Kunnanhallitus, kokous 20.6.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 125 Jäsenten ja JHTT-yhteisön nimeäminen Turun kaupunkiseudun kuntayhtymän perussopimuksen mukaisesti

RUSDno-2022-170

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Kari Lehtinen, Kunnanjohtaja, kari.lehtinen@rusko.fi

Perustelut

Turun kaupunkiseudun kunnat (Turku, Lieto, Kaarina, Naantali, Raisio ja Rusko) ovat tehneet periaatepäätöksen seudullisen yhteistyön kehittämisestä. Ruskon kunnanhallitus on käsitellyt asian 21.6.2021 § 131. Kuntien päätöksissä edellytettiin, että kuntayhtymän perustaminen ja siihen liittyvät asiakirjat tuodaan erikseen päätöksentekoon. Kuntayhtymän muoto, perussopimus ja hallintosääntö on valmisteltu yhteistyössä edellä mainittujen kuntien kesken. Perustettavan kuntayhtymän pääasiallisena tehtävänä on koordinoida ja vahvistaa ydinkaupunkiseudun kuntien välistä yhteistyötä sekä jakaa tietoa sen tehtäviin kuuluvissa teemoissa. Kuntien päätösvaltaa eikä kunnan järjestämisvastuulle kuuluvia tehtäviä olla siirtämässä perustettavalle kuntayhtymälle.

Turun ydinkaupunkiseutu muodostaa tiiviin ja rajattoman työssäkäynti- ja asiointialueen, jossa alueen elinvoimaa, vetovoimaa ja kilpailukykyä tulee kehittää kuntarajoja laajempana kokonaisuutena. Ydinkaupunkiseudun kesken yhteistyötä halutaan tiivistää nykyistä parempien ja vaikuttavampien tulosten aikaansaamiseksi. Hyvän yhteistyön merkitys korostuu erityisesti sosiaali- ja terveysalan uudistuksen johdosta v. 2023 ja edelleen v. 2024, kun vastuu työllisyyspalvelujen järjestämisestä siirtyy kunnille.

Varsinais-Suomi toimi lähes koko 2010-luvun Suomen taloudellisen kasvun moottorina. Menestys perustui suurelta osalta Varsinais-Suomen dynamiikkaan, osaamiseen ja edunvalvontaan sekä Triple Helix-mallin pohjalta tehtyyn yhteistyöhön, jossa julkiset toimijat, yritykset ja oppilaitokset tekivät työtä yhdessä yhteisten tavoitteiden saavuttamsieksi. Toimintamalli  on saanut tunnustusta laajalti myös muualta Suomessa. Yhteistyön pohjana on ollut keskinäinen luottamus, johon on osattu panostaa. Luottamuksen rakentaminen on lähtenyt liikkeelle sidosryhmäorganisaatioiden strategioista, joiden valmistelua on tehty avoimessa yhteistyössä ja varmistettu, että strategiset tavoitteet ovat yhdensuuntaisia keskenään ja sisältävät myös riittävää kunnianhimon tasoa. Erityistä huomiota on myös kiinnitetty henkilökohtaisella tasolla hyviin ja välittömiin suhteisiin. Myös 2020 -luvulla erinomainen yhteistyö nähdään olevan menestyksen ehtona.

Varsinais-Suomen talous ja erityisesti Turun seudun menestys pohjautuu kansainväliseen kilpailukykyyn ja huippuosaamiseen. Hyvän alueellisen kilpailukyvyn, vetovoiman, pitovoiman ja asukkaiden hyvinvoinnin kehittämiseksi tarvitaan hyvin koordinoitua ja suunnitelmallista yhteistyötä. Hyvää yhteistyötä alueella on tehty jo vuosia ja se on tuottanut merkittäviä tuloksia. Nyt yhteistyön syventäminen halutaan ulottaa entistä tiiviimmin myös poliittiselle tasolle. Yhteistyön odotetaan tuovan asukkaille parempia ja helpommin saavutettavia palveluja, parempaa kustannustehokkuutta ja kunnianhimoisempia hankkeita.

Kuntien yhteistyön kehittämiseen tähtäävä suunnitelma ei sisällä kunnallisen päätösvallan siirtämistä kuntayhtymälle, kuten ei myöskään kunnan järjestämisvastuulle kuuluvien tehtävien siirtoa perustettavalle kuntayhtymälle. Kuntayhtymän kautta toivotaan kuitenkin, että kaupunkiseutuyhteistyöhön liittyvät asiat päätetään yhteisesti tehtyjen linjausten mukaisesti. Yhteistyön kehittäminen ja syventäminen eivät tule luomaan päällekkäistä tekemistä suhteessa nykyiseen toimintaan eikä myöskään suhteessa maakunnalliseen yhteistyöhön. Tavoitteena on nykyistä vahvemman ja koordinoidumman yhteistyön ja yhteenkuuluvuuden kautta parantaa toimintakuntien ja sidosryhmien toimintaedellytyksiä sekä viranhaltijoiden että poliittisten päätöksentekijöiden näkökulmasta. Lopputuloksena on tiiviimpi  ja yhtenäisempi seudullinen kehitys, edunvalvonta ja kasvava elinvoima, kilpailukyky ja hyvinvointi.

Kuntayhtymän malliksi on valittu yhden toimielimen malli, jossa ylintä päätösvaltaa käyttää seutuhallitus. Perusteena yhden toimielimen mallille on seutuhallituksen kokoonpano, joka pohjautuu asemavaltuutukseen.. Muissa kuntayhtymämalleissa tamä ei olisi mahdollista poliittisten suhteellisuusvaatimuksen johdosta. Kustakin kunnasta seutuhallituksen jäseniksi valitaan kunnanvaltuuston puheenjohtaja ja kunnanhallituksen puheenjohtaja. Turun kaupungista seutuhallitukseen kuuluvat pormestari ja kaksi apulaispormestaria. Hallituksen jäsenille valitaan henkilökohtaiset varajäsenet.   

Kuntayhtymän toiminta rahoitetaan kuntien maksuosuuksilla. Peruspääoma muodostuu yhtymän perustamisen yhteydessä maksettavalla asukaslukuun perustuvalla maksulla, jonka suuruus on 1 €/asukas eli kuntayhtymän pääoma olisi alkuvaiheessa n. 300.000 €. Peruspääomasta on tarkoitus kattaa kuluvan vuoden toiminnasta ja perustamisesta aiheutuvat kustannukset. Seuraavina vuosina kuntien rahoitus liikkuu tasolla 1,5 - 2,6 €/asukas, riippuen kuntayhtymän suunnittelemista toimenpiteistä. Rahoituksella katetaan kuntayhtymän henkilöstö-  ym. kulut. Organisaatiosta on tulossa tässä vaiheessa pieni ja valtaosa rahoituksesta tuleekin kohdistumaan yhteisesti sovittavien selvitysten hankkimiseen. Näitä kunnat rahoittavat tällä hetkellä pääosin yksin. Nettokustannusvaikutus kuntien talouteen tulee siis jäämään vähäiseksi.

Yhteistyön tarkemmat sisällöt tulevat määräytymään seutuhallituksen laatimassa strategiassa, joka vahvistetaan toiminnan käynnistyttyä. Tunnistettavia ja mahdollisia yhteistyösisältöjä voivat olla joukkoliikenne, liikuntapaikkaverkosto, koulutuksen järjestäminen, työllisyyspalvelut, maahanmuutto, turvallisuus, liikenne, asuminen, matkailu, elinkeinopalvelut, ilmaston muutos, edunvalvonta ja osaava työvoima. Valittavat teemat vahvistuvat toiminnan käynnistyttyä. Teemat voivat vaihdella kulloisenkin tilanteen mukaan.

Koska yhteistyön keskeisenä tavoitteena on keskittyä niihin asioihin, joissa on yhteneväiset intressit, ei ole tarvetta sille, että millään kunnalla yksinään olisi enemmistöä kuntayhtymän päätöksentekoelimissä. Kuntayhtymän sisällöllisen valmistelun tukena on tarkoituksenmukaista käyttää nykyisin toimivia viranhaltijatason yhteistyöryhmiä.

Esityslistan oheismateriaalina ovat ehdotukset kuntayhtymän perussopimukseksi ja hallintosäännöksi. 

Ehdotus

Esittelijä

Kari Lehtinen, Kunnanjohtaja, kari.lehtinen@rusko.fi

Kunnanhallitus hyväksyy esitetyt perussopimuksen ja hallintosäännön ja esittää valtuustolle, että se hyväksyy Turun kaupunkiseudun kuntayhtymän perussopimuksen ja valtuuttaa kunnanjohtajan allekirjoittamaan perussopimuksen:

-kuntayhtymän toiminta voi alkaa loppukesästä 2022

-kuntayhtymän rahoitukseen varaudutaan kunnan talousarvion valmistelussa

-millään osallistuvalla kunnalla ei ole yksinään enemmistöä kuntayhtymän päätöksentekoelimissä

Päätös

Kunnanhallitus hyväksyi päätösehdotuksen mukaisesti.

Perustelut

-

Ehdotus

Esittelijä

Kari Lehtinen, Kunnanjohtaja, kari.lehtinen@rusko.fi

Valtuusto hyväksyy Turun kaupunkiseudun kuntayhtymän perussopimuksen ja valtuuttaa kunnanjohtajan allekirjoittamaan perussopimuksen.

-​ kuntayhtymän toiminta voi alkaa loppukesästä 2022

- ​kuntayhtymän rahoitukseen varaudutaan kunnan talousarvion valmistelussa

-​ millään osallistuvalla kunnalla ei ole yksinään enemmistöä kuntayhtymän päätöksentekoelimissä

Päätös

Valtuusto hyväksyi päätösehdotuksen.

Valmistelija

  • Kari Lehtinen, Kunnanjohtaja, kari.lehtinen@rusko.fi

Perustelut

Turun kaupunkiseudun kuntien valtuustot ovat hyväksyneet Turun kaupunkiseudun kuntayhtymän perussopimuksen, Ruskon kunta omalta osaltaan 25.4.2022.

Seutuhallitus käyttää kuntayhtymässä ylintä päätösvaltaa. Seutuhallitus valvoo kuntayhtymän etua, edustaa kuntayhtymää ja tekee sen puolesta sopimukset. Kuntayhtymän päätösvaltaa käyttää kuntayhtymän seutuhallitus siltä osin, kun sitä ei ole hallintosäännöllä taikka seutuhallituksen päätöksellä siirretty muille viranomaisille. Perussopimuksen 5 §:n mukaan jäsenkuntien tulee valita jäsenet seutuhallitukseen 6 §:n määräämällä tavalla, päättää tilinpäätöksen hyväksymisestä ja vastuuvapauden myöntämisestä, valita kuntayhtymän tarkastuslautakunta, valita JHTT-yhteisö tai yksi JHTT-tilintarkastaja ja hänelle varahenkilöksi JHTT-tilintarkastaja.  

Jäsenkunnat (pl. Turku) nimeävät hallitukseen kunnanhallituksen puheenjohtajan ja kunnanvaltuuston puheenjohtajan. Turku nimeää hallitukseen pormestarin sekä kaksi apulaispormestaria.Jäsenkunnat nimeävät nimeämilleen hallituksen jäsenille henkilökohtaiset varajäsenet.

Turun pormestari toimii seutuhallituksen puheenjohtajana. Seutuhallituksen varapuheenjohtajana toimii muun jäsenkunnan kuin Turun nimeämä jäsen siten, että ensimmäiseksi varapuheenjohtajana toimii Kaarinan nimeämä jäsen ja sen jälkeen varapuheenjohtajuus kiertää nimeämiskuntien aakkosjärjestyksen mukaisesti. Varapuheenjohtajan toimikausi on yksi vuosi. Seutuhallituksen jäsenet valitaan kahden vuoden toimikaudeksi kerrallaan. 

Hallinnon ja talouden tarkastamisessa noudatetaan mitä siitä on säädetty kuntalaissa (410/2015) ja määrätty kuntayhtymän tarkastussäännössä. Tarkastuslautakuntaan kukin jäsenkunta nimeää yhden jäsenen. Turun kaupungin nimeämä jäsen nimitetään tarkastuslautakunnan puheenjohtajaksi. Turun kaupunki on valinnut tilintarkastusyhteisöksi KPMG Oy:n.  

Ehdotus

Esittelijä

  • Kari Lehtinen, Kunnanjohtaja, kari.lehtinen@rusko.fi

Kunnanhallitus valitsee jäsenet seutuhallitukseen 6 §:n määräämällä tavalla, nimeää tarkastuslautakuntaan yhden jäsenen ja hänelle varajäsenen sekä nimeää valitavaksi JHTT-yhteisöksi KPMG Oy:n.

Päätös

Kunnanhallitus päätti valita seutuhallitukseen 6 §:n määräämällä tavalla jäseniksi Jussi Helesvirran ja Antti Mattilan. Sen lisäksi kunnanhallitus päätti valita Jussi Helesvirran varajäseneksi Hanna Suovasen ja Antti Mattilan varajäseneksi Crista Uschanovin. Tarkastuslautakunnan jäseneksi valittiin Monika Antikainen ja hänen varajäsenekseen Jorma Rand. Samalla kunnanhallitus päätti valita JHTT-yhteisöksi KPMG Oy:n.