Tekninen lautakunta, kokous 12.1.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 5 Lausuntopyyntö Aninkaisten alueen ja matkakeskuksen liikenteen alustavasta yleissuunnitelmasta

RUSDno-2023-3

Valmistelija

  • Maarit Virtanen, tekninen sihteeri, maarit.virtanen@rusko.fi

Perustelut

Nyt laaditussa alustavassa yleissuunnitelmassa määritellään reunaehtoja ja tilavarauksia Turun matkakeskuksen liikenteellisille ratkaisuille, sekä lähtökohtia alueen maankäytön jatkosuunnittelulle.

Aninkaisten alueen ja matkakeskuksen liikenteen alustavan yleissuunnitelman laatimistyössä on tutkittu kolmea vaihtoehtoista mitoitusta liikenteellisten vaikutusten osalta. Rakentamismäärä vaihteli 80 000 ja 150 000 kerrosneliömetrin välillä riippuen erityisesti mahdollisesta rautatien päälle rakentamisesta. Myös maankäytön toimintojen osalta vaihtoehdot erosivat toisistaan.

Tarkempaan tarkasteluun alustavaan yleissuunnitelmaan valittiin maankäyttövaihtoehto, jossa on 100 000 kerrosneliömetriä asuinrakentamista ja yhteensä 50 000 kerrosneliömetriä toimisto-, kauppa-, hotelli- ja palvelurakentamista. Kauppa-, toimisto- ja palvelupainotteisempi maankäyttövaihtoehto olisi lisännyt selvästi liikennemääriä alueella ja johtanut todennäköisesti katuverkon ruuhkautumiseen.

Liikenteen ja maankäytön järjestelyitä on yhteensovitettu suunnittelussa. Alueen liikenteen yleisratkaisuna on matkakeskuksen korttelirakenteen keskiosan rauhoittaminen kävelyn, pyöräilyn ja raitioliikenteen käyttöön. Korttelin henkilöauto- ja bussiliikenne pyritään viemään pääosin maan alle, jolloin muodostuu uutta miellyttävämpää kaupunkitilaa.  

Alueen ja keskustan saavutettavuuden kannalta on tärkeää varmistaa kestävien kulkutapojen kilpailukyky. Erityisesti joukkoliikenteen sujuvuus ja täsmällisyys on varmistettava, sillä suunnittelualue on yksi Turun seudun merkittävimmistä joukkoliikenteen solmupisteistä ja Aninkaistensillan ja Kauppatorin välinen yhteys on Turun seudun merkittävin joukkoliikennereitti.

Merkittävin muutos autoliikenteen reitteihin ovat Aninkaistensilta/Aninkaistenkatu-Kuljettajankatu-Ratapihankatu/Helsinginkatu yhteyden poistuminen ja kyseisen reitin liikenteen siirtyminen Verkatehtaankadun ”rampille” Aninkaistensillan itäpuolelle.

Ehdotus

Esittelijä

  • Mika Heinonen, Tekninen johtaja, mika.heinonen@rusko.fi

Ruskon teknisen lautakunnan lausunto:

Suunnitelmassa on oletettu, että matkakeskuksen maankäytön toteutuessa ja oletettavasti joka tapauksessa pidemmällä aikavälillä autoliikenteen kysyntä ylittää välityskyvyn, jolloin autoliikenteen ruuhka-ajan kesto pitenee ja osa autoliikenteestä vaihtaa kulkutapaa, reittiä tai matkustusajankohtaa ja että liikenteen siirtyessä Verkatehtaankadun ”rampille” Aninkaistenkadun liikennemäärä vähentyy merkittävästi vuoden 2029 liikenne-ennusteen mukaisesti mm. autoliikenteen kaistavähennysten vuoksi.

Suunnittelussa keskustan kehäkadun liikenteelliseen toimivuuteen on kuitenkin kiinnitettävä huomiota mahdollisen autoliikenteen lisääntymisen johdosta.

Pää- ja kehäkadut, jotka yhdistyvät Aninkaistensillalle ruuhkautuvat jo nyt ruuhkatunteina. Henkilöautoliikenteen ohjaaminen keskustaan ja sen ohi Aninkaistensillan sijaan muita reittejä tulisi ottaa tarkasteluun yhtenä vaihtoehtona.

Joukkoliikenteen jatkoyhteydet keskustaan on oltava sujuvat ja vuorot tarpeeksi tiheät.

Matkakeskuksen korttelialueen jalankulun reitit säältä suojassa olevina sekä esteettöminä.

Raitiotie VE2C linjauksen mukaisesti.

Muihin suunnitelman ratkaisuihin ei lausuttavaa.

Päätös

Päätösehdotuksen mukaan.