Valtuusto, kokous 27.10.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 76 Hulevesimaksu

RUSDno-2024-550

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Mika Heinonen, Tekninen johtaja, mika.heinonen@rusko.fi

Perustelut

Maankäyttö- ja rakennuslaki sekä vesihuoltolaki uudistuivat vuonna  2014. Uudistuksen myötä vastuu hulevesien hallinnasta siirrettiin vesihuoltolain piiristä osaksi maankäyttö- ja rakennuslakia. Tämä tarkoittaa, että vastuu hulevesien hallinnan järjestämisestä asemakaava-alueilla on siirtynyt kunnille. Uudistuneen maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) mukaan kunta voi myös asettaa perittäväksi erillisen hulevesimaksun hulevesien hallinnan järjestämisestä aiheutuneiden kustannusten kattamiseksi. Asetettava hulevesimaksu on vuosittainen maksu, joka peritään kaikilta asemakaava-alueilla sijaitsevilta kiinteistöjen omistajilta tai haltijoilta. Tähän sisältyvät niin yksityiset kiinteistöt kuten omakotitalot, paritalot, tyhjät tontit sekä loma-asunnot kuin asunto-osakeyhtiöt, kiinteistöosakeyhtiöt sekä muut vastaavat kiinteistöjen omistajuus/haltijuus suhteet. Hulevesimaksun määräytymisperusteet tulee esittää kunnan hyväksymässä taksassa (MRL 103 n §). Hulevedellä tarkoitetaan rakennetuilta alueilta pois johdettavaa sade- ja sulamisvettä. Hulevesiä syntyy rakennusten perustusvesistä ja pintavaluntana rakennusten katoilta, piha-alueilta, katualueilta sekä puistoista. Hulevesiä voidaan hallita imeyttämällä ne maaperään, ohjaamalla ne viivytysrakenteisiin tai vesistöihin putkiviemäreissä tai avo-ojissa. Hulevesien hallinta on tärkeä osa kaupunkien ja kuntien perusinfraa. Hulevesien hallinnan perimmäisenä tarkoituksena on estää hulevesien aiheuttamat haitat niin kiinteistöille kuin ympäristölle. 

Vesihuoltolain perustelujen (218/2013) mukaan kunnan hulevesijärjestelmän voidaan lukea palvelevan kiinteistöjä myös hallitsemalla yleisten alueiden, kuten esimerkiksi katujen, puistojen sekä urheilukenttien hulevesiä. Tällöin peruste kiinteistön kuulumiselle vaikutusalueeseen on kiinteistön hyötyminen kunnan huolehtimasta yleisten alueiden huleveden hallinnasta. Tämä tarkoittaa sitä, että vaikka kiinteistö olisi liittynyt vesihuoltolaitoksen hulevesiviemäriin, kiinteistöä koskee silti hulevesimaksu, jos se sijaitsee hulevesimaksun vaikutusalueella. Ruskon kunta vastaa maankäyttö- ja rakennuslain mukaisesti hulevesien hallinnan järjestämisestä asemakaava-alueella. Hulevesimaksulla katetaan kunnan hulevesijärjestelmien ylläpidosta kunnalle aiheutuneita kustannuksia, joka peritään kaikilta hulevesijärjestelmän vaikutusalueen piirissä olevilta kiinteistöiltä. Maksulla katetaan myös kuluja, joita syntyy uusien hulevesijärjestelmien rakentamisesta sekä jo olemassa olevien hulevesijärjestelmien päivittämisestä lain vaatimalle tasolle. Hyväkuntoisilla ja toimivilla katualueiden hulevesijärjestelmillä pystytään minimoimaan taajamatulvien mahdollisuus sekä ylläpitää katujen kuntoa. Riittävällä hulevesien hallinnalla yleiset alueet pysyvät hyvässä kunnossa ja niiden käyttö on miellyttävää sekä turvallista. 25.1.2016 § 6

Ruskon kunnanvaltuusto on päättänyt 25.1.2016 § 6: 'Valtuusto päättää kunnanhallituksen esityksen mukaisesti, että hulevesiasiat ovat jatkossa teknisten palveluiden alaisuudessa ja tekninen lautakunta on vastuullinen toimielin hulevesiasioissa.'

Hulevesimaksu on julkisoikeudellinen maksu, josta ei voi saada vapautusta. Hulevesimaksun laskutus toteutetaan ensimmäisen kerran vuonna 2025. Koko vuoden hulevesimaksu määrätään alkaen kiinteistörekisterissä voimassaolevien omistajatietojen perusteella. Kiinteistön omistajat tai haltijat ovat kaikki yhteisvastuullisia suorittamaan hulevesimaksun. Hulevesimaksun suuruus määritellään kiinteistölle annettavien kertoimien (taulukko 1. joka on liitteenä) perusteella, jotka pohjautuvat kiinteistön tyyppiin. Hulevesimaksun vuosittainen perusmaksu on 50 €, joka kerrotaan kiinteistölle annettavan kertoimen mukaan. Tästä muodostuu lopullinen hulevesimaksu kiinteistölle. Vaikutusalueella sijaitsevien rakentamattomien tonttien hulevesimaksuksi esitetään 20 € vuodessa. Kiinteistökertoimella hulevesimaksujen määrittely on selkeää niin asukkaille kuin laskuttavalle osapuolelle ja maksut voidaan muodostaa kiinteistörekisterin tietojen pohjalta. 

Maksun määräytymisen myötä kunnan vastuulla on muun muassa: järjestää riittävä ja toimiva hulevesijärjestelmä kaikkialla asemakaava-alueella,  lähettää hulevesimaksun laskut kiinteistörekisterin perusteella ajallaan sekä avustaa ja  neuvoa kaupunkilaisia hulevesijärjestelmään liittymisessä sekä maksamiseen liittyvissä asioissa.

Asukkaiden vastuulla on puolestaan  - liittyä kaupungin hulevesijärjestelmään ja ohjata kiinteistön hulevedet sinne, mikäli niitä ei voida riittävästi hallita kiinteistöllä. Vuosittainen hulevesimaksu tulee suorittaa ajallaan sekä varmistaa, ettei omalla kiinteistöllä syntyneet hulevedet aiheuta haittaa tai valu naapurin tontille.  Asemakaava-alueilla hulevesistä aiheutuneet haitat käsittelee MRL:n mukaan rakennusvalvonta. Kiinteistökohtaisessa hulevesien hallinnassa tulee myös varmistaa, etteivät hulevedet johdu jätevesiviemäriin. Kiinteistöjen myynti- tai ostotilanteissa osapuolten vastuulla on sopia kuluvan vuoden hulevesimaksun suorittamisesta.

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Mika Heinonen, Tekninen johtaja, mika.heinonen@rusko.fi

Tekninen lautakunta päättää

1.  asettaa ehdotuksen hulevesimaksun määräytymisen perusteista (hulevesimaksutaksa, perusteet, määräykset ja vaikutusalue) yleisesti nähtäville sekä

2.  hallintolain 41 §:n edellyttämällä tavalla varaa asiaan osallisille mahdollisuuden lausua mielipiteensä asiasta.

Päätös

Päätösehdotuksen mukaisesti

Valmistelija

Mika Heinonen, Tekninen johtaja, mika.heinonen@rusko.fi

Perustelut

Ruskon kunnan teknisessä lautakunnassa on valmisteltu hulevesimaksua, joka on tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2025. Hulevesimaksu koskee asemakaava-alueella sijaitsevia kiinteistöjä. Hulevesimaksun perusteet ja siihen liittyvät hulevesijärjestelmän taksat olivat julkisesti nähtävillä 26.11.-28.12.2024, jonka aikana kuntalaisilla oli mahdollisuus saada tietoja asian käsittelyn lähtökohdista ja tavoitteista, sekä lausua mielipiteensä asiasta.

Yhtään lausuntoa tai kommenttia hulevesimaksuun ei tullut nähtävilläolo aikana. Oheismateriaalina kuulutusaineisto.

Ehdotus

Esittelijä

Mika Heinonen, Tekninen johtaja, mika.heinonen@rusko.fi

Tekninen lautakunta esittää kunnanhallitukselle ja kunnanvaltuustolle hulevesimaksun käyttöönottoa vuodesta 2025 alkaen.

Hulevesimaksu otetaan käyttöön kuulutuksessa esitetyllä tavalla kaavoitetuilla alueilla ja kuulutuksessa esitetyillä taksoilla ja kertoimilla. 

Hulevesimaksu on huomioitu vuoden 2025 talousarviota laadittaessa.

Päätös

Tekninen lautakunta muuttaa taksarakenteesta pienkerrostalon ja taulukossa on pelkästään kerrostalo.

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Mika Heinonen, Tekninen johtaja, mika.heinonen@rusko.fi

Perustelut

Valtuusto, kokouksessa 24.2.2025 § 5 Määrärahamuutokset vuodelle 2025

Pykälän käsittelyn yhteydessä valtuutettu Mauri Laine teki ponsiesityksen koskien hulevesimaksun käyttöönottoa ja päätettiin, että asia viedään teknisen lautakunnan käsiteltäväksi.

Tekninen lautakunta on esittänyt kunnanhallitukselle ja kunnanvaltuustolle hulevesimaksun käyttöönottoa vuodesta 2025 alkaen. Hulevesimaksu on huomioitu vuoden 2025 talousarviota laadittaessa.

Jos hulevesimaksua ei käyttöönoteta, tulee huomioida sen vaikutus talousarvioon.Vaikutusarvio on 50 000 euroa tulopuolella kohdassa 600 Tekniset palvelut: Muut toimintatuotot, 3530 muut tuotot.

Ehdotus

Esittelijä

Mika Heinonen, Tekninen johtaja, mika.heinonen@rusko.fi

Tekninen lautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle ja kunnanvaltuustolle, että hulevesimaksun käyttöönottoa ei toteuteta vuonna 2025 ja  vähennetään 50 000 euroa tulopuolella kohdassa 600 Tekniset palvelut: Muut toimintatuotot, 3530 muut tuotot.

Päätös

Kokouksessa annettiin uusi päätösehdotus keskustelun jälkeen

Tekninen lautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle ja kunnanvaltuustolle, että hulevesimaksun käyttöönottoa ei toteuteta vuonna 2025 ja  vähennetään 50 000 euroa tulopuolella kohdassa 600 Tekniset palvelut: Muut toimintatuotot, 3530 muut tuotot.

Tekninen lautakunta esittää hulevesimaksun käyttöönottoa vuoden 2026 alusta.

Uusi päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Kari Lehtinen, Kunnanjohtaja, kari.lehtinen@rusko.fi

Perustelut

-

Ehdotus

Esittelijä

Kari Lehtinen, Kunnanjohtaja, kari.lehtinen@rusko.fi

Kunnanhallitus päättää esittää valtuustolle, että hulevesimaksun käyttöönottoa ei toteuteta vuonna 2025 ja tämän myötä vähennetään 50.000 euroa talousarvion toimintatuotoista kohdassa 600 Tekniset palvelut: Muut toimintatuotot, 3530 muut tuotot.

Kunnanhallitus päättää merkitä tietoonsa saatetuksi teknisen lautakunnan päätöksen esittää hulevesimaksun käyttöönottoa vuoden 2026 alusta lukien ja palata asiaan vuoden 2026 talousarvion laadinnan yhteydessä.

Päätös

Kunnanhallitus hyväksyi päätösehdotuksen.

Valmistelija

  • Kari Lehtinen, Kunnanjohtaja, kari.lehtinen@rusko.fi

Perustelut

-

Ehdotus

Valtuusto päättää, ettei hulevesimaksun käyttöönottoa toteuteta vuonna 2025, ja tämän myötä vähennetään 50.000 euroa talousarvion toimintatuotoista kohdassa 600 Tekniset palvelut: Muut toimintatuotot, 3530 muut tuotot.

Päätös

Valtuusto hyväksyi päätösehdotuksen.


Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus
Tehdystä päätöksestä saa tehdä kirjallisen kunnallisvalituksen se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä kunnan jäsen.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valitusaika ja valituksen perille toimittaminen
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän (7) päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
- päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valituskirjelmän sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
-päätös, johon haetaan muutosta
-miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
-perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite, puhelinnumero ja muut tarvittavat yhteystiedot. Jos valitusviranomaisen päätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valituskirjelmän liitteet
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Valitusviranomainen
Turun hallinto-oikeus
- käynti- ja postiosoite Sairashuoneenkatu 2-4, 20101 Turku
- puhelinvaihde 029 5642410
- sähköposti turku.hao@oikeus.fi
- aukioloaika ma-pe klo 8.00-16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Päätöstä koskevia pöytäkirjanotteita ja liitteitä voi pyytää Ruskon kunnanvirastosta.
- käynti- ja postiosoite Koulutie 15, 21290 Rusko
- sähköposti rusko@rusko.fi