Perustelut
Vaasan hallinto-oikeus on varannut Ruskon kunnalle luvan hakijana tilaisuuden antaa kirjallinen vastine rakennus- ja ympäristölautakunnan päätöksestä 20.4.2023 § 29 tehdyn valituksen johdosta sekä asiassa annettujen lausunnon, ilmoituksen ja vastineen johdosta. Vastine pyydetään toimittamaan hallinto-oikkeuteen viimeistään 28.9.2023.
Esityslistan oheismateriaalina ovat valitus 3.6.2023, Ruskon kunnan rakennus- ja ympäristölautakunnan lausunto 17.8.2023, Ruskon kunnan terveydensuojeluviranomaisen ilmoitus16.8.2023 sekä Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen vastine 5.9.2023.
Oheismateriaalit:
Pöytäkirjan ote rakennus- ja ympäristölautakunta 20.4.2023
VHaO6622023 Liite 4 Ruskon kunnan rakennus- ja ympäristölautakunnan lausunto
VHaO6622023 Liite 5 Ruskon kunnan terveydensuojeluviranomaisen ilmoitus
VHaO6622023 Liite 6 Varsinais-Suomen Ely-keskuksen vastine
VhaO6622023 Vastinepyyntö Ruskon kunta (salainen)
Vaasan hallinto-oikeudelle valitus Ruskon ympäristöluvasta 20.4.2023 (salainen)
Ehdotus
Esittelijä
-
Kari Lehtinen, Kunnanjohtaja, kari.lehtinen@rusko.fi
Kunnanhallitus päättää yhtyä vastineessaan rakennus ja ympäristölautakunnan 17.8.2023 § 49 antamaan lausuntoon.
Lisäksi kunnanhallitus päättää todeta ELY.n vastineen johdosta seuraavaa:
Kuten vastineessa todetaan, niin alue on merkitty Ruskon yleiskaavassa merkinnällä EK, maankaatopaikka, alueen jälkihoitoon on kiinnitettävä huomiota. Yleiskaavan selostuksessa on kerrottu erityisalueista, että "maankaatopaikkana (EK) on todettu kunnan entinen kaatopaikka". Lounais-Suomen ympäristökeskus on vahvistanut yleiskaavan päätöksellään 23.7.1997 n:o 673AL. Alkuperäisen kaatopaikan perustamisesta on päätetty Ruskon kunnanvaltuustossa 13.6.1969 § 90 ja kunnanhallitus on todennut 19.8.1969 § 185, että uusi kaatopaikka on valmistunut ja päätetty ottaa käyttöön. Ruskon kunnanhallitus on päättänyt 18.12.1984, että kaatopaikka suljetaan 1.6.1985, minkä jälkeen se toimisi vain maankaatopaikkana, kuten sulkemisesta tehdyssä valituskirjelmässäkin on todettu. Valitus on koskenut sitä, että alkuperäisen kaatopaikan sulkeminen oli siirretty ajankohdasta 1.1.1985 ajankohtaan 1.6.1985. Kunnanhallitus on saanut tiedokseen lääninoikeuden päätöksen 7.10.1986 § 279, päätös koski entisen yhdyskuntajätteen kaatopaikan aukipitämistä. ELY:n vastineessa kerrotaan Ruskon teknisen lautakunnan 20.8.2009 § 109 antamasta selvityksestä, joka on koskenut Päällistön kaatopaikkaa. ELY-keskuksen vastauksen mukaan Varsinais-Suomen ELY-keskuksen arkistosta/diaarista ei löydy merkintää, että selvitykseen olisi aikanaan vastattu sen toimittamisen jälkeen, joten lisäselvityksiin tai lupiin ei ole katsottu olevan tarvetta. Vuonna 2009 toimitetun selvityksen liitteenä on ollut kaatopaikkojen riskiselvitys, joka on laadittu 5.4.2002. Kaatopaikkojen riskiselvitys on käsitelty teknisessä lautakunnassa 16.5.2002 § 44.
Yhdyskuntajätteen kaatopaikan sulkeminen ja päätös sen käytöstä maankaatopaikkana on tehty aiemman jätehuoltolain aikana vuonna 1984, ympäristölupamenettelylaki on tullut voimaan vuonna 1991 ja ympäristönsuojelulaki vuonna 2000. Vuonna 1978 säädettiin Suomen ensimmäinen jätehuoltolaki, jonka nojalla ryhdyttiin valvomaan kaatopaikkoja ja jätteenkuljetuksia. Tämän mukaan ympäristöön ei saa jättää lasia, peltiä, muovia, paperia eikä muutakaan roskaa ja likaa niin, että siitä aiheutuu haittaa. Jätehuoltolaki ei sisältänyt erityistä lupajärjestelmää kaatopaikan perustamiseksi. Lainsäädännön asettamat vaatimukset kaatopaikoille muuttuivat vuonna 1997, jolloin suurin muutospaine koski kaatopaikkarakenteita, joiden tuli täyttää EU:n asettamat kriteerit mm. tiiveyden, vesienhallinnan ja kaatopaikkakaasujenhalllinnan osalta. ELY-keskus toteaa vastineessaan virheellisesti, että vuonna 1969 perustettua yhdyskuntajätteen kaatopaikkaa ei olsi suljettu suunnitelmallisesti tai sulkeminen tarkkailuineen olisi ollut puutteellista. Teknisen lautakunnan päätöksen (21.8.1986 § 93) mukaisesti kaatopaikan pohjavesiä on tarkkailtu Turun vesipiirin hyväksymän (14.5. 1982) tarkkailuohjelman mukaisesti. Turun vesipiirin vesitoimisto on 18.6.1986 katsonut, että velvoitetarkkailu voidaan lopettaa, koska vesistövaikutukset ovat niin pieniä, mutta jos olosuhteet muuttuvat, niin tarkkailu voidaan käynnistää uudelleen. Aiemmin mainitun mukaisesti yhdyskuntajätteen kaatopaikka on myöhemmin sisällytetty vuonna 2002 tehtyyn riskiselvitykseen.
Päätös
Kunnanhallitus päätti pyytää hallinto-oikeudelta lisäaikaa, jotta vastine saadaan laadittua.