Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta, kokous 1.10.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 70 Poissaoloihin puuttuminen ja kouluun kiinnittymisen malli Ruskon esi- ja perusopetuksessa

RUS-2025-525

Valmistelija

  • Heli Kivelä, Sivistysjohtaja, heli.kivela@rusko.fi

Perustelut

Opetussuunnitelman mukainen opetus, ohjaus, opiskeluhuolto ja oppimisen tuki kaikkina koulupäivinä sekä turvallinen oppimisympäristö ovat jokaisen oppilaan oikeus. Opetuksen järjestäjä vastaa siitä, että oppilaan oikeudet toteutuvat ja huolehtii edellytysten luomisesta tätä edistävälle koulutyölle. Koulun johdolla on käytännön vastuu opetuksen, ohjaukseen, opiskeluhuollon ja oppimisen tuen järjestämiseen liittyvistä ratkaisuista kouluyhteisössä, kaikilla vuosiluokilla ja kaikissa oppiaineissa. Tähän sisältyy myös ongelmien ja poissaolojen suunnitelmallinen ennaltaehkäisy sekä kasvun ja oppimisen esteiden tunnistaminen ja poistaminen koulun toimintatavoista. (Ruskon perusopetuksen opetussuunnitelma 2016)

Läsnäoloa tukeva koulun toimintakulttuuri edistää oppimista, osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia. Poissaolojen ehkäiseminen on keskeisessä asemassa suunniteltaessa poissaoloihin liittyviä toimenpiteitä ja toimintamalleja. Poissaolojen ehkäisemisessä kouluun kiinnittymistä ja läsnäoloa tuetaan niin kouluyhteisön kuin yksittäisen oppilaankin tasolla.

Rusko on ollut mukana kehittämässä kouluun kiinnittämisen ja poissaoloihin puuttumisen mallia Varsinais-Suomen SKY-hankkeen aikana 2023-2024. Hankkeen jälkeen mallin jatkojalostusta ja juurruttamista on jatkettu alueella. Ruskon sivistysjohtaja on mukana alueellisen kehittämisen ohjausryhmässä.

Ruskolla seurataan poissaoloja suunnitelmallisesti ja hyödynnetään koulutason tietoja

On tärkeää, että poissaoloihin reagoidaan varhain poissaolon syystä riippumatta. Poissaolosta ilmoitetaan huoltajalle tai muulle oppilaan lailliselle edustajalle sovitun poissaolomallin mukaisesti kymmenen prosentin ja kahdenkymmenen prosentin poissaolomäärän jälkeen. Poissaolojen lisääntyessä tai pitkittyessä otetaan viipymättä yhteyttä opiskeluhuoltopalveluiden ammattilaisiin.

Ruskolla on kehitetty tietojärjestelmiä, jotka helpottavat poissaolojen seuraamista. Opettajilla ja rehtoreilla on käytössään työpöytäsovellus, josta ajantasainen poissaolotieto on helposti saatavilla.

Poissaoloihin puuttuminen ja taustasyiden selvittäminen

Poissaolojen taustasyyt ovat moninaiset ja ne voivat liittyä niin yhteiskunnan, koulun, oppilaan kuin kodinkin tapahtumiin ja muutoksiin. Oppilaan kannalta tarkoituksenmukaisten tukitoimien tarjoamiseksi on hyvä selvittää poissaolojen taustasyitä siinä määrin kuin se on mahdollista. Syiden selvittäminen ja vastuut sovitaan tiiviissä yhteistyössä oppilaan, huoltajien, opettajien ja opiskeluhuoltopalveluiden ammattilaisten kanssa. Opetuksen järjestäjän ja koulun tulee tunnistaa kouluun ja kouluyhteisöön liittyviä tekijöitä poissaolotilanteissa ja puuttua niihin.

Opettaja seuraa oppilaan poissaoloja osana oppilaan hyvinvointia ja oppimista. Pitkittyvät poissaolot ovat hyvinvoinnin ja oppimisen riskitekijä ja vaikuttavat lapsen ja nuoren sosiaalisiin suhteisiin, vuorokausirytmin muutoksiin ja psyykkiseen kuormitukseen. Seuraamalla poissaoloja suunnitelmallisesti ja ottamalla ne puheeksi varhain, voidaan tarvittaessa tukea lasta ja nuorta koulunkäynnissä sekä torjua pidempiaikaisia ja kasautuvia koulunkäynnin haasteita.

Poissaoloja tarkastellaan sosiaalisten suhteiden ja oppimisen valossa: oppilas on poissa kouluyhteisöstä, kaverisuhteista ja yhdessäolosta, ei ainoastaan oppimisesta. Kouluyhteisöön kiinnittämisen ja poissaoloihin puuttumisen toimintamallissa poissaoloihin lasketaan kaikki poissaolot, myös ennalta anotut lomat ja huoltajan selvittämät poissaolot.

Yksittäisen oppilaan poissaoloihin puututaan toimintamallin mukaisesti. Opettaja voi konsultoida yksittäisen oppilaan asiassa opiskeluhuoltopalveluiden ammattilaisia opiskeluhuollon tuen tarpeen arvioimiseksi ja tilanteen selvittämiseksi. Tarvittaessa kutsutaan koolle monialainen asiantuntijaryhmä (yksilökohtainen). Opiskeluhuoltopalveluista oppilas ohjataan tarvittaessa koulun ulkopuolisiin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin.

 

Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnalle esitetään kokouksessa tilastotietoja poissaolojen kehittymisestä Ruskolla.

Ehdotus

Esittelijä

  • Heli Kivelä, Sivistysjohtaja, heli.kivela@rusko.fi

Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta merkitsee asian tiedokseen.

Päätös

Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta merkitsi asian tiedokseen.