Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta, kokous 25.1.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 6 Karhukallion päiväkodin lapsimäärän arviointi tulevaisuudessa suunnittelutyön pohjaksi

RUSDno-2023-31

Valmistelija

  • Maarit Ketola, Varhaiskasvatusjohtaja, maarit.ketola@rusko.fi

Perustelut

Karhukallion päiväkodin ohjausryhmä on pyytänyt opetus ja varhaiskasvatuslautakunnalta selvitystä Karhukallion päiväkodin lapsiennusteista kirjallisena, Karhukallion päiväkodin suunnittelutyön pohjaksi. Lapsimääräeennusteet on laskettu kolmella eri vaihtoehdolla.

Ensimmäisessä vaihtoehdossa on syntyvyys Ruskon kunnanosassa 50 lasta / vuosi ja alle kouluikäisten kuntaan muutto + kolme / ikäryhmä (18 lasta). Tällä laskukaavalla Karhukallion päiväkotiin tarvitaan viisi ryhmää (80 lasta).

Toisessa vaihtoehdossa on syntyvyys 55 lasta / vuosi ja alle kouluikäisten kuntaan muutto + kolme / ikäryhmä. Tällä laskukaavalla tarve on seitsemälle ryhmälle (100 lasta).

Kolmannessa vaihtoedossa on syntyvyys 50 lasta / vuosi ja kuntaan muutto + kolme lasta / ikäryhmä sekä tonttikauppojen seurauksena + 20 varhaiskasvatusikäistä lasta, joista 10 alle 3 vuotiasta ja 10 yli 3 vuotiasta. Tällä laskukaavalla Karhukallion päiväkotiin tarvitaan 10 ryhmää (140 lasta).

Laskelmissa on huomioitu todellinen, kunnassa tällä hetkellä oleva lapsimäärä / ikäluokka. Varhaiskasvatusikäiset on laskennallisesti jaettu niin että 1/3 on alle kolme vuotiaita ja 2/3 yli kolme vuotiaita. Esitetyssä neliömäärässä on huomioitu ohjeistus varhaiskasvtuksen tilojen suunnitteluun, jonka mukaan lasta kohden varataan vähintään 7 m2 / lapsi. Tämä neliömäärä ei sisällä henkilöstön tiloja, eikä esim. siivouksen ja keittiön käytössä olevia tiloja.  

Ehdotus

Esittelijä

  • Maarit Ketola, Varhaiskasvatusjohtaja, maarit.ketola@rusko.fi

Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta merkitsee tietoonsa saatetuksi esitetyt vaihtoehdot, valitsee niiden pohjalta todennäköisimmän lapsimääräennusteen ja lähettää sen Karhukallion päiväkodin ohjausryhmälle suunnittelun pohjaksi.

Päätös

Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnan näkemyksen mukaan 10 ryhmää on sopiva koko uudelle päiväkodille.  Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta piti esittelijän tekemiä laskelmia liian varovaisina ja esitti että uuden päiväkodin tulisi vastata varhaiskasvatuksen jatkuvasti kasvaviin tarpeisiin pitkäksi aikaa. Perusteluina yksikön koolle oli kuntaan muuttavien lapsiperheiden määrän kasvu mm. tontti- ja talokauppojen myötä, osallistumisasteen kasvu ja valtakunnalliset työllisyysasteen kasvutavoiteet. Lisäksi lautakunta painotti sitä, että suuremmat tilat antavat mahdollisuuden varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen tuottamiseen kunnan omana toimintana. Isommat yksiköt myös toimivat tehokkaammin, sijaisten tarve vähenee, ja ne ovat hallinnollisesti toimivampia. Tilojen muunneltavuutta pidettiin tärkeänä, jolloin lapsimäärän vaihtelu ei olisi ongelma. 

Kunnanhallituksen edustaja, Suvi Helenius, pyysi että asia tuodaan kunnanhallituksen käsittelyyn ennen näkemyken esittämistä Karhukallion ohjausryhmälle. Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta hyväksyi ehdotuksen.

 


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusoikeus
Päätökseen tyytymätön saa tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Oikaisuvaatimus on osoitettava sille viranomaiselle jota kyseinen päätös koskee.

Oikaisuvaatimusaika ja päätöksen tiedoksianto
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Jollei muuta näytetä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä (7.) päivänä sen jälkeen, kun asiakirja on annettu postin kuljetettavaksi.
Saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan saadun tieto saantitodistuksen osoittamana päivänä. Erillistä tiedoksisaantitodistusta käytettäessä päätöksestä katsotaan saadun tieto todistukseen merkittynä päivänä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Sähköinen asiakirja täyttää myös kirjallisen asiakirjan vaatimuksen. Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

 - päätös, johon vaaditaan oikaisua
 - miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
 - millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Vaatimuksen perusteineen on käytävä ilmi oikaisuvaatimuksesta. Tekijän on allekirjoitettava oikaisuvaatimus ja siinä on ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä saa Ruskon kunnan keskushallinnosta.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Osoitettava sille viranomaiselle jota kyseinen päätös koskee:

Kunnanhallitus, Hyvinvointilautakunta, Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta, Tekninen lautakunta TAI Tarkastuslautakunta

- viranomainen: xxxxxx
- käynti- ja postiosoite Vanhatie 5, 21290 Rusko
- puhelinvaihde 02 4393 511
- sähköposti rusko@rusko.fi