Valmistelija
Kari Lehtinen, Kunnanjohtaja, kari.lehtinen@rusko.fi
Perustelut
Kunnanhallitus päätti 31.10.2023 § 234, että kunnassa käynnistetään organisaatiotarkastelut. Tarkastelun ensimmäiseksi kohteeksi valittiin opetus- ja varhaiskasvatustoimiala. Tarkastelun tavoitteeksi todettiin päätöksessä toiminnan kehittäminen, johtamistehtävien keskittäminen, organisaation madaltaminen, esimiestehtävien vähentäminen ja henkilöstön liikkuvuuden parantaminen.
Kunnanhallitus valtuutti henkilöstöjaoston, kunnanjohtajalla vahvistettuna, tarkastelemaan opetus- ja varhaiskasvatuksen toimialaa sekä tuomaan päätösehdotuksen kunnanhallituksen käsiteltäväksi helmikuun ensimmäiseen kokoukseen. Kyseistä määräaikaa kunnanhallitus pidensi myöhemmin kuukaudella.
Asiaa valmistellessaan henkilöstöjaosto kokoontui kuusi (6) kertaa kuullen kokouksissaan asiantuntijoina varhaiskasvatusjohtajaa, johtavaa rehtoria, Maunun koulun rehtoria sekä opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnan nykyistä ja edellistä puheenjohtajaa.Osana valmistelua henkilöstöjaosto suoritti vertailua Turun seutukuntien toimintaympäristöön.
Esityksessään uudeksi organisaatioksi henkilöstöjaosto katsoo, että Ruskon kunnan tulisi siirtyä niin sanotun yhden johtajan malliin opetus ja varhaiskasvatustoimialalla palkkaamalla sivistysjohtaja. Perusteena on toimialan selkeämpi hallinnointi ja taloudellisen suunnitelmallisuuden kehittäminen. Lisäksi esitys sisältää sivistyskoordinaattorin tehtävän perustamisen. Sivistyskoordinaattorin tehtävänä olisi koordinoida varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen välistä yhteistyötä ja tukea omalla työllään sivistysjohtajaa.
Henkilöstöjaosto esittää myös, että Ruskon keskustan osalta siirrytään yhtenäiskoulumalliin, jolloin henkilöstöresurssien liikkuvuus paranee. Yhtenäiskoulua johtaa rehtori ja hänen apunaan toimii virassa oleva apulaisrehtori. Apulaisrehtorin virka on Ruskolla uusi ja toimenkuva muotoutuu tarkemmassa jatkotyöskentelyssä.
Varhaiskasvatustoimialalla esitetään Satumetsän ja Hiidenvainion päiväkotien hallinnollista yhdistämistä, joka mahdollistaa henkilöstön liikkuvuuden parantamisen. Vaihtoehtoisesti Hiidenvainion päiväkoti voidaan yhdistää Karhukallion päiväkotiin. Yhdistämällä Hiidenvainio Satumetsään pystytään tuottamaan parempia läsiesimiespalveluita johtuen optimaalisemmasta yksikkökoosta.
Uudella organisaatiolla tullaan saavuttamaan pitkällä tähtäimellä taloudellisia hyötyjä. Jatkossa hyötyjä tullaan saamaan myös toiminnan kehittämisestä ja laadukkaamman johtamisen tuottamisesta, joka näkyy kuntalaisille parempina palveluina ja luottamushenkilöille laadukkaana valmisteluna.
Muilta osin vaikutukset ilmenevät esityslistan oheismateriaalina olevasta Ruskon kunnan opetus- ja varhaiskasvatustoimialan organisaation kehittäminen -selvityksestä.
Henkilöstöjaosto esittää lisäksi kunnanhallitukselle, että uutta organisaatiota ei oteta täysimääräisenä käyttöön vielä 1.8.2024. Organisaation kehittämisestä tehdään päätös hallintosäännön mukaisesti ja hallintosääntö tulee muuttaa organisaation mukaiseksi. Tämän jälkeen voidaan käynnistää sivistysjohtajan haku. Henkilöstöjaosto esittää, että sivistysjohtaja aloittaisi uudessa tehtävässään viimeistään 1.1.2025. Sivistysjohtaja aloittaessaan virassaan ottaisi vastattavakseen uuden organisaation käynnistämisen.
Perusteltua olisi myös, että sivistysjohtaja ja nykyinen johtava rehtori voisivat toimia kevään 2025 yhtä aikaa viroissaan, jolloin perehdytys pystyttäisiin tekemään kunnolla. Uusi organisaatio tulisi voimaan kokonaisuudessaan 1.6.2025, mutta soveltuvin osin uusia tehtäviä voidaan aloittaa jo aikaisemminkin.
Laki työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa
Laki työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa edellyttää, että työnantajan ja henkilöstön välisessä yhteistoiminnassa sen käsitellään ainakin sellaiset asiat, jotka koskevat:
- henkilöstön asemaan merkittävästi vaikuttavia muutoksia työn organisoinnissa, kunnan palvelurakenteessa, kuntajaossa tai kuntien välisessä yhteistyössä;
- palvelujen uudelleen järjestämisen periaatteita, jos asialla voi olla olennaisia henkilöstövaikutuksia, kuten ulkopuolisen työvoiman käyttöä tai liikkeen luovutusta;
- henkilöstöön, henkilöstön kehittämiseen ja tasa-arvoiseen kohteluun sekä työyhteisön sisäiseen tietojenvaihtoon liittyviä periaatteita ja suunnitelmia; sekä
- taloudellisista tai tuotannollisista syistä toimeenpantavaa osa-aikaistamista, lomauttamista tai irtisanomista.
Ennen kuin työnantaja ratkaisee yhteistoimintaelimessä käsiteltävät asiat, on neuvoteltava yhteistoiminnan hengessä yksimielisyyden saavuttamiseksi valmisteilla olevan toimenpiteen perusteista, vaikutuksista ja vaihtoehdoista ainakin niiden työntekijöiden kanssa, joita asia koskee. Neuvottelut on aloitettava niin ajoissa kuin mahdollista. Yksittäistä työntekijää koskeva asia käsitellään ensisijaisesti tämän ja työnantajan välillä.
Kunnan yhteistoimintamenettelyä ei olla käynnistämässä taloudellisista tai tuotannollisista syistä eikä neuvottelujen tavoitteena ole irtisanoa, osa-aikaistaa tai lomauttaa työntekijöitä.
Koska YT-menettely koskee vain osaa kunnan henkilöstöstä, ei menettely ole este rekrytoida palvelussuhteisiin tarvittavaa henkilöstöä menettelyn aikana muihin yksiköihin.
Kunnan varhaiskasvatus- ja opetushenkilöstölle järjestettiin 28.2.2024 infotilaisuus henkilöstöjaoston selvityksestä.
Esityslistan oheismateriaalina on lisäksi organisaatiouudistukseen liittyvä SWOT-tarkastelu varhaiskasvatuksen ja opetuksen osalta.
Ehdotus
Esittelijä
Kari Lehtinen, Kunnanjohtaja, kari.lehtinen@rusko.fi
Kunnanhallitus merkitsee henkilöstöjaoston laatiman Ruskon kunnan opetus- ja varhaiskasvatustoimialan organisaation kehittäminen -selvityksen siinä olevine esityksineen tiedoksi.
Lisäksi kunnanhallitus päättää käynnistää yhteistoimintamenettelyn mukaiset neuvottelut niiden henkilöiden kanssa, jota asia koskee, jonka jälkeen kunnanhallitus käsittelee selvityksen hyväksymistä.
Päätös
Kunnanhallitus päätti jättää opetus- ja varhaiskasvatustoimialan organisaation kehittämiseen liittyvän selvityksen pöydälle ja lähettää esityksen opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnan, johtavan rehtorin ja varhaiskasvatusjohtajan kommentoitavaksi sen suhteen, miten asiaa tulisi viedä eteenpäin ja minkä sisältöisenä.
Kokouskäsittely
Liitteessä Ruskon kunnan opetus- ja varhaiskasvatustoimialan organisaation kehittäminen raportista puuttui varhaiskasvatuksen organsiaatiokaaviosta sivulta kaksi päivkotijohtajien varajohtajat. Niistä merkittiin huomio organisaatiokaavion selitekohtaaan. Lisäksi raportissa oli virhe sivulla 3 Ruskon kunnan oppilasmäärässä, joka korjattiin.