Kunnanhallitus, kokous 21.8.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 174 Suunnittelutarveratkaisuhakemus, Suokannantie 71

RUSDno-2023-431

Valmistelija

  • Niko Paloposki, rakennustarkastaja, niko.paloposki@rusko.fi

Perustelut

Lupatunnus 23-0107-SUU

HAKIJAT
XXXX
XXXX

RAKENNUSPAIKKA
704-403-0007-0005 Suokannantie 71, 21290 Rusko
Kiinteistön nimi Kalliolampi
Pinta-ala 18000 m²
Rakentamismääräykset M Maa- ja metsätalousalue
Kaavatilanne Oikeusvaikutteinen yleiskaava 23071997
Kaavan vuosi 1997

TOIMENPIDE
Omakotitalon rakentaminen

TOIMENPIDE
Uusi kerrosala 130 m²

Lisäselvitys
Toimenpide: uusi
Käyttötarkoitus: 011 yhden asunnon talot
Huoneistojen lukumäärä: 1 huoneistoa
Kokonaisala: 130 m²
Kerrosala: 130 m²

Poikkeus
Esitetty hanke sijaitsee suunnittelutarvealueella (MRL 16 § ja 137 §) ja sen johdosta hankkeen toteuttaminen edellyttää laajempaa lupaharkintaa. Hakijan perustelut: Tarkoituksena on rakentaa pieni omakotitalo, autotallivarasto-katos ja lammen rantaan pieni saunarakennus. Tontilla on olemassa oleva liittymä Suokannantieltä. Tontille on myönnetty kunnanhallituksen toimesta suunnittelutarveratkaisu aikaisemmin 17.9.2007 §251. Tontilla on yleiskaava. Liittymä on olemassa. Paikalla ei ole kunnallistekniikkaa. Tarkoituksena on porata kaivo ja jätevedet käsitellään tontilla määräysten mukaan. Hanke ei aiheuta haittaa kaavoitukselle tai alueen muulle käytölle. Ei haitallista yhdyskuntakehitystä. Rakennukset rakennetaan maisemallisesti sopiviksi, jotta luonnon ja kulttuuriympäristön arvot säilyvät.

Kuuleminen
Hakemuksen johdosta hakija on kuullut naapurit (4 kpl) 27.6-13.7.2023 kirjatuilla kuulemisilla. Hakemuksesta on jätetty 2 huomautusta. Toisen huomautuksen on jättänyt kiinteistön 704-403-0008-0003 omistaja: mahdollisesti kallion louhinta tulevaisuudessa. Toisessa huomautuksessa (704-403-0003-0047) on mainittu, että rakennuksen sijoituksessa viittaan lausuntooni, joka on annettu aiemmassa myönnetyssä suunnittelutarveratkaisussa. Tällöin (2007) on kirjattu pöytäkirjaan, että olisiko mahdollista sijoittaa asuinrakennus mahdollisimman kauas Suokannantiestä. Luvan ehdoksi on kirjattu, että rakentamisen tulee kuitenkin tapahtua vähintään 25 metrin päähän Suokannantien keskiviivasta.

LAUSUNNOT
Lausunnon antaja Rakennustarkastaja
Lausuntopvm 15.08.2023
Lausunnon tulos ehdollinen

Sisältö
XXXX ja XXXX hakevat kunnanhallitukselta maankäyttö- ja rakennuslain 137 §:n mukaista suunnittelutarveratkaisua rakentaa asuinrakennus Hujalan kylään, Kalliolammen RN:o 7:5 tilalle, pinta-ala 18.000 m². Kiinteistölle on myönnetty aiempi suunnittelutarveratkaisu 17.9.2007 § 251. Menettelyvirheen vuoksi lupa on käsitelty uudelleen ja se on myönnetty 3.12.2007 § 322. Lupa on mennyt vanhaksi ja luvan mukainen rakentaminen ei ole toteutunut, sen jälkeen kiinteistö on vaihtanut omistajaa.

Emätilatarkastelu
Kalliolammen (RN:o 7:5) tilan kokonaispinta-ala on 18.000 m². Tila on muodostunut seuraavasti:
- Kalliolampi RN:o 7:5, lohkottu vuonna 2008 tilasta Koivumäki RN:o 7:4
- Koivumäki RN:o 7:4, 1983, Koivumäki RN:o 7:2
- Koivumäki RN:o 7:2, 1964, Koivumäki RN:o 7:0.

Koivumäen tilan alkuperäinen pinta-ala on ollut 22,74 ha ja se on rekisteröity vuonna 1953.

Emätilatarkastelussa yleisesti käytetyt poikkileikkausajankohdat ovat rantakaavalainsäädännön voimaantulo 15.10.1969 tai rakennuslain voimaantulo 1.7.1959. Poikkileikkausajankohdan jälkeen muodostetut rakennuspaikat luetaan käytetyksi rakennusoikeudeksi. Rakennuslain voimaantulon (1959) jälkeen tilasta (1:11) on muodostettu 4 kiinteistöä
- Kotimäki 7:1, 1964, vanha maatalouden tilakeskus ja metsäalue
- Kareva 7:3, 1983, pelto- ja metsäalue- Koivumäki 7:4, 1983, vanha maatalouden tilakeskus ja metsäalue
- Suopelto 8:3, 2003, pelto- ja metsäalue, joka on muodostunut Koivumäen tilan määräalasta (0,694 ha) ja Suopellon kiinteistöstä (30,15 ha)
- Kalliolampi 7:5, 2008, haettu rakennuspaikka.

Huomautuksessa ja aiemmassa päätöksessä edellytetty 25 m etäisyys toteutuisi uudessa suunnitelmassa, koska suunniteltu asuinrakennus sijoittuisi yli 60 m ja talli yli 50 m etäisyydelle Suokannantien keskilinjasta. Rakennukset ja niiden sijoittuminen tarkentuu vielä rakennusluvassa, jossa naapurit kuullaan uudelleen.

Toisessa huomautuksessa mainittu mahdollinen louhinta sijoittuisi tämän kiinteistön kaakkoispuolelle, peltoalueen takana sijaitsevalle metsäalueelle. Samasta asiasta on kirjattu myös Suokannantie 76:n suunnittelutarveratkaisun yhteydessä (2011). RN:o 8:3 kiinteistön lähimmät kallioalueet ovat n. 250 metrin etäisyydellä Kalliolammen kiinteistön rajasta. Samalla metsäsaarekkeella, jolle aiempi lupa myönnettiin (2011), oli jo yksi aikaisemmin rakennettu asuinrakennus (1954, Suokannantie 78), joten mahdollisen kalliolouhinnan yhteydessä ne sijaitsisivat lähempänä toiminta-aluetta ja vaikuttaisivat tätä hakemusta enemmän toiminnan suunnitteluun. Louhintaan ja murskaukseen liittyvän Muraus asetuksen 3 §:n mukaisesti kivenlouhinnan ja kivenmurskaamojen toimintaa ei saa sijoittaa alle 400 metrin päähän sairaalasta, päiväkodista, hoito- tai oppilaitoksesta taikka muusta melulle tai pölylle erityisen alttiista kohteesta. Kivenlouhimo, muu kivenlouhinta ja kivenmurskaamo on lisäksi sijoitettava siten, että melua tai pölyä aiheuttavan toiminnon etäisyys asumiseen tai loma-asumiseen käytettävään rakennukseen tai sen välittömässä läheisyydessä sijaitsevaan oleskeluun tarkoitettuun piha-alueeseen tai muuhun häiriölle alttiiseen kohteeseen on vähintään 300 metriä.

Kiinteistölle tulisi oma kaivo ja kiinteistökohtainen jätevesien käsittely. Suunniteltu rakennuspaikka ei sijaitse ranta- tai pohjavesialueella. Tontin ajoliittymä tulisi Suokannantielle nykyisen metsätien kohdille. Rakennushankkeen tiedoissa oli mainittu vain omakotitalo, mutta hakemuksessa on myös mainittu autotalli ja saunarakennus. Kun rakennuspaikka on katsottu suunnittelutarveratkaisussa soveltuvaksi, niin sen jälkeen on mahdollista hakea asuinrakennuksen sekä tarvittavien talousrakennusten luvat.

Maakuntakaava
Maakuntakaavassa on merkintä maa- ja metsätalousvaltainen alue (LAVMK). Merkinnällä osoitetaan pääasiassa maa- ja metsätalouskäyttöön tarkoitettuja alueita. Alueita voidaan käyttää harkitusti myös hajaasutusluonteiseen pysyvään tai loma-asutukseen.  Suunnittelumääräys: olemassa olevien alueiden täydennykseksi ja laajennukseksi voidaan yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa osoittaa pääasiallista käyttötarkoitusta kohtuuttomasti haittaamatta, sekä maisema- ja ympäristönäkökohdat huomioon ottaen mm. uutta pysyvää asumista ja, erityislainsäädännön ohjaamana, myös muita toimintoja. Maakuntakaavan suojelualuevaraus (suojelualue) on haetun kiinteistön ulkopuolella, noin 110 m lammesta luoteeseen. Kiinteistön kaakkoispuolella on sähkölinjavaraus (suurjännitelinja / uusi suurjännitelinja / parannettava suurjännitelinja). Kiinteistön kaakkoisrajalta on n. 200 m tähän varaukseen ja tähän väliin jää kaksi nykyistä asuinrakennusta (Suokannantie 76 ja 78). Suokannantie 78 suunnittelutarveratkaisun (2011) kohdalla on kysytty Fingridin kantaa tästä Lieto-Naantali 400 kV -linjan toteuttamisesta. Toteutuessaan linjasta olisi lähinnä maisemallista haittaa. Fingrid vastasi silloin, että tällä tarkkuudella esitettynä katsovat, ettei rakentamisella ole vaikutusta linjavaraukseen. Maakuntakaavan 400 kV johto tulisi rakennuspaikasta noin 100 metrin etäisyydelle pellon reunaan. Korkeat mäet sijoittavat johdon todennäköisen tarkasti suunnitellulle paikalle.

Yleiskaava
Rakennuspaikalla on Ruskon yleiskaava. Kiinteistö on pääosin M-aluetta (maa- ja metsätalousalue. Alueelle sallitaan maa- ja metsätaloutta palveleva rakentaminen sekä haja-asutusluonteinen omakotirakentaminen. Kiinteistön länsireuna on SL-aluetta (luonnonsuojelulain nojalla rauhoitettu tai rauhoitettavaksi tarkoitettu alue), lammesta luoteen suuntaan.

Asemakaava
Suunnitellulla rakennuspaikalla ei ole voimassa asemakaavaa.

MRL 137 §:ssä säädetään, että rakennusluvan myöntäminen suunnittelutarvealueella edellyttää, että rakentaminen:
1) ei aiheuta haittaa asemakaavoitukselle, yleiskaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle;
2) on sopivaa yhdyskuntateknisten verkostojen ja liikenneväylien toteuttamisen sekä liikenneturvallisuuden ja palvelujen saavutettavuuden kannalta; ja
3) on sopivaa maisemalliselta kannalta eikä vaikeuta erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä virkistystarpeiden turvaamista.

Lisäksi MRL 137 §:ssä todetaan, että rakentaminen suunnittelutarvealueella ei myöskään saa johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Edellä olevat perustelut huomioon ottaen rakennustarkastaja toteaa lausuntonaan, että hakemus ei ole vastoin MRL 137 §:n säädöksiä ja näin ollen puoltaa hakemuksen hyväksymistä sillä ehdolla, että rakentamisen tulee sijoittua vähintään 25 metrin päähän Suokannantien keskiviivasta.

Asemapiirros, kaava- ja karttaotteet sekä aiempi kunnanhallituksen päätös ovat pykälän liitteenä.

Liitteet
Naapurin kuuleminen
Ote yleiskaavasta
Todistus hallintaoikeudesta
Asemapiirros
Hakemus vireilletullessa
Hakemus taustajärjestelmään siirrettäessä

Ehdotus

Esittelijä

  • Kari Lehtinen, Kunnanjohtaja, kari.lehtinen@rusko.fi

Kunnanhallitus toteaa, että suunnittelutarveratkaisuhakemus ei ole vastoin MRL 137 §:n säädöksiä ja näin ollen kunnanhallitus päättää hyväksyä hakemuksen rakentaa omakotitalo Hujalan kylään, tilalle Kalliolampi RN:o 5:1 seuraavin ehdoin:

1. Rakentamisen tulee sijoittua vähintään 25 metrin päähän Suokannantien keskiviivasta.

Suunnittelutarveratkaisu on voimassa kaksi (2) vuotta. Vastaava rakennuslupa tulee hakea tämän ajan kuluessa.

Samalla kunnanhallitus päättää, että hakijalta peritään rakennusvalvontataksan 7 §:n mukainen 500,00 euron maksu.

Ote ja valitusosoitus: Hakija, XXXX, XXXX, VarsinaisSuomen ELY-keskus.

Päätöksen antaminen: Päätös annetaan julkipanon jälkeen 28.8.2023, jolloin sen katsotaan tulevan kaikkien tietoon. Julkipano on kunnan ilmoitustaululla.

Päätösehdotuksen perustelut
Rakennustarkastajan antaman lausunnon perusteella ei ole esteitä suunnittelutarveratkaisun myöntämiselle. Rakennuspaikan sijoittuminen huomioiden uudisrakentaminen ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, koska se sijoittuu isolle kiinteistölle, joka on jo aiemmassa ratkaisussa katsottu rakentamiseen soveltuvaksi. Rakentaminen on myös sopivaa maisemalliselta kannalta eikä vaikeuta erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä virkistystarpeiden turvaamista. Se ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Päätös

Kunnanhallitus hyväksyi päätösehdotuksen.