Kunnanhallitus, kokous 20.10.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 222 Ruskon eteläosan osayleiskaava

RUSDno-2025-564

Valmistelija

  • Niko Paloposki, rakennustarkastaja, niko.paloposki@rusko.fi

Perustelut

Ruskon kunnan eteläosan osayleiskaava on edennyt ehdotusvaiheeseen, kaavanlaatija on toimittanut 2.10.2025 päivätyn osayleiskaavaehdotuksen. Kaava-alue rajautuu Kaharintiehen, Ruskonjokeen ja Turun sekä Raision kaupunkien rajoihin.

Osayleiskaavahanke on ollut pitkään vireillä. Kaavoitus aloitettiin Turun kaupungin kanssa laadittavana yhteisenä osayleiskaavana. Elokuussa 2009 Turun kaupunki päätti lopettaa yhteistyön konsultin kanssa ja jatkoi osayleiskaavatyötä kaupungin omana työnä. Turku ei ole vielä käsitellyt omaa aluettaan koskevaa kaavaehdotusta. Turun kaupungin kaavoittajia on tiedotettu Ruskon kaavahankkeen etenemisestä. Kaavanlaatija on vaihtunut ehdotusvaiheessa Pöyry Finland Oy:stä Ramboll Finland Oy:lle. Pitkästä laatimisvaiheesta johtuen selvityksiä on jouduttu päivittämään ja lisäksi on tehty viranomaisneuvotteluissa esiin tulleita lisäselvityksiä, kuten arkeologinen inventointi ja rakennetun kulttuuriympäristön inventointi. Jälkimmäisen osalta on käyty neuvottelu museoviranomaisen kanssa ja kaavakartalle on merkitty rakennukset sen pohjalta tehdyn arvottamisen kautta. Kaavakartalle tehdyt muutokset ovat aiheuttaneet myös sen, että ne ovat aina vaikuttaneet muiden kaavaselvitysten päivittämiseen (Natura-arviointi, pohjavesivaikutusten arviointi). Osayleiskaavaan on myös päivitetty alueelle tehdyt asemakaavat ja niiden muutokset. Kaavaprosessin vaiheet on kirjattu selostuksen kohtaan 2.2.

Osa kaavan vanhoista selvityksistä on laadittu aikoinaan Ruskon ja Turun yhteisen osayleiskaavan pohjalta. Ruskon osayleiskaavan vaikutukset pohjavesiin ja luonnonsuojelulain 65 §:n mukainen Natura-arviointi osayleiskaavan toteuttamisen vaikutuksista Natura-alueisiin on laadittu. Pomponrahkan Natura-alue ei sijaitse Ruskon kunnan alueella, mutta kaavatyössä on jouduttu huomioimaan kaavan mahdolliset vaikutukset siihen.

Yleiskaavalla on esitetty pääpiirteisesti kaava-alueen maankäyttöä. Yleiskaavan rakentamiseen osoitettuja alueita tarkennetaan yksityiskohtaisemmassa asemakaavassa. Vaikka osayleiskaava-alueen tarkempi maankäytön suunnittelu toteutetaan asemakaavoin, voi kunta mahdollistaa yksittäisten rakennushankkeiden toteuttamisen myös sijoittamis- ja rakentamislupien avulla.

Yleiskaavoitus ohjaa yhdyskuntarakenteen kehittymistä ja eri toimintojen yhteensovittamista. Se esittää tavoitellut kehityksen periaatteet ja alueiden käytön yleispiirteisesti. Yleiskaava esitetään kartalla. Kaavaan kuuluvat myös kaavamerkinnät ja -määräykset. Lisäksi kaavaan liittyy selostus, jossa esitetään suunnitelman tavoitteet, ratkaisujen perusteet ja kuvaus sekä vaikutusten arviointi. Kaava-asiakirjat välittävät tiedon tehdyistä ratkaisuista ja ohjaavat jatkotoimenpiteitä. Alueidenkäyttölaissa (vuoden 2024 loppuun saakka maankäyttö- ja rakennuslaissa) esitetyt sisältövaatimukset ohjaavat yleiskaavoitusta.

Alustavasta kaavaehdotuksesta käytyjen keskustelujen jälkeen kaavaehdotuksen TY-1 alue on kavennettu kiitotien keskilinjan kohdalle ja ulkoilureitin sijainti on tarkennettu nykyisen käytössä olevan reitin kohdalle (Pyhän Henrikin tie).

Maakuntakaava on ohjeena laadittaessa yleiskaavaa sekä ryhdyttäessä muutoin toimenpiteisiin alueiden käytön järjestämiseksi. https://varsinais-suomi.fi/suunnittelu/maakuntakaava/voimassa-oleva-maakuntakaava/varsinais-suomen-maakuntakaavayhdistelma/ Maakuntakaavasta on tullut kaavaan mm. ulkoilureittejä, lentoliikenteen alueita ja Turun lentokentän lentomelualue, jolle ei saa sijoittaa uutta pysyvää asutusta eikä muuta melulle herkkää toimintaa. Rajoitus ei estä olevan asutuksen ja muiden toimintojen säilymisen kannalta välttämättömiä rakennus- ja korjaustoimenpiteitä. Kaavaluonnokseen oli merkitty suojaviheralueita (EV-1) lentoliikenteen varoalueeksi, joita ei olisi voinut käyttää rakentamiseen. Lentoliikenteen alueista on käyty neuvotteluja Finavian kanssa, joissa on todettu, että lentoliikenteen kannalta suojaviheralueet eivät ole tarpeen, ennemminkin korkea kasvillisuus halutaan pois. LL-aluetta on muutettu maakuntakaavan suuntaan, huomioiden kiitotien pohjoisen puolen asemakaava-alueet ja eteläpuolen lainvoimaiset lupapäätösten aluevaraukset.

Alueidenkäyttölain 65 §:ssä säädetään, että kaavaehdotus on asetettava julkisesti nähtäville.  Nähtäville asettamisesta on tiedotettava kaavan tarkoituksen ja merkityksen kannalta sopivalla tavalla. Kunnan jäsenille ja osallisille on varattava tilaisuus esittää mielipiteensä asiassa (muistutus).

Maankäyttö- ja rakennusasetuksen 19 §:n mukaan yleiskaavaehdotus on pidettävä julkisesti nähtävänä vähintään 30 päivän ajan. Kunnan jäsenillä ja osallisilla on oikeus tehdä muistutus kaavaehdotuksesta.  Muistutus on toimitettava kunnalle ennen nähtävilläoloajan päättymistä. Nähtäville asettamisesta ja oikeudesta muistutuksen tekemiseen on ilmoitettava niin kuin kunnalliset ilmoitukset kunnassa julkaistaan, jollei asian merkittävyys edellytä laajempaa tiedottamista.

Pykälän liitteenä on kaavaselostus, kaavaehdotuskartta, osallistumis- ja arvointisuunnitelma, arkeologinen inventointi, liito-orava raportti, Natura-arvointi, pohjavesivaikutusten arvointi, rakennetun kulttuuriympäristön inventointi, inventointikortit ja luonnosvaiheen vastineet sekä kaavaan liittyvät taustaselvitykset (Turun lentoasema vesitase- ja Naturaselvitys, lentomeluselvitys, Pomponrahkan tarkkailusuunnitelma ja luontoselvityksen täydennys).

Ehdotus

Esittelijä

  • Kari Lehtinen, Kunnanjohtaja, kari.lehtinen@rusko.fi

Kunnanhallitus päättää asettaa Ruskon eteläosan osayleiskaavaehdotuksen selostuksineen ja liitteineen julkisesti nähtäville vähintään 30 päivän ajaksi. Ilmoitus nähtävillä pidosta julkaistaan Turun Tienoo -lehdessä ja Ruskolainen -julkaisussa sekä kunnan internetsivuilla.

Kunnanhallitus päättää, että kaavaehdotusta esitellään nähtävilläoloaikana järjestettävässä yleisötilaisuudessa.

Kunnanhallitus päättää pyytää lausunnot kaavaehdotuksesta seuraavilta viranomaisilta ja yhteistyötahoilta:

  • ·         Ruskon kunnan tekninen lautakunta
  • ·         Ruskon kunnan rakennus- ja ympäristölautakunta
  • ·         Varsinais-Suomen ELY-keskus (1.1.2026 lupa- ja valvontavirasto, kaavoitusta koskevat liikenteen asiat; Lounais-Suomen elinvoimakeskus)
  • ·         Varsinais-Suomen liitto
  • ·         Museokeskus (alueellinen vastuumuseo)
  • ·         Fingrid Oyj
  • ·         Gasgrid Finland Oy
  • ·         Caruna Oy
  • ·         DNA Oyj
  • ·         Finavia Oyj
  • ·         Traficom
  • ·         Varsinais-Suomen pelastuslaitos
  • ·         Raision kaupunki
  • ·         Turun kaupunki
  • ·         Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta

Varsinais-Suomen ELY-keskus on pyytänyt (23.9.2025) kahden kuukauden lausuntoaikaa. Lisäksi luonnonsuojelulain 35 §:n mukainen Natura-lausunto on annettava viivytyksettä ja viimeistään kuuden kuukauden kuluttua siitä, kun lausuntopyyntö on saapunut elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukseen.

Päätös

Kunnanhallitus päätti palauttaa asian jatkovalmisteluun.

Esteellisyys

  • Kunnanhallituksen jäsen Ville Raiko poistui paikalta käsittelyn ajaksi. Perusteena intressijääviys (hallintolaki 28.1 § kohta 3).
     

Kokouskäsittely

Rakennustarkastaja/kaavoittaja oli paikalla asian käsittelyn ajan.


Muutoksenhaku

Seuraavista päätöksistä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.