Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta, kokous 21.8.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 78 Tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodelta 2023 sekä toimialojen toimenpide-esitykset

RUSDno-2024-405

Valmistelija

  • Kai Laitinen, Johtava rehtori, kai.laitinen@rusko.fi
  • Maarit Ketola, Varhaiskasvatusjohtaja, maarit.ketola@rusko.fi

Perustelut

Ruskon kunnanvaltuusto käsitteli kokouksessaan 27.5.2024 arviointikertomusta vuodelta 2023 ja päätti pyytää lautakunnilta kannanotot arviointikertomuksessa esitetyistä asioista.

Perusopetus:

Yläkoulun osalta tavoitteet toteutuivat , koska 98,9% peruskoulunsa päättäneistä oppilaista sai päättötodistuksen ja jatko-opiskelupaikan. ( 89 oppilasta)
Valtakunnallisen MA-kokeen keskiarvo Maunun koulussa oli 6,4. Koko valtakunnassa keskiarvo oli 6,25.

Alakoulun 6. luokkalaisten oppilaiden kuntakohtaisten kokeiden tuloksissa sekä matematiikassa että äidinkielessä tavoitteet saavutettiin talousarviotekstissä esitetyn mukaisesti.
MA- vastauksista 76,2 % ja SUK- vastauksista 73,8 % oli oikein.
Tavoite toteutui, koska oikeita vastauksia oli yli 70 %.

Vuoden 2022 arviointikertomuksessa esitettiin, että perusopetuksen tavoitteissa kiinnitettäisiin jatkossa huomiota nuorten henkiseen hyvinvointiin. Tämä asia huomioitiin vuonna 2023 ja oppilaiden hyvinvointituloksia mitattiin Edulyzer- sovelluksen kautta vastausten määrän ollessa noin 15000.
Oppilaiden oma arvio oppimisestaan on asia, johon perusopetuksessa kiinnitetään huomiota jatkuvasti tukemalla oppimistapahtumaa eri keinoin.
Poissaolojen kasvaneeseen määrään kiinnitetään erityistä huomiota. Asiaa painotetaan syksyn 2024 koulujen vanhempainilloissa esittämällä tilastotietoa viimeisten lukuvuosien poissaolotuntimäärien kasvusta. Vanhempainillassa kerrotaan myös asioita, joiden kautta poissaolotuntien määrää saadaan vähenemään.
Lukuvuoden 2024-2025 alussa otetaan käyttöön tarkempi poissaolojen luokitusjärjestelmä wilmaa hyödyntäen.

Tukiopetuksen tarve on lisääntynyt viime vuosina. Sitä on myös saatu annettua enemmän kuin aikana ennen koronaa.
Oppimisen tuen uudistus 1.8.2025 alkaen tulee painottamaan ennakoivaa tukiopetusta merkittävänä tuen muotona.


Kevään 2022 valmistuneessa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen pitkän tähtäimen suunnitelmassa annettiin suuntaviiva tulevien lukuvuosien perusopetuksen järjestämisestä Ruskon kunnassa. Merttelän koulun toiminta päättyi 31.7.2023. 

Varhaiskasvatus:

Suurelta osin varhaiskasvatuksen tavoitteet totutuivat esitetyn mukaisina.

Lasten määrä kunnallisessa varhaiskasvatuksessa ei voinut nousta tavoitteeseen asti, koska kaikki paikat olivat täynnä. Tämä johtui siitä että varhaiskasvatuksessa oli paljon alle kolmevuotiaita lapsia, joiden laskennallinen suhdeluku on 1,75. Tavoite on siis väärin määritelty ja sitä on muokattu vuoden 2024 talousarviossa. Arviointikriteerinä oleva täyttömäärä yli 92 % toteutui.

Asiakastyytyväisyyskyselyn vastausprosentti jäi matalaksi. Kyselyn ajankohtaa tulee pohtia ja mahdollisesti tehdä kysely jo aiemmin keväällä. 

Toiminnalliseen oppimiseen ja liikunnan kautta tekemiseen sekä lähiympäristön viikottaiseen hyödyntämiseen kiinnitetään huomiota. Näihin kannustetaan lasten ikä huomioiden kaikkia ryhmiä. Positiivinen vuorovaikutus ja vahvuuspedagogiikka ovat koko Ruskon varhaiskasvatuksen kehittämiskohteena vuonna 2024. Olemme myös hakeutuneet Huomaa Hyvä- varhaiskasvatuskunnaksi. Tällä haluamme viestiä positiivisen vuorovaikutuksen ja vahvuuksien huomioimisen tärkeyttä myös varhaiskasvatuksen ulkopuolelle. 

Uusi ohjausjärjestelmä on otettu käyttöön 1.5.2024. Päikky korvaa CGI:n varhaiskasvatuksen ohjausjärjestelmän kaikilta osin sekä Wilma-järjestelmän. 

Vanhempainyhdistyksiä on ollut haastavaa saada perustettua esiopetusyksiköihin, koska niissä ollaan vain vuosi ja sitten siirrytään koulun puolelle. Kouluissa on omat vanhempainyhdistykset. Yhteistyö lähiympäristön kanssa toteutuu mm. yhteisinä laulu- ja ulkoiluhetkinä ikäihmisten kanssa. Lähiympäristöä hyödynnetään myös monella muulla tavalla, esim. vierailuina lasten kotona, maatiloilla ja leikkipuistoissa. Ympäristöön tutustutaan kävellen ja retkeillen mm. lähimetsissä.

Lastenhoidon tukien taulukko on informatiivinen. Se ei kerro tavoitellaanko korkeaa vai matalaa arvoa, vaan se antaa informaatioita siitä mikä on palvelusetelin käyttäjien määrä (onko määrä arvioitu oikein), sekä siitä paljonko lapsia saa kotihoidon tukea, eli eivät ole varhaiskasvatuksen piirissä. Varhaiskasvatuksen osallistumisaste on valtakunnallisestikin nousussa, mikä näkyy myös Ruskolla vähentyneenä kotihoidon tuen käyttäjinä.  

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Maarit Ketola, Varhaiskasvatusjohtaja, maarit.ketola@rusko.fi
  • Kai Laitinen, Johtava rehtori, kai.laitinen@rusko.fi

Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta tutustuu arviointikertomukseen ja lähettää esittelytekstissä olevat selvitykset kunnanhallitukselle tiedoksi.

Päätös

Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta hyväksyi päätösehdotuksen.