Rakennus- ja ympäristölautakunta, kokous 16.3.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 23 LISÄPYKÄLÄ: Lausuntopyyntö polttokelpoisen jätteen jätteenkuljetusjärjestelmästä (lisäpykälä)

RUSDno-2023-149

Valmistelija

  • Marika Karulinna, marika.karulinna@mynamaki.fi

Perustelut

Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnassa on vireillä kiinteistöittäisessä jätteenkuljetuksessa kuljetettavan polttokelpoisen jätteen kuljetusjärjestelmää koskevan päätöksen valmistelu. Päätös koskee Auran, Kaarinan, Liedon, Marttilan, Paimion, kanta-Paraisten, Pöytyän, kanta-Ruskon, Salon, Sauvon ja Turun alueita. Lautakunta päättää siitä, siirrytäänkö polttokelpoisen jätteen kiinteistöittäisessä kuljetuksessa jätelain 36 §:n mukaiseen kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen vai 37 §:n mukaiseen kiinteistönhaltijan järjestämään jätteenkuljetukseen.

Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 19.4.2023 sähköpostitse Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnalle.

Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta on 18.3.2021 päättänyt, että Auran, Kaarinan, Liedon, Marttilan, Paimion, kanta-Paraisten, Pöytyän, kanta-Ruskon, Salon, Sauvon ja Turun alueilla kiinteiden jätteiden kuljetuksessa pysytään nykyisessä, vanhan jätelain sopimusperusteisessa, nykyisen jätelain 37 §:n mukaisessa kiinteistön haltijan järjestämässä jätteenkuljetuksessa. Turun hallinto-oikeus kumosi (23.06.2022, H1040/2022, 20518/03.04.04.04.19/2021, 20522/03.04.04.04.19/2021, 20573/03.04.04.04.19/2021) jätehuoltolautakunnan päätöksen ja palautti asian lautakunnalle uudelleen käsiteltäväksi.

Hallinto-oikeus totesi päätöksessään, että asiassa tehdyt selvitykset ja lautakunnan päätökselleen esittämät perustelut eivät osoita jätelain 37 §:n edellytysten täyttyvän koko tarkastelualueella. Edellytykset kiinteistön haltijan järjestämän jätteenkuljetuksen valinnalle eivät täyty ja jätehuoltolautakunnan päätös on siten jätelain vastainen.

Jätelain 37 §:n (646/2011) 1 momentin mukaan kunta voi päättää, että kiinteistöittäinen jätteenkuljetus järjestetään kunnassa tai sen osassa siten, että kiinteistön haltija sopii siitä jätteen kuljettajan kanssa (kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus), jos:
1) näin järjestetty jätteenkuljetus täyttää 35 §:n 2 momentissa säädetyt edellytykset;
2) jätteenkuljetus edistää jätehuollon yleistä toimivuutta kunnassa, tukee jätehuollon alueellista kehittämistä eikä aiheuta vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle;
3) päätöksen vaikutukset arvioidaan kokonaisuutena myönteisiksi ottaen erityisesti huomioon vaikutukset kotitalouksien asemaan sekä yritysten ja viranomaisten toimintaan.
Pykälän 3 momentin mukaan kunnan on seurattava ja valvottava 1 momentissa tarkoitetun päätöksen täytäntöönpanoa ja sen edellytysten täyttymistä sekä tarvittaessa käsiteltävä jätteenkuljetusta koskeva asia uudelleen.

Jätteenkuljetusjärjestelmästä päättäminen kuuluu kunnalle. Hallinto-oikeudella ei ole kunnallisvalitusasiassa toimivaltaa jätehuoltolautakunnan päätöksen muuttamiseen tai uuden päätöksen tekemiseen. Jätehuoltolautakunnan päätös on näin ollen kumottava ja asia palautettava jätehuoltolautakunnalle uudelleen käsiteltäväksi.

Tämän vuoksi asian käsittely on palannut jätehuoltolautakunnalle ja siitä pyydetään uutta lausuntoa. Rakennus- ja ympäristölautakunta on lausunut asiasta aiemmin 16.4.2020 § 27 ja kunnanhallitus 4.5.2020 § 93.

Pykälän liitteenä ovat:

  • rakennus- ja ympäristölautakunta 16.4.2020 § 27 -ote
  • lausuntopyyntö
  • kommentteja Rambollin selvitykseen
  • Lauri Ojala, arvio Ramboll Oy:n laatiman ja 11.4.2017 päivätyn raportin luotettavuudesta
  • Ramboll Oy, selvitys jätelain 35 §:n ja 37 §:n mukaisten ehtojen täyttymisestä Turun seudun jätteiden kuljetuksissa 11.4.2017
  • Taloustutkimus Oy, selvitys jätehuollon hinnoista Lounais-Suomen alueella
  • Turku AMK, jätekuljetusjärjestelmien vertailu, logistinen näkökulma
  • Turku AMK, jätekuljetusjärjestelmien vertailu, logistinen näkökulma, vastine Ramboll Oy:n selvitykseen
  • Turun kaupunki, arvio jätelain ehtojen täyttymisestä 2023
  • Turun hallinto-oikeuden päätös, 23.6.2022, H1040/2022

Ehdotus

Esittelijä

  • Niko Paloposki, rakennustarkastaja, niko.paloposki@rusko.fi

Ruskon rakennus- ja ympäristölautakunta toteaa ympäristönsuojelu- ja jätehuollon valvontaviranomaisena lausuntonaan seuraavaa:

Kanta-Ruskolla jätteenkuljetus on hoidettu tähän asti kiinteistönhaltijoiden toimesta. 

Ympäristönsuojeluviranomaisen näkökulmasta jätehuollon valvonnan kannalta oleellisten tietojen saaminen on sujuvaa, ripeää ja luotettavaa, kun jätehuollon kuljetusjärjestelmää hallinnoi kunta. Kunnan jätehuoltoviranomaisen valvontatarve koskien kotitalouksien jätehuollon järjestämistä vaikuttaisi olevan olennaisesti pienempi, kun kuljetusten järjestämisestä vastaa kunta.

Lounais-Suomen jätehuollon toimialueella asukkaat ovat olennaisesti eriarvoisessa asemassa, kun kuljetusjärjestelmiä on kaksi, eikä palvelutarjonta kaikilla alueilla ole samanlainen. Näin ollen jätelain 37§:n kolmas edellytys:

3) päätöksen vaikutukset arvioidaan kokonaisuutena myönteisiksi ottaen erityisesti huomioon vaikutukset kotitalouksien asemaan sekä yritysten ja viranomaisten toimintaan.

ei täyty kiinteistönhaltijan järjestämässä jätteenkuljetuksessa, ja myös Auran, Kaarinan, Liedon, Marttilan, Paimion, kanta-Paraisten, Pöytyän, kanta-Ruskon, Salon, Sauvon ja Turun alueita jätteenkuljetukset tulee jatkossa toteuttaa kunnan järjestämällä jätteenkuljetuksella.

Päätös

Rakennus- ja ympäristölautakunta esittää yksimielisesti lausuntonaan, että kiinteistönhaltijan järjestämä jätteenkuljetus on oltava jatkossakin mahdollinen Kanta-Ruskon alueella. Perusteluina lautakunta esittää, että kiinteistönomistajilla säilyy valinnanvapaus palveluntuottajissa ja alan toiminta ei keskity yksittäisille toimijoille. Tavoitteena tulisi olla kiinteistön omistajalle markkinaehtoisesti tuotetut ja mahdollisimman kustannustehokkaasti kilpailutetut sekä monipuoliset jätekuljetukset.