Perustelut
Varsinais-Suomen ja Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmien päivitystyö käynnistettin yhteistyössä maakunnan kuntien ja ELY-keskuksen kanssa huhtikuussa 2019. Maakunnan ja kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmia on päivitetty yhteisessä prosessissa, joka on ajoittunut samaan aikaan ensimmäisen valtakunnallisen 12-vuotisen liikennejärjestelmäsuunnitelman ja neljän maakunnan yhteisen Etelä-Suomen liikennestrategian laatimisprosessin kanssa.
Suunnitelmien päivitysprosessissa suunnittelun taustaksi analysoitiin yhteiskunnan muutostekijöiden, kuten talouden ja elinkeinorakenteen, väestönkehityksen ja kaupungistumisen sekä työssäkäynnin, vapaa-ajan ja elämäntapojen muutosten kehityssuuntia ja vaikutuksia liikennejärjestelmään mm. skenaario- ja Turun seudun liikennemallitarkastelujen avuolla.
Molemmista suunnitelmista on laadittu erilliset raporttiluonnokset, jotka sisältävät toimintaympäristökuvauksen, tavoitteet, kehittämisteemat ja toimenpideohjelmat.
Koko maakunnan kattavassa Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelmassa käsitellään sekä maakunnan sisäisiä, että ulkoisia yhteyksiä ja suunnitelmassa on määritelty maakunnan, sen elinkeinolämän ja asukkaiden tulevaisuuden kannalta keskeiset kehittämistarpeet.
Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelma tarkentaa maakunnallista suunnitelmaa ja käsittelee tarkemmin Turun seudun rakennemallialueen 13 kunnan alueen sisäistä liikennejärjestelmää ja sen erityiskysymyksiä kuten jalankulku -, pyöräily- ja joukkoliikennekaupungin kehittämistä. Turun kaupunkiseudun MAL-sopimuksen liikenteen toimenpiteet perustuvat Turun seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman valmisteluun ja priorisointiin.
Liikennejärjestelmäsuunnitelmien päivityksen ohjausryhmä hyväksyi luonnokset osaltaan kokouksessaan 29.5.2020. Varsinais-Suomen maakuntahallitus hyväksyi suunnitelmapuonnokset lausunnoille kokouksessaan 15.6.2020. Maakuntahallitus teki raporttiluonnoksista huomioita seuraavista aiheista, jotka nostetaan vahvemmin esille lopullisessa suunnitelmassa: SOTE-palvelujen ja -yhteyksien sekä likennejärjestelmäsuunnitelmien vahvempi yhteen kytkentä, koronapandemian vaikutukset liikenteeseen, lähimatkailun merkitys, seudullisten matkaketjujen toimivuus ja liityntäpysäköinti, sekä ympärivuotisen pyöräilyn turvallisuuden ja olosuhteiden kehittäminen mm. Saariston rengastiellä. Lisäksi maantien 280 parantaminen toivottiin kirjattvan toimenpideohjelmaan.
Tavoitteena on, että maakuntahallitus hyväksyy Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelman lausuntokierroksen jälkeen ja merkitsee samalla tiedoksi sitä tarkentavan Turun kaupunkiseudun liikennejärjesteelmäsuunnitelman. Vastaavasti Turun kaupunkiseudun kunnat hyväksyvät kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelman ja merkitsevät tiedoksi sen taustalla olevan Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelman.
Varsinais-Suomen liitto pyytää lausuntoa Varsinais-Suomen ja Turun kaupunksieudun liikennejärjestelmäluonnoksista 11.9.2020 mennessä.
Esityslistan oheismateriaalina ovat luonnokset 5.6.2020 Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelmaksi 2020 ja Turun seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmaksi 2020.
Ruskon kunnan osalta selkeitä hankkeita pyöräilyn seutureiteissä ovat Mt 12254 Hujalantien jkp-tie välillä Walininkuja-Vahdontie, Mt 12262 Kaharintien jkp-tie Ruskon kko, sekä Mt 12254 Hujalantien jkp-tie välillä Kajamontie-Walininkuja, jotka tukevat myös Ruskon kunnan sisäistä reitistöä ja lisää jalankulku- ja pyöräilyn turvallisuutta
Ehdotus
Esittelijä
-
Kari Lehtinen, Kunnanjohtaja, kari.lehtinen@rusko.fi
Ruskon kunnalla ei ole huomautettavaa Varsinais-Suomen ja Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäluonnoksista.
Päätös
Kunnanhallitus hyväksyi päätösehdotuksen.