Perustelut
Kirjastolain 29.12.2016/1492 § 16 mukaan kunnan on arvioitava yleisen kirjaston toimintaa. Arvioinnin tarkoituksena on turvata kirjastolain tarkoituksen toteutumista ja tukea yleisen kirjaston toiminnan kehittämistä. Saman lain § 6 mukaan yleisen kirjaston tehtävänä on 1) tarjota pääsy aineistoihin, tietoon ja kulttuurisisältöihin; 2) ylläpitää monipuolista ja uudistuvaa kokoelmaa; 3) edistää lukemista ja kirjallisuutta; 4) tarjota tietopalvelua, ohjausta ja tukea tiedon hankintaan ja käyttöön sekä monipuoliseen lukutaitoon; 5) tarjota tiloja oppimiseen, harrastamiseen, työskentelyyn ja kansalaistoimintaan; 6) edistää yhteiskunnallista ja kulttuurista vuoropuhelua.
Lain edellytykset Aluehallintoviraston mukaan (1/2022) täyttyvät, koska Vahdolla on lähikirjasto.
Pääkirjaston asiointipiste on ollut toiminnassa vuodenvaihteesta. Koska kyseinen väistötilaratkaisu on ajateltu toistaiseksi voimassaolevaksi uuteen kirjastorakennukseen asti, jonka aikataulusta ei ole vielä tarkkaa tietoa, on tarpeen tarkastella, miten kirjaston tehtäviin liitetyt palvelut keskustaajamassa käyttäjiä palvelevat. Kirjasto on lähipalvelu, joka on ensisijaisesti lähiseutunsa toimijoille.
Kaikkiaan asiointipisteellä on ollut käyttöä säännöllisesti ja se toimii nykyisillä palveluillaan odotetusti. Tammi-helmikuussa palvelupäiviä kertyi 24 ja palvelutunteja 96. Fyysisiä käyntejä on asiointipisteellä ollut palvelupäivää kohdin keskimäärin 29, joista hiljaisimpana 13 ja vilkkaimpana 58. Kaikkiaan käyntejä 4.1.2023 lähtien on ollut 786 kpl, joista tammi- ja helmikuussa 696.
Joukkoliikenteen Föli-asiointitapahtumia ei tilastoida säännöllisesti, mutta satunnaistarkastelussa muuten vilkkaana asiointipäivänä Föli-tapahtumia oli asiointipisteellä kaksi ja hiljaisena päivänä yksi. Lisäksi asiointipisteeltä tiedustellaan liikunta- ja nuorisotoimen asiasisältöjä säännöllisesti. Kysymyksiä ei tilastoida. Asiointipisteellä hoidetaan myös käteismaksuliikennettä.
Asiointipisteen kokonaislainauksesta hieman päälle neljännes on lastenaineistoa, reilu kymmenesosa nuorten aineistoa ja loput aikuisten aineistoa. Lähikirjastosta vastaava jakauma on puolet lastenaineistoa, 15% nuortenaineistoa ja hieman päälle kolmannes aikuisten aineistoa. Kirjastoasioinnissa lainaajien keski-ikä on asiointipisteellä ollut yli 54 vuotta. Alle 20-vuotiaita lainaajia oli tammi–helmikuussa kolme ja lainoja kahdeksan. Tiivistetysti asiointipistettä käytetään enimmäkseen kirjastoasiointiin ja asiointipiste palvelee keskustaajamassa keski-ikäistä ja vanhempaa väestönosaa.
Asiakaspalautetta saadaan säännöllisesti tarjolla olevan kirjastoaineiston vähäisestä määrästä. Asiointipisteellä ei järjestetä kirjastotapahtumia.
Kunnan väestörakenne, asiointipisteen sijainti koulujen lähistöllä ja nuorten asiakkaiden vähäinen määrä antaisi osviittaa, että tehtävää edistää lukemista ja monipuolisia lukutaitoja voisi tuoda asiointipisteen palveluissa esiin painokkaammin. Tehtävän toteuttaminen edellyttäisi tilajärjestelyitä.
Lukutaito on avain täysipainoiseen yhteiskunnassa selviämiseen ja syrjäytymisen ehkäisemiseen. Pienet lapset eivät vielä lue itse, eivätkä voi päättää heille luettavan. Kaikissa kodeissa ei lueta riittävästi ja joissakin ei lueta lainkaan.
Kirjastoauto pysähtyi 2022 taajamassa kerran viikossa, mutta tällä hetkellä erillistä tai tarkoitukseen varattua näkyvää lukutaidon ja -harrastuksen puolesta puhuvaa konseptia keskustaajamassa ei ole. On mahdollista, että alakoulunsa 2020 aloittaneet eivät ole käyneet eivätkä pääse kirjastoon.
Ruskotalo on monen toimijan ja risteävienkin intressien yhteinen tila. Liikuntasalien käyttöaste on korkea, mutta pukuhuoneita ja naulakkotilaa on usein vapaana. Toisaalta kirjastopalvelujen laajentaminen Ruskotalolla häiritsisi etenkin liikuntapalvelujen käyttäjien nykyisiä järjestelyjä. Lautakunta päätti 15.11.2022 § 88 valtuuttaa hyvinvointitoimialan ottamaan käyttöön toiminnan käynnistämiseen tarvitsemansa tilat Ruskotalolta.
Esittelijät käyvät kokouksessa läpi eräitä vaihtoehtoja kirjastopalveluiden tarjonnan parantamiseksi.
Ehdotus
Esittelijä
-
Jari Hjelm, Kirjasto- ja kulttuuripalvelupäällikkö, jari.hjelm@rusko.fi
-
Mikko Hulkkonen, Hyvinvointijohtaja, mikko.hulkkonen@rusko.fi
Hyvinvointilautakunta päättää käydyn keskustelun pohjalta, onko pääkirjaston asiointipisteen toimintaa ja palveluita tarpeen ja mahdollista linjata uusiksi, päättää mahdollisista toimenpiteistä ja valtuuttaa toimimaan päätöksen mukaisesti.
Päätös
Hyvinvointilautakunta päättää käydyn keskustelun pohjalta, että pääkirjaston asiointipisteen ja kirjastopalvelujen saavutettavuutta tulee olemassa olevissa puitteissa parantaa ja valtuuttaa viranhaltijat toimeenpanemaan alustavan toimintasuunnitelman mukaiset toimenpiteet ja kattamaan tarvittavat hankinnat esteettömyysinvestointiprojektin (8031) määrärahoista esteettömyystyöryhmän puoltavan kannan ja esitetyn suunnitelman mukaisesti.