Perustelut
Turun MAL-kaupunkiseudulle on valmisteltu maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimus vuosille 2024-2035. Neuvottelutulos valmisteluun osallistuneiden osapuolten kesken saavutettiin 23.9.2024 ja päätettiin lähettää sopimuksen osapuolille hyväksyttäväksi.
Sopimuksella edistetään Petteri Orpon hallitusohjelman tavoitteiden ja toimenpiteiden, valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden ja kansallisten ilmasto- ja energiatavoitteiden toteutumista Turun MAL-kaupunkiseudulla sekä seudun kuntien yhteisesti hyväksytyn rakennemallin 2035 toteuttamista. Sopimus on jatkoa Turun kaupunkiseudun kuntien ja valtion väliselle MAL-sopimukselle 2020-2031.
Maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimus perustuu Turun MAL-kaupunkiseudun 13 kunnan ja valtion yhteiseen tahtotilaan seudun kehittämisestä. Sopimuksessa vahvistetaan kuntien keskinäistä yhteistyötä ja suunnitteluyhteistyön jatkuvuutta. Sopimus edesauttaa kumppanuutta seudun kuntien ja valtion välillä sekä vahvistaa osapuolten yhteistä sitoutumista seudun kehittämistä koskeviin tavoitteisiin ja niiden edellyttämiin toimenpiteisiin. Sopimuksen tarkoitus on varautua pitkäjänteiseen kehitykseen.
Sopimuksen toimenpiteet luovat edellytyksiä seudullisesti tarvetta vastaavalle monipuoliselle asuntotonttitarjonnalle ja asuntotuotannolle sekä liikennejärjestelmän ja -investointien ja maankäytön paremmalle yhteensovittamiselle. Tavoitteena on edistää kestävää kasvua kehittämällä valtion ja kuntien yhteistyönä kestävää yhdyskuntarakennetta ja liikennejärjestelmää ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, elinkeinoelämän elinvoimaisuutta, liikenneturvallisuutta, liikennejärjestelmän digitalisaatiota sekä tarpeita vastaavaa asuntokaavoitusta ja -tuotantoa. Tavoitteena on lisäksi torjua segregaatiota ja asunnottomuutta sekä edistää asuinalueiden monimuotoisuutta ja alueiden asuntokannan monipuolisuutta.
Sopimuksessa on kuvattu Turun MAL-kaupunkiseudun tavoitetilat vuodelle 2035, kehityspolut ja tarvittavat kuntien keskinäistä sekä kuntien ja valtion yhteistyötä edellyttävät toimenpiteet vuosille 2024-2027 tavoitteisiin pääsemiseksi. Lisäksi sopimus sisältää seudun kuntien priorisoidut näkemykset raide- ja tieyhteyksien kehittämishankkeista vuoden 2027 jälkeiselle ajalle huomioitavaksi valtakunnallisen liikennejärjestelmän kehittämisessä. Sopimus päivitetään neljän vuoden välein.
Varsinaisia toimenpiteitä sopimus sisältää yhteensä 49 kappaletta jaoteltuna seuraaviin neljään teemaan:
- Seudullisen suunnittelun ja tietopohjan kehittäminen
- Kestävä ja vähäpäästöinen yhdyskuntarakenne ja liikennejärjestelmä
- Asuminen ja elinympäristön laatu
- Seudun elinvoimaisuus
Toimenpiteet muodostavat laajan ja monipuolisen kokonaisuuden tavoitteiden toteuttamiseksi. Näiden toimenpiteiden etenemistä seurataan valtion ja kuntien muodostamassa yhteisessä seurantaryhmässä vuosittain laadittavalla seurantaraportilla.
Sopimuksessa on Turun MAL-kaupunkiseudun kannalta merkittäviä taloudellisia kokonaisuuksia. Sopimukseen on kytketty tällä kaudella aiemmasta poiketen valtakunnallisesti merkittäviä tieverkon kehittämishankkeita. Valtio rahoittaa E18 Turun kehätien etenemistä Raision keskustassa sekä MAL-rahoituksella (45 M€) että osana muuta hallitusohjelman investointiohjelmaa. Lisäksi valtio rahoittaa maantien 180 kehittämistä välillä Kurkela-Kuusisto MAL-rahoituksella (12 M€) ja osana muuta hallitusohjelman investointiohjelmaa.
Sopimuksella Turun satamaa kehitetään toteuttamalla uusi henkilöraide valtion ja Turun kaupungin yhteishankkeena. Valtion osuus hankkeesta on enintään 11 miljoonaa euroa. Valtio osallistuu myös loppuihin raitiotien suunnittelukustannuksiin sekä joukkoliikennekäytävän toteuttamista edistäviin rakennuskustannuksiin.
Mikäli raitiotieavustukseen soveltuvia kohteita ei ole määritelty vuoden 2025 loppuun mennessä, kohdistetaan rahoitus (enintään 10 miljoonaa euroa) valtionväyläverkon pieniin yhteisrahoitteisiin parantamishankkeisiin Turun MAL-kaupunkiseudulla.
Lisäksi Turun kaupunki ja valtio edistävät yhteistyössä Itäharjun ja Kupittaan yhdistävän Kupittaan kärjen joukkoliikenneyhteyden toteuttamista. Valtion osuus hankkeesta on enintään 10 miljoonaa euroa.
Julkisen henkilöliikenteen palveluita valtio avustaa 6,87 miljoonalla eurolla, ja kunnat toteuttavat sopimuksessa esitettyjä joukkoliikenteen kehittämistoimenpiteitä, mm. runkobussilinjaston ensimmäinen vaihe.
Erona aikaisempiin MAL-sopimuskausiin sopimukseen ei sisälly valtion tukeman Ara-asuntotuotannon minimiosuutta seutujen asuntorakentamisesta. MAL-kaupunkiseudun kuntien tavoitteena on mahdollistaa vuosina 2024-2027 yhteensä noin 14.000 asunnon rakentaminen suhdannetilanne huomioiden.
Kauden 2024-2027 aikana kunnat tulevat päivittämään Turun kaupunkiseudun rakennemallin uudeksi kaupunkiseutusuunnitelmaksi.
Valtio ja kunnat sitoutuvat tällä sopimuksella toteuttamaan ja edistämään näitä toimenpiteitä. Sopimus tulee voimaan, kun se on kaikkien osapuolten osalta hyväksytty ja allekirjoitettu.
Ruskon osalta sopimus sisältää muissa sopimuksen toteuttamisen kannalta tärkeissä toimenpiteissä seudullisten pyöräteiden kehittämisohjelman mukaisena hankkeena Mt 12254 Hujalantien ja mt 12262 Päällistönmäentie-Walininkuja jkp-tien.
Esityslistan oheismateriaalina on Turun kaupunkiseudun MAL-sopimus 2024-2045.
Ehdotus
Esittelijä
-
Kari Lehtinen, Kunnanjohtaja, kari.lehtinen@rusko.fi
Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että valtuusto hyväksyy esityslistan oheismateriaalina olevan, valtion ja Turun kaupunkiseudun kuntien välisen Turun kaupunkiseudun MAL-sopimuksen 2024-2035.
Edelleen kunnanhallitus päättää esittää valtuustolle, että valtuusto päättää oikeuttaa kunnanjohtajan allekirjoittamaan sopimuksen sekä tarvittaessa hyväksymään siihen vähäisiä muutoksia.
Päätös
Kunnanhallitus hyväksyi päätösehdotuksen.