Kunnanhallitus, kokous 28.3.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 59 Ruskon kunnan lausunto Varsinais-Suomen alueelliseen hyvinvointikertomukseen 2022

RUSDno-2022-149

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Mikko Hulkkonen, Hyvinvointijohtaja, mikko.hulkkonen@rusko.fi

Perustelut

Varsinais-Suomen alueellinen hyvinvointikertomus 2022 luonnosversio 0.1 on lähetetty kunnille lausuttavaksi.

Kuntalaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on yksi kuntien tärkeimmistä tehtävistä. Kunnille jää merkittävä rooli asukkaidensa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä myös SoTe-uudistuksen toteutumisen jälkeen. Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021 §7) on määritelty hyvinvointialueelle omat hyte-tehtäväkokonaisuutensa. Hyvinvointialueen hyte-tehtäviin kuuluu esimerkiksi alueellisen hyvinvointikertomuksen valmistelu yhdessä kuntien sekä muiden yhteistyötahojen kanssa.

Varsinais-Suomen alueellinen hyvinvointikertomus on järjestyksessään neljäs. Se toteutettiin ensimmäisellä kerralla vuonna 2015 Lounais-Suomen alueellisena hyvinvointikertomuksena kattaen Varsinais-Suomen lisäksi myös Satakunnan. Vuonna 2017 ja 2018 hyvinvointikertomus on laadittu Varsinais-Suomen alueesta. Hyvinvointikertomus on kuvaus Varsinais-Suomen väestön hyvinvoinnin tilasta, keskeisistä vahvuuksista ja hyvinvointipuutteista sekä toimintaympäristön muutoksista, jotka vaikuttavat väestön hyvinvointiin.  Hyvinvointikertomus on laadittu osana Varsinais-Suomen hyvinvointialueen valmistelua ja alueellisen toimeenpanon tiekarttaa, rakentamaan yhteistä jaettua tilannekuvaa väestön palvelutarpeista ja niihin vaikuttavista tekijöistä. Hyvinvointikertomus on asiantuntijoiden kanssa yhteistyössä laadittu asiakirja, joka toimii johtamisen työvälineenä, poliittisen päätöksenteon tukena ja hyvinvointialueen strategiatyön perustana. 

Hyvinvointialueen on tulevaisuudessa kyettävä järjestämään alueensa väestön sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut siten, että ne vastaavat väestön palvelutarpeeseen. Lisäksi hyvinvointialue pyrkii vähentämään korjaavien SoTe-palveluiden tarvetta toteuttamalla lakisääteistä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tehtäväänsä hyvässä yhteistyössä alueen kuntien ja muiden toimijoiden kanssa.

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen onnistuminen on siis koko SoTe-uudistuksen tavoitteiden toteutumisen kannalta ydinkysymys. Sote-uudistuksen päämääränä on, että kaikki saavat laadukkaita sosiaali- ja terveyspalveluja yhdenvertaisesti, oikea-aikaisesti ja sujuvasti ja että hyvinvointi- ja terveyserot samalla kaventuvat. Tuleva hyvinvointialue ja kunnat jakavat saman päämäärän alueensa asukkaiden hyvinvoinnin edistämisestä. Hyvinvointialue ja kunnat muodostavat yhdessä palvelujärjestelmän, jossa suuri osa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä tehdään kunnissa, ja hoito- ja palveluketjujen tulee muodostaa yhtenäinen kokonaisuus organisaatiorajoista riippumatta. Näin toimimalla asiakas/asukas on aidosti toiminnan keskiössä.

Alueellinen hyvinvointikertomus pohjautuu pitkälti maakunnan keskiarvoihin ja niiden vertailuun kansalliseen keskiarvoon ja Pirkanmaan hyvinvointialueeseen, joka on Varsinais-Suomen näkökulmasta tärkeä verrokkialue. Hyvinvointialue koostuu 27 kunnasta, joiden väestön hyvinvoinnin tila ja niihin liittyvät puutteet vaihtelevat suuresti. Kuntakohtaisia eroja sekä väestöryhmittäisiä painotuksia on analysoitava yhteistyössä kuntien ja muiden toimijoiden kanssa. Jaetun ymmärryksen ja tilannekuvan muodostaminen on oleellista, jotta hyvinvointialue voi asettaa yhteisiä tavoitteita. Tavoitteiden asettaminen tapahtuu mm. hyvinvointialueen strategian ja palvelustrategian kautta.

Ohjeina lausunnon laatimiseen on ollut tutustua alueelliseen hyvinvointikertomukseen ja sen väestöryhmittäiseen analyysiin. Lausunto tulee rakentaa tunnistamalla ja priorisoimalla maksimissaan viisi tärkeintä kunnan väestöön liittyvää hyvinvointihaastetta ja -vahvuutta. Lisäksi pyydetään kuvaamaan tunnistetun haasteen ja vahvuuden tietopohja. Kunnilla on myös mahdollisuus esittää muita yleisiä huomioita hyvinvointikertomuksesta hyvinvointialuevalmistelussa huomioon otettavaksi.

Kuntien lausunto on pyydetty toimittamaan 29.4.2022 klo 16.00 mennessä.

Ruskon kunnassa pyydetty lausunto on koottu valtuuston hyväksymän (29.11.2021 §85) hyvinvointikertomuksen raporttiosan pohjalta. Lausuntoon kerätään kommentit kunnan monialaiselta työryhmältä ja se käsitellään hyvinvointilautakunnassa 16.3.2022 ja hyväksytään kunnanhallituksessa. Hyvinvointijohtaja esittelee alustavaa lausuntoa Varsinais-Suomen alueelliseen hyvinvointikertomukseen 2022 kokouksessa. Kommentoimaton lausuntopohja on oheismateriaalina.

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Hulkkonen, Hyvinvointijohtaja, mikko.hulkkonen@rusko.fi

Hyvinvointilautakunta käy keskustelua alustavasta lausunnon sisällöstä Varsinais-Suomen alueelliseen hyvinvointikertomukseen 2022 ja päättää lähettää evästystensä jälkeen lausunnon hyväksyttäväksi kunnanhallitukselle.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

  • Kari Lehtinen, Kunnanjohtaja, kari.lehtinen@rusko.fi

Perustelut

Esityslistan oheismateriaalina ovat esitys annettavaksi lausunnoksi, lausuntopyyntö, alueellinen hyvinvointikertomus sekä alueelliset indikaattorit.

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Kari Lehtinen, Kunnanjohtaja, kari.lehtinen@rusko.fi

Kunnanhallitus päättää antaa hyvinvointilautakunnan esittämän lausunnon Varsinais-Suomen alueelliseen hyvinvointikertomukseen 2022.

Päätös

Kunnanhallitus hyväksyi päätösehdotuksen.