Perustelut
Turun hallinto-oikeus pyytää lausuntoa Ruskon rakennus- ja ympäristölautakunnalta 27.2.2025 mennessä (Turun HO, 18/03.04.04.04.16/2025). Lausunnolle on saatu uusi määräaika, 27.3.2025 mennessä. Lausuntopyyntö koskee valitusta Ruskon rakennus- ja ympäristölautakunnan päätöksestä (20.11.2024 § 60) tehtyä valitusta.
Pykälän liitteenä on päätös, lausuntopyyntö ja valitus. Lausunnon oheismateriaalina on valituksen muut liitteet 2-12 ja lausunnon mukana annettavat liitteet 1-20.
Ehdotus
Esittelijä
-
Niko Paloposki, rakennustarkastaja, niko.paloposki@rusko.fi
Rakennus- ja ympäristölautakunta päättää antaa lausuntonsa Turun hallinto-oikeudelle seuraavasti:
Ruskon rakennus- ja ympäristölautakunta esittää, että valitus hylätään aiheettomana alla olevien valituksen vaatimuksiin ja perusteluihin annettujen selvitysten pohjalta.
18/03.04.04.04.16/2025
Valituksen perustelut:
Varastointia on käsitelty valituksessa mainitusti korkeimman hallinto-oikeuden päätöksessä 2702/1/12 (liite 1). Aiemmassa käsittelyssä Turun hallinto-oikeus on verrannut tilannetta Syrjäsen kiinteistön (704-404-0004-0174) rakennusluvan 87-0002-R asemapiirrokseen (liite 2). Tämä lupa ei ole koskenut nykyistä Pellonpientare -kiinteistöä 704-404-0004-0393. Korkein hallinto-oikeus on todennut, että lautakunnan tulee arvioida sitä, olisiko varastointi mahdollisesti edellyttänyt maankäyttö- ja rakennusasetuksen 62 §:n 1 momentin 6 kohdassa tarkoitettua toimenpidelupaa. Syrjänen -kiinteistölle on myönnetty toimenpidelupa varastointialueelle 22-0101-T. Luvasta on valitettu Turun hallinto-oikeuteen (H2307/2023), joka kumosi päätöksen (liite 3), koska toimenpidelupa on myönnetty ilman maankäyttö- ja rakennuslain 137 §:n mukaisten, suunnittelutarpeeseen liittyvien erityisten edellytysten ratkaisemista (suunnittelutarvelupa). Valituksen allekirjoittajien joukossa olevat hakivat päätöksestä valituslupaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen, mutta KHO hylkäsi valituslupahakemuksen (2236/2024)(liite 4). Syrjänen -kiinteistölle on myönnetty suunnittelutarveratkaisu (kh 4.9.2023 § 185) halli-/varastorakennuksen ja sen piha-alueiden rakentamiseen. Päätöksestä valitettiin Turun hallinto-oikeuteen (H1456/2024) ja hallinto-oikeus hylkäsi valituksen (liite 17). Valitusajan jälkeen ei ole tullut KHO:n pyyntöä, joten päätöksen oletetaan olevan lainvoimainen. Suunnittelutarveratkaisussa on jo pääosin määritelty Syrjänen -kiinteistön suunniteltu käyttö. Päätöksen mukaisesti hanketta koskeva rakennuslupa täytyy hakea 2 vuoden kuluessa. Rakennuslupahakemus on jätetty 2.5.2023 (liite 5), mutta sitä on vielä pyydetty täydentämään mm. tiejärjestelyjen osalta, joista hallinto-oikeus päätöksessään totesi ”rakennuspaikalle on järjestettävissä Kaharintieltä pääsytie. Kulkuyhteys varastorakennukseen osoitetaan rakennusluvassa ja ratkaistaan tarvittaessa sitä ennen yksityistielain mukaisessa tietoimituksessa”. Nykyisistä kulkuoikeuksista on päätetty kiinteistöjen omistajien muiden kiista-asioiden yhteydessä. Valittajien joukossa olevat henkilöt ovat koittaneet estää kulkua Pajulehdontien kautta kiinteistölle Syrjänen (704-404-0004-0174). Tielle on haettu lupaa puomia ja liikennemerkkiä varten, mutta Turun hallinto-oikeus on kumonnut liikennesuunnittelupäällikön ja lautakunnan päätökset (liite 6). Joten kulkua Pajulehdontien kautta ei ole voinut estää. Pajulehdontietä koskien on pidetty yksityistietoimitus (liite 7), jossa on annettu väliaikainen tieoikeus kiinteistölle Syrjänen (704-404-0004-0174). Kunnan saamien tietojen mukaan päätöksestä on edelleen valitettu maaoikeuteen.
Valituksessa viitataan allekirjoittajiin tai niiden puuttumiseen. Kiinteistön Syrjänen lähin asuttu kiinteistö, rajanaapuri 704-404-0004-0086, ei ole allekirjoittajien joukossa, eikä ole huomauttanut lupahakemuksista. Tätä hallintopäätöstä ei tule sekoittaa muihin käsittelyssä oleviin asioihin, jos se ei suoranaisesti liity niihin, koska naapurien välillä on ollut ja on käynnissä useita rikoslain, maankäyttö- ja rakennuslain sekä ympäristönsuojelulain mukaisia hallintoasioita. Asuinkiinteistöjen viemäröintiin ja Pellonpientareen kiinteistön käyttöön (704-404-0004-0393) liittyen on annettu määräys (liite 8), joka koskee myös valituksessa mainittua naapuria (704-404-0004-0086), joka ei ole allekirjoittanut valitusta. Määräys koskee myös yhtä allekirjoittanutta kiinteistöä (704-404-0004-0078), joka ei ole noudattanut päätöstä ja on valittanut päätöksestä Vaasan hallinto-oikeuteen (VHaO 1670/2024).
Valituksessa väitetään, että viittaus KHO:n päätökseen (1868/1/16)(liite 9) olisi tätä asiaa sekoittava. Tämä päätös liittyy suoraan Syrjänen -kiinteistöön (704-404-0004-0174) ja on siten asiaan vaikuttava. Varastointia on käsitelty tässä korkeimman hallinto-oikeuden päätöksessä 1868/1/16, jossa on todettu, että hallinto-oikeuden päätöstä ei muuteta. Asiassa saadun selvityksen perusteella hallinto-oikeus on katsonut, ettei kiinteistöllä harjoiteta sellaista toimintaa, jonka järjestämistä olisi tarpeen ohjata ympäristönsuojelulain 28 §:ssä tarkoitetulla ympäristöluvalla.
Valituksessa kerrotun mukaisesti Korkein hallinto-oikeus on todennut, että lautakunnan tulee arvioida sitä, olisiko varastointi mahdollisesti edellyttänyt maankäyttö- ja rakennusasetuksen 62 §:n 1 momentin 6 kohdassa tarkoitettu toimenpidelupaa. Toimenpidelupa oli tämän jälkeen myönnetty, mutta hallinto-oikeus (liite 3) totesi, että se edellyttää suunnittelutarveratkaisua. Toimenpidelupa koski kiinteistöä Syrjänen (704-404-0004-0174). Varastointia koskevassa päätöksessä KHO 2702/1/12 (liite 1) on kirjannut, että ”asiakirjoissa olevien valokuvien mukaan Syrjäsen kiinteistöllä on asemapiirroksen mukainen asuinrakennus pihapiireineen. Muu osa Syrjäsen kiinteistöä, joka asemapiirroksessa (liite 2) on osoitettu pelloksi, kuin myös naapurissa oleva Pellonpientareen kiinteistö”. Tämä on virheellinen tulkinta siltä osin, että asemapiirrosta koskeva rakennuslupa on myönnetty 12.2.1987. Pellonpientareen kiinteistö (704-404-0004-0393)(liite 10) on rekisteröity 17.12.2010, joten rakennusluvassa ei ole voinut osoittaa naapurien kiinteistöä koskevaa maankäyttöä, koska hakemus ja sen suunnitelmat ovat koskeneet vain kiinteistöstä Raula RN:o 4:95 erotettavaa 5000 m² määräalaa (liite 2). Suunnittelutarveratkaisussa (liite 17) on käsitelty kiinteistön Syrjänen maankäyttöä, joka tulisi muuttumaan sen liitteenä olleen suunnitelman (liite 20) ja rakennuslupahakemuksen asemapiirroksen (liite 11) mukaisesti. Naapurit on kuultu näihin suunnitelmiin perustuen. On myös huomioitava, että valituksessa vaadittu varastoinnin suunnittelutarveratkaisu ei ole nykyisen lain mukainen menettely, eikä rakentamislaissa ole suunnittelutarveratkaisua. Kiinteistön (704-404-0004-0393) tien reuna-alueet muodostavat kiinteistöstä n. 400 m². Ruskon vanhan rakennusjärjestyksen (voimassa 31.12.2024 asti, liite 12) mukaan toimenpidelupa olisi pitänyt hakea suurehkolle varastointi- tai pysäköintialueelle taikka tällaiseen alueeseen verrattavalle alueelle, joka oli yli 500 m². Joten rakennusjärjestyksen mukaisen toimenpideluvan lupakynnys ei olisi tältä osin ylittynyt.
Nykyisen rakentamislain (RakL § 42) mukaan rakentamislupaa edellytetään, jos kohde on erityistä toimintaa varten rakennettava alue, josta aiheutuu vaikutuksia sitä ympäröivien alueiden käytölle. Lain hallituksen esityksessä (HE 139/2022) on todettu, että ”pykälässä säädettäisiin rakentamisluvanvaraiseksi erityistä toimintaa varten rakennettava alue, josta aiheutuu vaikutuksia sitä ympäröivien alueiden käytölle. Alue voisi olla esimerkiksi kaatopaikka, aurinkopaneelikenttä tai urheilualue, kuten golfkenttä. Alue vastaisi asiallisesti nykyisen maankäyttö- ja rakennuslain 126 a §:n 2 ja 6 kohtia, joiden mukaan toimenpidelupa tarvitaan urheilu- ja kokoontumispaikalle, muulle kuin ulkoilulaissa tarkoitetulle asuntovaunualueelle tai vastaavalle sekä muusta alueesta erotetulle suurehkolle varastointi- tai pysäköintialueelle. Tällä hetkellä esimerkiksi 95 prosenttia urheilukentistä luvitetaan toimenpideluvalla. Luvanvaraisuuden harkinnassa olennaista on alueen rakentamisen aiheuttamat vaikutukset sitä ympäröivään alueiden käyttöön esimerkiksi liikenteen tai häiriön aiheutumisen kannalta.”
Tämän rakentamislain perustelun osalta ei voi tulkita, että Pellonpientareen -kiinteistön (704-404-0004-0393) varastointi edellyttäisi rakentamisluvan hakemista.
Valituksessa kerrotaan, että hetkellinen katselmustilanne ei ole riittävä tulkinta tilanteesta. Päätökset kuitenkin perustuvat aina päätöksenteon aikaiseen tilanteeseen. Pellonpientare -kiinteistön (704-404-0004-0393) osalta lautakunta on viimeksi käynyt alueella 8.6.2023. Tällöin alueella on ollut peräkärryt, lumiaura ja kauha. Niiden säilyttämisen ei ole katsottu aiheuttavan toimenpiteitä (liite 13). Lisäksi lautakunta on käynyt mm. 16.6.2022. Ympäristötarkastaja on käynyt alueella mm. 14.11.2023 (liite 14) ja 27.8.2024 (liite 15). Näissä katselmuksissa on käsitelty alueen ojitusta, mutta myös kiinteistöjä koskevaa lupatilannetta ja teiden käyttöä. Rakennustarkastaja on käynyt alueella viimeksi 13.11.2024 (llite 19). Tällöin kiinteistön (704-404-0004-0393) alueella on ollut kauhoja, lumiaurat, lava ja kontti. Nämä ovat olleet sijoitettuna asfaltoidun alueen reunaan rinnakkain. Alueella ei näkynyt esim. jätteitä. Kiinteistöllä on asfaltoitu tiealue ja sen reuna-alueet, joissa on mm. heinikkoa, pellon oja ja sakokaivojen purkuvesien kokoojakaivo. Kokoojakaivo on vielä tällä hetkellä sakokaivojen purkuvesien käytössä, kunnes sitä käyttävät kiinteistöt (704-404-0004-0078 ja 704-404-0004-0086) liittyvät viemäriin. Tästä on rakennus- ja ympäristölautakunnan päätös (liite 8). Päätöksessä on lisäksi määrätty Pellonpientare -kiinteistön (704-404-0004-0393) osalta, että kiinteistöjen vesi-, viemäri- ja hulevesilaitteiden tulee olla aina saavutettavissa ja pääsyn niille tulee olla kaikkina aikoina ja kaikissa olosuhteissa esteetön. Päätöksessä viitataan kokoojakaivoon, jotta alueella olevat koneet tai laitteet eivät estä sille pääsyä. Kuten aiemmista liitteistä ja ympäristötarkastajan katselmusmuistion (liite 14) koosteesta voi todeta, niin alueen valvonta on ollut jatkuvaa.
Valituksen viimeiseen kappaleeseen liittyen. Nykyisen rakentamislain määräämänä ei voida käsitellä tai vaatia toimenpideluvan tai suunnittelutarveratkaisun hakemista. Pellonpientare kiinteistön (704-404-0004-0393) varastointi ei edellytä rakentamisluvan hakemista aiemmin todetun mukaisesti. Syrjänen kiinteistön (704-404-0004-0174) maankäytön muutos on jo hyväksytty suunnittelutarveratkaisussa. Rakennuslupahakemus on jätetty kuntaan maankäyttö- ja rakennuslain voimassaoloaikana. Alueella ei ole asema- tai yleiskaavaa, maakuntakaavat määräyksineen ovat liitteenä (liite 16).
Viranomaisten lupien kannalta Syrjänen -kiinteistöä (704-404-0004-0174) koskee seuraavaksi rakennusluvan käsittely. Hakemus käsitellään maankäyttö- ja rakennuslain mukaisena rakennuslupana, koska se on jätetty käsittelyyn ennen 1.1.2025 ja sitä koskee aiemmin hyväksytty suunnittelutarveratkaisu, jonka valituksen Turun hallinto-oikeus hylkäsi (liite 17).
Lisätietoja antaa tarvittaessa Niko Paloposki, 0444333552, niko.paloposki@rusko.fi, Vanhatie 5, 21290 Rusko.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.