Kunnanhallitus, kokous 2.6.2025

§ 137 Esi- ja perusopetuksen oppimisen tuen uudistukseen liittyvät resurssilisäykset ja lisämääräraha 1.8.2025 alkaen

RUS-2025-289

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Heli Kivelä, Sivistysjohtaja, heli.kivela@rusko.fi

Perustelut

Esi- ja perusopetuksen oppimisen tuen uudistukseen liittyvät resurssilisäykset ja lisämääräraha 1.8.2025 alkaen

Opetus- ja kulttuuriministeriön valmisteleman perusopetuslain muutoksen seurauksena oppimisen tuki uudistuu esi- ja perusopetuksessa. Laki perusopetuslain muuttamisesta (1090/2024) on hyväksytty 30.12.2024 ja lainsäädännön muutos tulee pääosin voimaan 1.8.2025. Ensisijaisesti muutokset opetussuunnitelman perusteissa liittyvät oppimisen ja koulunkäynnin tukea käsittelevän luvun uudistamiseen.

Lain muutoksen myötä tuen muotoja yhtenäistetään ja selkiytetään valtakunnallisesti. Myös resursseja tuen uudistukseen on suunnattu kunnille. Uudistuksen toteutukseen on varattu lähes 100 miljoonaa euroa pysyvää rahoitusta opetuksen järjestäjille. Valtionvarainministeriön laskelmien mukaan viiden kuukauden rahoitus koko Suomessa vuonna 2025 on 38 211 000 euroa, josta Ruskon osuus lasten ja nuorten määrään suhteutettuna on 62 980 euroa valtionosuusrahoituksena. Vuotuista lisärahoitusta vuoden 2026 alusta Rusko on saamassa 151 152 euroa.

Ruskolla oppimisen tuen toteuttaminen lain mukaisesti vaatii resurssilisäyksiä varsinkin vahvistamaan oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyjä esi- ja perusopetuksessa sekä ryhmäkohtaisen tuen mahdollistavia järjestelyjä. Oppimisen tuen toteuttamista on suunniteltu yhdessä rehtoreiden, päiväkodinjohtajien sekä erityisopetuksen ammattilaisten kanssa. Yhteistyössä on katsottu, että oppimisen tuen toteuttaminen lain vaatimalla tavalla edellyttää 53 000 € lisämäärärahan syyslukukaudella 2025. Talousarvioon 2026 resurssien kasvattaminen tarkoittaa noin 126 500 euroa.

Uudistuksen myötä tuki tuodaan ensisijaisesti oppilaiden luo ryhmään sen sijaan, että oppilas menisi tuen luo. Uudistus vahvistaa oppilaan oikeusturvaa ja oikeutta ryhmässä toteutettaviin tukimuotoihin, edistäen inklusiivista toimintakulttuuria ja tehokasta vertaisoppimista. Laissa (PoL 20 b §) painotetaan erityisesti oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyjä, joilla tarkoitetaan esimerkiksi opetusryhmien muodostamista siten, että opetuksen tavoitteet voidaan saavuttaa ja opettajan on mahdollista huomioida opetusryhmän tarpeet riittävän hyvin. Opetusjärjestelyillä tarkoitetaan myös oppilaiden erilaiset tarpeet ja edellytykset huomioon ottavaa opetusta sekä pedagogisia ratkaisuja.

Oppilaalla on oikeus saada oppilaskohtaisia tukitoimia viipymättä, jos 20 b §:n 2 momentissa tarkoitetut ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat riittämättömiä. Oppilaskohtaisia tukitoimia annetaan yksilöllisiin tarpeisiin perustuen ja säännöllisesti (PoL 20 c §). Oppimisen tukitoimien tarkoituksena on turvata kaikille oppilaille mahdollisuus suorittaa perusopetuksen oppimäärä erilaisista oppimisen tarpeista ja haasteista riippumatta. Tukea tarjotaan monipuolisesti, oikea-aikaisesti sekä yksilön tarpeet ja oppimisen edellytykset huomioiden. Lakiesityksessä säädetään, että perusopetuksen ryhmässä yhdellä opettajalla saa olla enintään viisi oppilaskohtaista tukea saavaa oppilasta. Kyseessä ovat oppilaat, jotka opiskelevat yhden tai useamman oppiaineen kokonaan pienryhmässä tai opiskelevat erityisluokassa. Sääntelyllä pyritään mahdollistamaan laadukas opetus ja parantamaan oppimisympäristön laatua ja opetusryhmän työrauhaa.

Esiopetuksessa

 

Perusopetuksessa

 

Esiopetuksessa oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ovat keskeinen osa esiopetuksen toimintakulttuuria, ja antavat edellytykset kaikkien lasten osallisuuteen, oppimiseen ja esiopetukseen osallistumiseen. Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt suunnitellaan ja toteutetaan paikallisesti, ja ne kytkeytyvät suoraan sekä esiopetusryhmän että koko yhteisön tarpeisiin. Esiopetuksen inklusiivisen arvoperustan mukaisesti pedagogisten järjestelyjen suunnittelussa ja toteutuksessa tulee ensisijaisesti käyttää toimintatapoja, joissa lapsen tarvitsema tuki toteutuu osana vertaisryhmää.

Lapsella on oikeus saada lapsikohtaisia tukitoimia viipymättä, jos ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat riittämättömiä. Lapsikohtaisia tukitoimia annetaan yksilölliseen tarpeeseen perustuen ja säännöllisesti. Lapsikohtaiset tukitoimet järjestetään tuen tarpeen arvioinnin ja tukea koskevan päätöksen perusteella lapsen etu huomioon ottaen ensisijaisesti lapsen omassa esiopetuksen toimipaikassa.

 

Perusopetuksessa tuen painotus on oppimisen edellytyksiä tukevissa opetusjärjestelyissä ja ryhmäkohtaisissa tukimuodoissa (PoL 20b§). Ryhmäkohtaisia tukimuotoja ovat yleinen tukiopetus, opetuskielen tukiopetus sekä erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä. Jos ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät ole riittäviä, on oppilaalla oikeus oppilaskohtaisiin tukitoimiin, jotka ovat säännöllisiä ja perustuvat yksilöllisiin tuen tarpeisiin (PoL 20c§). Näihin sisältyvät osittain pienryhmässä tai tarvittaessa kokonaan erityisluokassa toteutettava opetus sekä oppilaskohtaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelut.

 

 

1.8.2025 voimaan tulevan perusopetuslain 20b §:ssä määritellään opetuksen järjestäjän tehtäväksi varata lukuvuosittain vähintään 0,122 opetustuntia koulun oppilasta kohden viikossa ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin. Ryhmäkohtainen tuki tulee olla suunniteltua ja sen toteuttaminen tulee esittää koulujen lukuvuosisuunnitelmissa. Lukuvuosisuunnitelma luo jatkossa pohjan uuden lainsäädännön mukaisille oppimisen edellytyksiä tukeville opetusjärjestelyille, ryhmäkohtaisille tukimuodoille ja oppilaskohtaisille tukitoimille. Lähtökohtana on, että tukea annetaan oppilaan omassa koulussa niin pitkälle kuin se on mahdollista ja oppilaan edun mukaista. Kouluilla annettavaa ryhmä- ja oppilaskohtaista tukea täydentävät kuusi kuntamme erityisluokkaa.

Ruskolla ryhmäkohtainen tuki vaatii seuraavat tuntiresurssit kouluittain:

Koulu

oppilasmäärä

Ryhmäkohtaiset tukimuodot (0,122 vvh x opp.määrä)

Hiidenvainio

140

17,08 vvh

Kirkonkylä

277

33,80 vvh

Laukola

147

17,94 vvh

Maunu

275

33,55 vvh

yht.

839

102,37 vvh

 

Ryhmäkohtaisia tukimuotoja voivat tarjota erityisopettajat tai toinen opettaja esim. samanaikaisopettajana, kun taas oppilaskohtaisia tukitoimia voi tarjota vain erityisluokanopettaja.

Ruskon perusopetuksessa on lukuvuonna 2025-2026 seuraava erityisopetusresurssi:

Koulu

oppilasmäärä

erityisopettaja (opv 24)

erityisluokanopettaja (opv 22)

Hiidenvainio

140

1

1,5, joista 1 erityisluokassa

Kirkonkylä

277

1,4

1, joista 1 erityisluokassa

Laukola

147

1

2, joista 2 erityisluokassa

Maunu

275

0,6

3, joista 2 erityisluokassa

 

Vain erityisopettajien lukumäärää tarkasteltaessa lain vaatima vähimmäisresurssi täyttyy. Ryhmäkohtaisia tukimuotoja tarkasteltaessa lakiin määritelty resurssi on kuitenkin vähimmäismäärä. Ryhmäkohtaisen suunnittelun lisäksi koulujen tulee ottaa huomioon oppilaskohtaisten tukitoimien vaatima resurssi (lähinnä erityisluokanopettajan antama opetus) sekä oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt. Esiopetukseen suunnattu varhainen tuki on myös tarpeen ottaa huomioon tuen kokonaissuunnitellussa.

Lukuvuoden 2025-2026 tuen kokonaisuus mahdollistetaan lisäämällä seuraavat resurssit esi- ja perusopetukseen:

-          Erityisluokanopettaja (22 vvh) esi- ja perusopetuksen ryhmä- ja oppilaskohtaiseen tuen järjestämiseen. Opettajan tehtävä on toimia Laukolan ja Hiidenvainion alkuopetuksen ja Ruskon esiopetuksen oppilaiden tuessa. Alustavasti on suunniteltu, että opettaja toimii varsinkin ensimmäisen luokan oppilaiden tukena syyslukukaudella ja kevätlukukaudella resurssi suunnataan esiopetuksen tarpeisiin. Erityisopettaja toimii nivelvaiheen tukena ja antaa lapsille ja oppilaille turvallisen lähtökohdan oppimiseen. Erityisluokanopettajan lisääminen opettajaresurssiin mahdollistaa myös joustavuuden, kun oppilaskohtaista tukea tulee järjestää viipymättä lukuvuoden aikana.

-          Oppilasryhmien pienentäminen Maunun koulussa niin, että oppimisen tuki on mahdollista järjestää oppilaan omassa opetusryhmässä, edellyttää 31 vuosiviikkotunnin resurssin lisäämistä. Resurssi on mahdollista jakaa nykyisten opettajien työmäärään, joten henkilötyövuosia ei ole tarpeen lisätä.

-          Laukolan, Hiidenvainion ja Kirkonkylän koulujen resurssiin lisätään yhteensä 10 vvh, joka mahdollistaa mm. samanaikaisopettajuuden järjestämisen ryhmäkohtaista tukea muodostettaessa.

Oppimisen tuki tuo lisää yhden henkilötyövuoden, muu resurssilisäys on mahdollista toteuttaa nykyisen henkilöstön työmäärää kasvattamalla.

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Heli Kivelä, Sivistysjohtaja, heli.kivela@rusko.fi

Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta hyväksyy oppimisen tuen suunnitelmat resurssien lisäyksiin ja antaa luvan tehdä vuodelle 2025 lisämäärärahaesityksen 53000€  kunnanhallitukselle ja -valtuustolle.

Päätös

Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta hyväksyi omalta osaltaan oppimisen tukeen tehdyn lisämäärärahaesityksen. Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta päätti lähettää pykälän eteenpäin kunnanhallitukselle ja  -valtuustolle päätettäväksi.

Valmistelija

  • Heli Kivelä, Sivistysjohtaja, heli.kivela@rusko.fi

Perustelut

Sivistysjohtaja on laatinut arvion 1.8.2025 voimaan tulevasta esi- ja perusopetuksen oppimisen tuen muutoksen vaikutuksesta talousarvioon vuodelle 2025. Vuoden 2025 osalta tarvetta on resurssin lisäämiseen esitetyn suunnitelman mukaisesti yhteensä 53 000 euroa ja 2,5 htv:tä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Kari Lehtinen, Kunnanjohtaja, kari.lehtinen@rusko.fi

Kunnanhallitus päättää esittää valtuustolle opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnan esityksen mukaisesti 53 000 euron lisämäärärahan ja 2,5 htv:n lisäyksen myöntämistä perusopetukseen käytettäväksi oppimisen tuen muutosten tuomiin lakisääteisiin muutoksiin vuoden 2025 talousarvioon.