Valmistelija
Niko Paloposki, rakennustarkastaja, niko.paloposki@rusko.fi
Perustelut
Kaavanlaatija on korjannut ja täydentänyt asemakaavan merkintöjä sekä aluevarauksia.
Kaavakartalle on ennen päivitettyä kaavaehdotusta tehty seuraavia muutoksia (kaavaselostus s. 20-21):
- Korttelin 242 rakennuspaikat 3 ja 4 on osoitettu asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelialueeksi (AL) ja rakennuspaikka 5 asuinrakennusten korttelialueeksi (A).
- Korttelin 245 rakennuspaikka 2 on osoitettu merkinnällä AL.
- Kaavakartalle on täydennetty olemassa olevia johtovarauksia.
- sr-merkintä on poistettu kunnantalon osalta.
Säätiö ilmoitti, että heille paras vaihtoehto olisi asemakaavassa A-alue, kortteli 242, tontti 5. Tontti on nyt merkitty tämän mukaisesti.
Rakennetun kulttuuriympäristön inventoinnin mukaan kunnantalo on hyvin säilynyt ja sen alkuperäisajalle uskollinen ulkoasu olisi syytä pitää mahdollisimman ennallaan. Kunnantalo on kulttuuriympäristön inventoinnissa arvioitu paikallisesti arvokkaaksi rakennukseksi sekä kulttuurihistoriallisilta arvoiltaan ympäristöllisesti arvokkaaksi. Kaavatyön aikana on tutustuttu rakennusvalvonnan asiakirjoihin sekä käyty keskusteluja kohteessa tehdyistä muutostoimenpiteistä. Tietojen perusteella on todettu, etteivät kunnantalon vanhimmatkaan osat ole rakennuksen historian aikana tehtyjen muutosten jälkeen alkuperäisessä muodossaan. Rakennus on saneerattu, laajennettu ja muutettu vuonna 1985, jolloin on mm. tehty nykyinen tiilijulkisivu vanhan rakennusrungon ulkopintaan. Koska rakennuksen ei ole nykypäivänä katsottu muodostavan enää eheää, ulkoasultaan tai sisätiloiltaan alkuperäisen mukaista koko-naisuutta, asemakaavassa ei ole tarpeen osoittaa kunnantalon rakennussuojelua koskevia määräyksiä.
Pienellä kirjoitettu sr-1 -merkintä ei tarkoita valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävää rakennusta (SR), paikallinen merkittävyys on kirjattu kaavamääräyksissäkin. Määräyksen numero viittaa kaavamääräyksen järjestyslukuun, ei suojelutasoon, koska tarvittaessa samassa kaavassa voitaisiin käyttää useita erilaisia sr-määräyksiä (sr-1, sr-2, sr-3, sr-4…) esim. tietyn rakennuksen julkisivua tai ympäristöä koskien.
Kunnan vesihuollon kanssa tarkastettiin kaavaehdotuksen johtovaraukset ja kaavakartalle lisättiin/korjattiin olemassa olevat varaukset.
Annettuihin lausuntoihin ja mielipiteisiin kaavanlaatija on antanut esityslistan liitteenä olevat luonnosvaiheen vastineyhteenvedosta ilmenevät vastineet.
Lisäksi esityslistan liitteenä on kaavaehdotus selostuksineen, seurantalomake, arkeologinen inventointi, rakennetun kulttuuriympäristön inventointi, lausunnot sekä osallistumis- ja arviointisuunnitelma.
Ehdotus
Esittelijä
Kari Lehtinen, Kunnanjohtaja, kari.lehtinen@rusko.fi
Kunnanhallitus päättää hyväksyä kaavanlaatijan valmistelemat luonnosvaiheen vastineet.
Kunnanhallitus hyväksyy keskustan asemakaavamuutoksen asemakaavaehdotuksen ja päättää asettaa sen julkisesti nähtäville vähintään 30 vuorokauden ajaksi.
Lisäksi kunnanhallitus varaa mahdollisuuden lausunnon antamiseen Varsinais-Suomen ELY-keskukselle, Varsinais-Suomen liitolle, Caruna Oy:lle, Museokeskukselle, tekniselle lautakunnalle sekä rakennus- ja ympäristölautakunnalle.
Päätös
Kunnanhallitus hyväksyi päätösehdotuksen.