Kunnanhallitus, kokous 22.5.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 114 TE2024 uudistukseen liittyvä yhteistoimintamenettely

RUSDno-2023-275

Valmistelija

  • Sari Laine, talous- ja hallintojohtaja, sari.laine@rusko.fi

Perustelut

Kuntatyönantajien (KT) ohjeistuksen mukaan kuntien aloittaessa TE2024 uudistukseen liittyvän työllisyysalueen valmistelun, on myös kunnissa käynnistettävä yhteistoimintaneuvottelut (Laki työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnassa ja hyvinvointialueella, KYtL 4 §). Yhteistoimintamenettely on saatettava päätökseen ennen kunnallisten toimielimien päätöksiä työllisyysalueen muodostamisesta.

Julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu työ- ja elinkeinotoimistoilta siirtyy kunnille 1.1.2025 alkaen. Kunnille siirtyy myös ELY-keskusten julkisiin työvoimapalveluihin liittyvät hankintatehtävät ja KEHA-keskuksen julkisiin työvoimapalveluihin liittyvät maksatustehtävät. Uudistuksen tarkoituksena on, että TE-palvelujen siirto kunnille tuo palvelut lähemmäksi asiakkaita. Kun työllisyyspalvelut, kunnan koulutuspalvelut (mm. ammatillinen koulutus) sekä elinkeinopalvelut ovat saman järjestäjän vastuulla tukevat palvelut nopeamman työllistymisen tavoitetta.

TE-palvelut siirretään kunnille tai useammasta kunnasta muodostuville työllisyysalueille, joiden työvoimapohjan on oltava vähintään 20 000 henkilöä. Työllisyysalueen muodostavien kuntien tulee olla maantieteellisessä yhteydessä toisiinsa ja niiden tulee muodostaa työmarkkinoiden ja työssäkäynnin kannalta toimiva alue. Kuntien on sovittava yhteistoiminta-alueiden muodostamisesta ja ilmoitettava siitä työ- ja elinkeinoministeriölle (TEM) lokakuun 2023 loppuun mennessä. Samalla ministeriölle on toimitettava suunnitelma työvoimapalvelujen käytännön järjestämisestä työllisyysalueella.

Ruskon kunnan työvoima on noin 3800 henkilöä, joten kunta ei voi yksin muodostaa työllisyysaluetta. Rusko kuuluu Turun työssäkäyntialueeseen ja suurin osa kunnan pendelöinnistä on Turun suunnan kuntiin. Varsinais-Suomessa työllisyysalueiden valmistelu on käynnissä ja Ruskon kunta on mukana Turun alueen valmistelussa. Kaikki alueeseen mukaan tulevat kunnat eivät ole vielä varmistuneet.

Kuntien muodostamat työllisyysalueet vastaavat nykyisin TE-hallinnolle kuuluvista lakisääteisistä tehtävistä (mm. henkilöasiakkaiden työnvälityksestä). Nykyinen TE-hallinnon henkilökunta siirtyy työllisyysalueiden palvelukseen vanhoina työntekijöinä. Varsinais-Suomessa siirtyviä henkilöitä on noin 360. Siirtyviin henkilöihin noudatetaan siirtohetkellä voimassa olevaa valtion virka- ja työehtosopimusta sen voimassaoloajan loppuun. Sen jälkeen henkilöstö siirtyy kunta-alan sopimusten piiriin. TE-hallinnon toimipaikkojen määrä ja sijoittuminen työllisyysalueella määritellään TEM:lle toimitettavassa suunnitelmassa.

Työllisyysalueen hallintomalli voi olla kuntalain mukainen vastuukuntamalli tai kuntayhtymä. Vastuukuntamallissa yksi työllisyysalueen kunnista on järjestämisvastuussa ja on lainsäädännön tarkoittama työvoimaviranomainen. Henkilöstö on osa ko. kunnan henkilöstöä ja talousarvio on osa ko. kunnan talousarviota. Kuntayhtymä on oma erillinen organisaatio, jolle perustetaan oma hallinto. Henkilökunta on kuntayhtymän henkilökuntaa ja kuntayhtymällä on oma talousarvio. Turun alueella ei ole vielä päätetty hallintomallista mutta kuntien yhteistyössä luonnostelemaan aiesopimukseen Turku on esittämässä vastuukuntamallia.

TE-palvelujen järjestäminen on kunnille uusi valtionosuustehtävä, jonka rahoitus on yleiskatteisessa valtionosuudessa. Valtionosuusrahoitus tulee kunnalle, ei työllisyysalueelle. Vastaavasti kunnan rahoitusvastuulla on kuntalaisten työttömyysetuudet. Lisäksi kunnat rahoittavat työllisyysalueen TE-palvelujen kustannukset (esim. henkilöstökulut, toimitilakulut, palkkatuet, työvoimakoulutus).

Ruskon kunnan organisaatiossa ja talousarviossa työllisyyspalvelut sijoittuvat kunnanhallituksen alaisuuteen. Varsinaista työllisyysasioiden hoitamiseen liittyvää henkilöä ei Ruskolla ole palkattuna, joten tietoa vaikutuksesta kunnan nykyisen henkilöstön työtehtävien muuttumiseen ei ole, mutta valmistelun ollessa alussa uudistuksen mahdollista muuta vaikutusta kunnan nykyisen henkilöstön työtehtäviin ei voida vielä tarkasti arvioida. Tavoitteena on, että Ruskolla on TE-palveluiden toimipiste (vähintään kiertävä palveluvastaanotto 1-2 pv/viikko) ja sen työntekijät ovat nykyisestä TE-hallinnosta siirtyviä henkilöitä. 

Työnantajan ja henkilöstön välisen yhteistoiminnan menettelytapaohjeen mukaan Ruskon kunnassa lain työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta 14 §:n mukaisena yhteistoimintaelimenä toimii yhteistyöneuvottelukunta. Yhteistyöneuvottelukunta on päättänyt kokouksessaan 27.4.2023 aloittaa yhteistoimintamenettelyn TE-palveluiden siirtymisestä kuntiin.  

Ehdotus

Esittelijä

  • Kari Lehtinen, Kunnanjohtaja, kari.lehtinen@rusko.fi

Kunnanhallitus päättää todeta yhteistoimintamenettelyn käynnistyneen yhteistoimintalain mukaisesti 27.4.2023 pidetyn yhteistyöneuvottelukunnan kokouksen myötä. 

Päätös

Kunnanhallitus hyväksyi päätösehdotuksen.