Valmistelija
Sari Laine, talous- ja hallintojohtaja, sari.laine@rusko.fi
Perustelut
Uusi rakentamislaki
Uusi rakentamislaki (RakL) tulee voimaan 1.1.2025. Laki muuttaa lupatyypit ja lisäksi lain rakenne on muuttunut nykyisestä maankäyttö- ja rakennuslaista (MRL). Aiemmin lupamenettely ja katselmukset ovat tietyllä tavalla linkittyneet luvan myöntäjään/viranhaltijaan ja päätöksen toimeenpanoon, mutta nyt useissa pykälissä on kirjattu, että asioita/lupia määrää/myöntää/pidentää/antaa/edellyttää/hyväksyy rakennusvalvontaviranomainen tai kunta. Tämä tarkoittaisi, että kunnan määräämän monijäsenisen toimielimen (rakennus- ja ympäristölautakunta) tulisi tehdä kaikki rakennusvalvontaviranomaiselle määrätyt tehtävät, kuten rakentamislupapäätökset ja loppukatselmukset. Ja jos toimivaltaa ei ole siirretty, niin kunta (kunnanvaltuusto) päättäisi sijoittamisluvista, sijoittamisen alueellisista päätöksistä, maisematyöluvista, purkamisluvista, poikkeamisluvista, alueellisista poikkeamisluvista, vähäisistä poikkeamista rakennusluvan yhteydessä, kuulemisesta, tiedottamisesta sekä lausunnoista, lupamääräyksistä, rakennuksen paikan merkitsemisestä ja poikkeamisluvan ehdoista. Kuntaliiton mukaan merkittävin ongelma on se, että rakentamislaki 99 § ei mahdollista toimivallan siirtoa rakennusvalvontaviranomaiselta.
RakL, 99 § Kunnan rakennusvalvontaviranomainen
Rakennusvalvonnan viranomaistehtävistä huolehtii kunnan määräämä lautakunta tai muu monijäseninen toimielin, jona ei kuitenkaan voi toimia kunnanhallitus. Kuntalaissa säädetään viranomaisen toimivallan siirrosta osana kuntien yhteistoimintaa. Hallintopakkoa koskevaa asiaa ei kuitenkaan saa siirtää viranhaltijan ratkaistavaksi.
MRL, 21 § Kunnan rakennusvalvontaviranomainen
Rakennusvalvonnan viranomaistehtävistä huolehtii kunnan määräämä lautakunta tai muu monijäseninen toimielin, jona ei kuitenkaan voi toimia kunnanhallitus.
Rakennusvalvontaviranomaisen toimivallan siirtämiseen sovelletaan, mitä kuntalaissa (410/2015) säädetään. Hallintopakkoa ja oikaisuvaatimusta koskevaa asiaa ei kuitenkaan saa siirtää viranhaltijan ratkaistavaksi.
_____
Ympäristöministeriön hallintoneuvos Kirsi Martinkauppi on kyllä kertonut, että lain perustelujen mukaan tämä ei estäisi päätösvallan delegointia. Hallituksen esitys: ”Lupatoimivaltaa on eri kunnissa siirretty laajalti viranhaltijatasolle. Periaatteessa kaikki rakennusvalvontaviranomaisen ratkaistavaksi säädetyt lupa-asiat voidaan voimassa olevan lain mukaan siirtää kunnan hallintosäännöllä viranhaltijan päätösvaltaan. Sama koskee erilaisia rakennustyönaikaiseen valvontaan liittyviä toimia. Niistä valtaosa on rinnastettavissa juoksevaan hallintoon ja ne ovat usein luonteeltaan päätöksen täytäntöönpanoa. Myös niissä toimivalta on siirretty, ja on syytäkin siirtää, viranhaltijatasolle. Vastuuvalmistelijan muistio YmV:lle ”Läpi lain viitataan rakennusvalvontaviranomaiseen, mutta kunta voi hallintosäännöllään delegoida ratkaisuvaltaa viranhaltijoille.” https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/JulkaisuMetatieto/Documents/EDK-2022-AK-60212.pdf
Rakentamislaki-kommentaari: "Rakentamislain 99 § vastaa asiasisällöltään maankäyttö- ja rakennuslain 21 §1 ja 4 momenttia. Lupatoimivaltaa on eri kunnissa siirretty laajalti viranhaltijatasolle. Periaatteessa kaikki rakennusvalvontaviranomaisen ratkaistavaksi säädetyt lupa-asiat voidaan siirtää kunnan hallintosäännöllä viranhaltijan päätösvaltaan. Viranhaltijan siirretyn toimivallan nojalla päättämään asiaan sovelletaan silloin oikaisuvaatimusmenettelyä, jossa päätökseen tyytymättömällä on oikeus saada asia asianomaisen viranomaisen, lautakunnan tai muun monijäsenisen toimielimen käsiteltäväksi.”
Kuitenkin Kuntaliiton juristien mukaan, jos nimenomaisesti rakennusvalvontaviranomaiselle säädettyä toimivaltaa siirrettäisiin ilman lainsäädännön nimenomaista tukea, olisi tällainen päätös ristiriidassa rakentamislain kanssa ja viranhaltija ylittäisi toimivaltansa. Asioissa, joihin sovelletaan rakentamislakia, on tällaisissa tilanteissa noudatettava, mitä laissa on säädetty toimivallasta eikä lain kanssa ristiriidassa olevaa hallintopäätöstä.
Kuntaliitto on ollut eduskunnan ympäristövaliokunnassa kuultavana rakentamislain muuttamisesta 17.10.2024. Toimivaltakysymykseen ei ole toistaiseksi tullut lisätietoa.
Voimaan tulevaa rakentamislakia ollaan kuitenkin vielä muuttamassa. Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rakentamislain muuttamisesta (HE 101/2024 vp) on edennyt eduskuntakäsittelyyn. Esitys rakentamislain muuttamisesta vaikuttaa voimaan tullessaan hallintosääntöön, taksaan sekä erityisesti rakennusjärjestykseen. Lakimuutos vahvistetaan lopullisessa muodossaan todennäköisesti vasta joulukuussa, joten kunnilla on vain muutama päivä aikaa valmistautua lain rakentamislakiin tuomiin muutoksiin. Uuden lain mukainen hallintosääntö ja taksa täytyy kuitenkin olla hyväksyttynä 1.1.2025.
Joten hallintosäännön delegoinnin muuttamisessa on pieni riski, että sitä joudutaan muuttamaan uudelleen heti 2025 vuoden alussa, jos lain tulkinta on Kuntaliiton tulkinnan mukainen, eikä sitä muuteta eduskunnan muutoskäsittelyssä. Tämä kuitenkin rampauttaisi rakennusvalvonnan toiminnan ja hidastaisi palvelua merkittävästi, jos lautakunnan pitäisi suorittaa mm. rakennusten käyttöönotot ja loppukatselmukset sekä käsitellä pienemmätkin lupa-asiat.
Hallintosäännön delegointi on pyritty pitämään nykyisen MRL:n mukaisena, huomioiden poistuvat lupatyypit (suunnittelutarveratkaisu, toimenpidelupa, toimenpideilmoitus, rakennuslupa->rakentamislupa) ja uusi sijoittamislupa. Joulukuisessa rakentamislain muutoksessa on myös tulossa sijoittamislupa puhtaan siirtymän teollisuushankkeelle 43 a §, joka on kirjattu kunnanhallituksen päätäntävaltaan. MRL:n maankäyttöä käsittelevä osa muuttuu 1.1.2025 alueidenkäyttölaiksi, kun rakentamista koskeva osaa kumoutuu rakentamislain vuoksi. Lisäksi on vielä tulossa yhdyskuntakehittämislaki ja yhdyskuntarakentamislaki, joten yhden lain tilalle syntyy 4 lakia. Tämäkin tulee varmasti aiheuttamaan hallintosäännön muutoksia.
TE-palveluiden tuottamisvastuu
TE-palveluiden tuottamisvastuu siirtyy kunnille 1.1.2025. Työvoimapalveluista vastaa kuntalain 51–52 §:n mukaisesti tehdyn sopimuksen perusteella Turun työllisyysalue, jonka vastuukuntana toimii Turun kaupunki ja ja yhteistyökuntina Auran kunta, Kaarinan kaupunki, Kemiönsaaren kunta, Kustavin kunta, Laitilan kaupunki, Liedon kaupunki, Loimaan kunta, Maskun kunta, Mynämäen kunta, Naantalin kaupunki, Nousiaisten kunta, Oripään kunta, Paimion kaupunki, Paraisten kaupunki, Pyhärannan kunta, Pöytyän kunta, Raision kaupunki, Ruskon kunta, Sauvon kunta, Taivassalon kunta, Uudenkaupungin kaupunki ja Vehmaan kunta.
Kyseinen muutos vaatii muutoksen kunnan hallintosääntöön.
Oheimateriaalit:
Vanha hallintosääntö
Muutettu hallintosääntö
muutokset erillisinä liitteinä
Päätös
Kunnanhallitus hyväksyi päätösehdotuksen.