Perustelut
Varhaiskasvatuksen asiakasmaksulain (Laki varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista 29.12.2016/1503) mukaan kuukausittainen maksu peritään myös lapsen tilapäisen poissaolon ajalta (9 §).
Jos lapsi on sairautensa vuoksi poissa varhaiskasvatuksesta yli kymmenen päivää kalenterikuukauden aikana, kyseiseltä kuukaudelta peritään puolet tässä laissa säädetystä kuukausimaksusta. Osaviikkoisessa / kokopäiväisessä (84 h / kk) varhaiskasvatuksessa sairauspoissaoloja tulee olla kuusi päivää, jotta maksu puolitetaan. Sairaudesta johtuvan poissaolon kestäessä koko kalenterikuukauden maksua ei peritä lainkaan. Jos lapsi on muusta syystä poissa varhaiskasvatuksesta koko kalenterikuukauden, maksuna peritään puolet kuukausimaksusta.
Varhaiskasvatusjohtaja on saanut tiedusteluja varhaiskasvatusmaksun kohtuullistamisesta tilanteissa, joissa lapsi on käyttänyt kuukaudessa varhaiskasvatusta todella vähän suhteessa varattuun tuntimäärään. Tiedusteluissa on kysytty, onko mahdollista soveltaa näihin samaa periaatetta kuin silloin, jos lapsi olisi koko kuukauden pois varhaiskasvatuksesta, eli puolta määritellystä maksusta. Kyseisissä tapauksissa lapsi on ollut varhaiskasvatuksessa yhden päivän (5 h) tai kaksi kokonaista päivää.
Varhaiskasvatusjohtaja on myös saanut kysymyksen siitä, huomioidaanko perheen tulot ennen vai jälkeen ulosoton varhaiskasvatusmaksua määritettäessä. Ulosotolla on vaikutusta perheen käytettävissä oleviin tuloihin. Kysyimme asiaa kuntaliitosta ja vastus oli, että ulosotto ei kuulu vähennettäviin tuloihin lain mukaan.
Varhaiskasvatuksen asiakasmaksulain 13 § "maksun perimättä jättäminen ja alentaminen" mainitaan kuitenkin seuraavasti: Varhaiskasvatuksesta määrätty maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa palvelun käyttäjän tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai lapsen vanhemman tai huoltajan lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista.
Maksua voidaan kohtuullistaa tai jättää se kokonaan perimättä, mikäli perheen taloudellinen tilanne niin vaatii. Ruskon kunnalla on ollut tietääkseni käytäntö, jossa hakemuksen perusteella maksua voidaan muuttaa tai jättää kokonaan perimättä. Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta voi päätöksellään linjata mitkä tekijät vaikuttavat varhaiskasvatusmaksun kohtuullistamiseen suoraan, mitkä tekijät hakemuksen kautta sekä siihen voiko päätöksen kohtuullistamisesta tehdä varhaiskasvatusjohtaja, vai tuodaanko mahdolliset hakemukset aina lautakunnan päätettäväksi.
Ehdotus
Esittelijä
-
Maarit Ketola, Varhaiskasvatusjohtaja, maarit.ketola@rusko.fi
Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta keskustelee aiasta ja päätösehdotus annetaan kokouksessa.
Kokouksessa annettu päätösehdotus: Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta päättää että Ruskon varhaiskasvatuksessa noudatetaan varhaiskasvatuksen asiakasmaksulain mukaista käytäntöä.
Päätös
Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta hyväksyi päätösehdotuksen.