Valmistelija
Marika Karulinna, Ympäristösihteeri, marika.karulinna@rusko.fi
Perustelut
Ympäristönsuojeluviranomaisen taksa on päivitetty kunnanvaltuustossa viimeksi 3.12.2018 § 68. Sen jälkeen lainsäädännössä on tapahtunut muutoksia, joiden vuoksi taksaa ja sen liitteenä olevaa maksutaulukkoa on tarpeen päivittää ja lisätä uusia taksakohtia. Hintojen korottaminen on tarpeen henkilöstökulujen nousun ja vuosien saatossa toteutuneen yleisen hintatason kasvun takia.
Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voi periä maksun ympäristönsuojelulain (527/2014) 205 §:n mukaisesti luvan, ilmoituksen tai muun asian käsittelystä. Vastaava säännös on vesilain (587/2011) 18. luvun 12 §, maa-aineslain (555/1981) 23 §, jätelain (646/2011) 144 §, maastoliikennelain (1710/1995) 30 § sekä lain merenkulun ympäristönsuojelusta (1672/2009) 13. luvun 1 §.
Maksu voidaan periä:
- edellä mainittujen lakien mukaisen luvan, ilmoituksen tai muun asian käsittelystä;
- laatimaansa valvontaohjelmaan perustuvista luvanvaraisen, ilmoituksenvaraisen ja rekisteröitävän toiminnan määräaikaistarkistuksista ja niiden muusta ohjelmaan perustuvasta säännöllisestä valvonnasta;
- YSL 169 §:n, jätelain 75, 125 ja 126 §:ien mukaisista tarkastuksista, jotka johtavat kehotuksen, määräyksen tai kiellon antamiseen sekä niistä toimenpiteistä jotka ovat tarpeen määräyksen, kehotuksen tai kiellon noudattamisen valvomiseksi;
- tarkastuksista, jotka ovat tarpeen YSL:n 175 tai 176 §:ssä tai jätelain 125 ja 126 §:ssä tarkoitetun kiellon tai määräyksen noudattamisen valvomiseksi taikka YSL 181 §:ssä tarkoitetun toiminnan keskeyttämisen valvomiseksi;
- valvontatoimista, jotka ovat tarpeen annetun päätöksen noudattamisen varmistamiseksi silloin, kun toimivalta on siirretty kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle.
Kunnalle perittävän maksun suuruuden määräämisessä keskeisintä on maksun perustuminen kyseisen suoritteen tuottamisesta kunnalle aiheutuvien kokonaiskustannusten määrään (omakustannusarvo). Omakustannusarvoon sisällytetään kaikki asian käsittelystä aiheutuvat kulut, ja taksassa on määrätty erikseen maksun korottamisen tai laskemisen perusteista. Maksullinen viranomaistoiminta on arvonlisäverotonta.
Maksun perusteet määrätään kunnan hyväksymässä taksassa. Maksua ei voi periä viranomaisen eikä haittaa kärsivän asianosaisen aloitteesta vireille paneman asian käsittelystä. Muiden vaatimuksesta vireille pannun asian käsittelystä saadaan periä vireille panijalta maksu, jos vireillepanoa on pidettävä ilmeisen perusteettomana. Käytännön työssä on havaittu, että kaikille olennaisille ympäristönsuojeluviranomaisen toimille ei ole ollut tarkoituksenmukaista perustetta taksassa.
Ympäristönsuojeluviranomaisen valvontasuunnitelma ja siihen pohjautuva valvontaohjelma ovat edellytyksenä maksujen perimiseen. Nykyinen valvontaohjelma ja -suunnitelma on tehty vuosille 2022-2026 ja uusi valvontaohjelma tuodaan tiedoksi lautakunnalle viimeistään vuoden 2026 loppuun mennessä, tarvittaessa jo aiemmin.
Ympäristönsuojeluviranomaisen taksaan on merkitty punaisella muutokset. Taksataulukossa on esitetty voimassa oleva maksun määrä ja ehdotus uudeksi maksuksi.
Liitteenä on ympäristönsuojeluviranomaisen taksaehdotuksen perusteet ja maksutaulukko.
Ehdotus
Esittelijä
Marika Karulinna, Ympäristösihteeri, marika.karulinna@rusko.fi
Rakennus- ja ympäristölautakunta esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle ympäristönsuojeluviranomaisen taksan hyväksymistä siten, että maksuja korotetaan liitteenä olevan esityksen mukaisesti ja ympäristönsuojeluviranomaisen taksa hyväksytään siten, että se tulee voimaan 1.5.2025 alkaen mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.