai tiiliverhoiltuja (Liite 14). Rakennuspaikkaa vastapäätä, Raulantiellä, on myös puuverhoiltu ja tummapintainen varasto- /hallirakennus. Oikaisuvaatimuksessa oli todettu, että ympäristön muut talousrakennukset ovat suhteellisen vanhoja. Tämä on totta, että osa on vanhempia, mutta osa on uudempia, yhtälailla ne kaikki kuitenkin vaikuttavat lähikiinteistöjensä maisemaan. Valituksen tekijänkin kiinteistöllä (853- 518- 1- 90) on vanha talousrakennus, joka on korkeampi kuin tämä suunniteltu rakennus (liite 14, Karhulantie 180). Ja vaikka rakennuksessa olisikin suunnitelmissa merkitty parvi, niin kokonaiskorkeuden (liite 15) kannalta se on arviolta kuitenkin matalampi kuin neljä viidestä muusta ympäristön rakennuskantaa käsittävästä rakennuksesta, vaikka nämä ovat todennäköisesti yksikerroksisia (Turun kaupungin alueella olevista rakennuksista ei ole tarkkoja korkeustietoja). Suunnitellun rakennuksen korkeus olisi +7.823 (liite 15). Mm. kiinteistöllä 704- 404- 0004- 0192 sijaitseva, vuonna 2006 valmistuneen halli- /varastorakennuksen kokonaiskorkeus on +8.30 (liite 14 ja 16). Halliin on haettu laajennuslupa vuonna 2018, joka olisi yhtä korkea kuin alkuperäinen rakennus. Halli on käyttötarkoitukseltaan kuorma- autojen säilytystila, joten samankaltainen käyttö kuin suunnitellulla rakennuksella. Turun hallinto- oikeuden päätöksessä (H1456/2024, 27.8.2024) on todettu, että ” rakennuspaikan ympäristössä on pientalojen lisäksi myös tuotanto- ja varastorakennuksia. Rakennuspaikan itäpuolella on rakentamaton metsäalue ja länsipuolella peltoaukea, jolla ei ole erityisiä maisema- arvoja. Rakentaminen ei katkaise maakuntakaavassa osoitettua pohjois- eteläsuuntaista virkistysaluetta eikä siten ole ristiriidassa maakuntakaavan (liite 17) yleispiirteisen virkistysaluemerkinnän kanssa.”
Päätöksessä oleva luvan lainvoimaisuus on luvanhakijan ohjaamisen kannalta yleinen/tavallinen lupapäätöksen tieto. Rakennuslupa ei tosiaan tule lainvoimaiseksi, jos siihen on haettu muutosta. Hallintolain 44 §:n mukaan ”päätöksen perustelut ja yksilöity tieto siitä, mihin asianosainen on oikeutettu tai velvoitettu taikka miten asia on muutoin ratkaistu” tulee kirjata päätökseen. Joten tämän osalta ei ole aihetta lupapäätöksen kohdan muuttamiseksi. Hallintolain 49 f §:ssä on kirjattu, että ”päätöstä, johon saa vaatia oikaisua, ei saa panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman”. Rakennuslupapäätöksissä ei ole tarpeenmukaista avata kaikkia asioiden hallintokäsittelyä koskevia määräyksiä.
Valituksen kohdassa 1 kerrataan alueen hule- ja jätevesien aiheuttamia haasteita. Rakennusluvan mukaisen rakennuksen ja sen piha-alueen kuivatus suunnitellaan tarkemmin aiemmin mainitun mukaisesti rakennuksen KVV-suunnitelmassa (liite 2). Maan viettäminen voidaan muotoilla kallistuksin ja pintavedet on mahdollista kerätä pintavesikaivoilla ja sitten ohjata tai maanpinnan korkeuden puolesta tarvittaessa pumpata haluttuun suuntaan. Hallin ympärille tulee asfaltoitua piha-aluetta, jonka vedet voidaan kerätä pintavesikaivoilla (liite 1). Alueen hule- ja jätevesien ongelmiin on puututtu viranomaistenkin osalta (liite 3), koska kiinteistöillä 704- 404- 4- 78, 704- 404- 4- 86 sekä 704- 404- 4- 174 on vuosien ajan kärsitty jätevesijärjestelmiin vaikuttavista hulevesitulvista. Näistä kiinteistöistä yhden omistaja on tämän päätöksen valittajien joukossa ja kiinteistölle RN:o 4:174 on haettu valituksenalaista rakennuslupaa, jonka jätevesiin valituksessa viitataan. Aiemmin todetun mukaisesti Turun Vesihuolto Oy:n on ilmoittanut, että kiinteistöltä 704- 404-4- 174 on tullut heille suunnitelma jätevesiviemäriin liittymiseksi. Valittajien joukossa oleva kiinteistön 704- 404- 4- 78 omistaja on valittanut myös jätevesien johtamista koskevasta päätöksestä (liite 3)(Vaasan hallinto-oikeus, diaarinumero 1670/2024), kun taas rakennusluvan hakija on pyrkinyt toimeenpanemaan rakennus- ja ympäristölautakunnan päätöksen (liite 3), vaikka yksi tämän päätöksen valittajista (kiinteistön 853-518-1-90 osaomistaja) on kiistänyt aiemmin antamansa luvan (liite 7) ja se on hidastanut rakennusluvan hakijan viemäriin liittymistä, vaikka valituksessa kerrotaan, että Pajulehdontien idänpuoleiseen ojaan olisi tullut jätevesiä. Näistä molemmista päätöksistä valittanut kiinteistön 704- 404- 4- 78 omistaja ei ole tiedottanut lautakuntaa, että aikooko kuitenkin noudattaa jätevesiä koskevaa päätöstä, mutta ELY:n lausunnon pohjalta (liite 18) on tulkittavissa, että hän suunnittelee umpisäiliön asentamista. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen L-vastuualue suhtautuu kuitenkin kielteisesti hulevesien sekä puhdistettujen jätevesien johtamiseen maantien sivuojaan. Valituksessa todetaan, että vesien aiheuttamat vaikeudet olisivat ennen kaikkea luvanhakijan syytä, eikä ojitustoimitus olisi siten valittajien vastuulla. Tässä rakennuslupapäätöksessä ei tehdä vesilain mukaisia päätöksiä, mutta lautakunnan aiemmasta päätöksestä (liite 3) ja valittajan suunnitelmistakin (liite 18) päätellen vesien johtaminen koskee alueen kiinteistöjä yleisesti.
Vesiä koskevassa asiassa on oltu tiiviissä yhteistyössä myös ELY-keskuksen ja Turun kaupungin kanssa. Näiden tahojen kanssa on tultu siihen tulokseen, että ko. kohteessa asiat tulee ratkaista asia kerrallaan, sillä esimerkiksi hulevesien johtamista koskevat asiat kuuluvat vesilain piiriin. Hulevedet eivät aiheuta vastaavaa ympäristön pilaantumisen vaaraa, kuin jätevedet, ja on mahdollista, että hulevesiasiaan ei enää tarvita ratkaisua, mikäli ongelmallisimmat jätevedet saadaan ensin ratkaistua. Jätevesien käsittelyä koskeva asia on selkeä, ympäristönsuojelulain mukainen asiakokonaisuus, joka on voitu ratkaista Ruskon kunnan ympäristönsuojeluviranomaisessa (liite 3).
Sen sijaan hulevesien johtaminen, tonttien peruskuivatus ja ojitus edellyttävät käytyjen keskustelujen perusteella laajempaa tarkastelua ja kunnollista suunnittelua, sekä mahdollisesti ELY-keskuksesta haettavaa ojitustoimitusta riippuen hyödynsaajien lukumäärästä. Ruskon kunnan ja Turun kaupungin välinen kuntaraja kulkee Pajulehdontien länsireunassa, ja Pajulehdontien puolella vesien johtaminen ja valituksessa mainitun rumpuputken asentaminen saattaa olla myös Turun kaupungin ratkaistavissa oleva asia. Tältä osin asian ratkomista jatketaan tarpeen vaatiessa erikseen toimivaltaisissa viranomaisissa. Hulevesiin lasketaan myös perustusten kuivatusvedet, MRL/AKL § 103 a: Tämän luvun säännöksiä sovelletaan rakennetulla alueella maan pinnalle, rakennuksen katolle tai muulle pinnalle kertyvän sade- tai sulamisveden (hulevesi) hallintaan. Mitä tässä luvussa säädetään hulevesistä, koskee myös perustusten kuivatusvesiä.
Valituksen kohdassa 2 on kerrattu oikaisuvaatimuksessa olleesta rakennuksen ympäristöön soveltumisesta, josta on lausunnossa aiemmin. Valittajat toteavat, että nämä alueen muut varasto-/hallirakennukset eivät näy niin hyvin juuri heidän kiinteistön suuntaan. Ne ovat kuitenkin saman alueen samankaltaista rakennuskantaa ja näkyvät muiden alueen naapurien maisemassa. Valittajien mielestä Raulantie 19 (liite 14) -hallirakennus on alueelle hyvin soveltuva, se on tummapintainen ja puuverhoiltu, kuten hakemuksenkin rakennus (liite 12). On myös huomioitava, että kyseisen hallirakennuksen on rakentanut yhden rakennuslupapäätöksestä valittaneen lähisukulainen (Väinö Savolainen), mutta nykyisin se on muiden omistuksessa. Suunnitellun rakennuksen lähimmän naapurin, omakotitalon, (704-404-0004-0086) osalta ei ole ollut huomautettavaa hakemuksesta tai rakennusluvasta (liite 19), vaikka se on lähin rakennettu naapurikiinteistö.
Lisätietoja antaa tarvittaessa Niko Paloposki, 0444333552, niko.paloposki@rusko.fi, Koulutie 15, 21290 Rusko.