Perustelut
Tarkastuslautakunnan keskeisenä lakisääteisenä tehtävänä on arvioida, ovatko valtuuston asettamat toiminnan ja talouden tavoitteet kunnassa ja kuntakonsernissa toteutuneet ja onko toiminta järjestetty tuloksellisella ja tarkoituksenmukaisella tavalla. (KuntaL 121 §). Valtuusto asettaa toiminnan ja talouden tavoitteet hyväksyessään kuntalain 110.2 §:n mukaisesti talousarvion ja -suunnitelman. Hallituksen on toimintakertomuksessa esitettävä selvitys valtuuston asettamien toiminnan ja talouden tavoitteiden saavuttamisesta (KuntaL 115 §).
Ruskon tarkastuslautakunta on suorittanut sille lain ja valtuuston hyväksymän hallintosäännön mukaan kuuluvat tehtävät ja esittää valtuustolle kuntalain 121 §:n tarkoittaman arviointikertomuksensa. Valtuusto päätti 29.5.2023 § 24 merkitä tiedoksi tarkastuslautakunnan laatiman arviointikertomuksen ja lähettää sen toimialoille käsiteltäväksi ja toimenpiteitä varten.
Hyvinvointilautakunnan vastaus
Arviointikertomuksessa vuodelta 2022 tarkastuslautakunta toteaa, että ”on hyvä, että talousarviossa hyväksytyt mittarit ja tavoitteet käydään läpi hallintokunnissa talousarvion hyväksymisen jälkeen. Tuloksellinen toiminta edellyttää toimintatapaa, jossa organisaation toiminnoille ja palveluprosesseille asetetut toiminnan ja talouden tavoitteet toteuttavat Ruskon kuntastrategiassa asetettuja tavoitteita.”
Kehitettävää tarkastuslautakunnan mielestä on siinä, että ”JHS 199 -suosituksen mukaan valtuuston tulisi asettaa ensisijaisesti vaikuttavuustavoitteita eli tavoitteen tulisi kuvata kunnan aikaansaannoskykyä ja positiivista vaikutusta kuntalaisten hyvinvointiin sekä kunnan elinvoimaisuuteen. Tarkastuslautakunta kehottaa edelleen tavoitteiden ja mittareiden huolelliseen miettimiseen, jotta kuntalaisten ja palvelujen käyttäjien tarpeita tuotettaisiin vaikuttavasti, laadukkaasti, taloudellisesti, ja siten, että toiminta on kestävää pitkällä aikajänteellä.
Sote-uudistuksen myötä kaikkien kuntien tehtäväkenttä on kaventunut ja esim. erikoissairaanhoidon kaltainen, varsin voimakasta vuositason vaihtelua tuonut menoerä, ei enää kuulu kuntien talouteen. Tätä taustaa vasten tunnuslukujen vertailu muihin saman kokoluokan kuntiin olisi suotavaa ja aiempaakin hyödyllisempää.”
Hyvinvointilautakunnan on tarpeen käydä keskustelua, miten em. täsmennyksiä otetaan huomioon asetettaessa tulevan vuoden toiminnallisia tavoitteita.
Mainitun hyvinvointialueuudistuksen myötä myös kuntien hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toiminnan merkitys on kasvanut ja kasvaa todennäköisesti tulevina vuosina, sillä vaikka sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyivät hyvinvointialueiden järjestettäväksi (1.1.2023 alkaen), vastuu kuntalaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä säilyy kunnilla.
Valmisteilla olevassa kannustinmekanismissa eli ns. Hyte-kertoimessa on kuntien hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä koskevia sekä prosessi- ja että tulosindikaattoreita. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen valtionosuuden lisäosa eli HYTE-kerroin on kannustin, joka tarkoittaa, että kuntien rahoituksen valtionosuuden suuruus määräytyy osaksi niiden tekemän hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyön mukaan. Tällä halutaan varmistaa kuntien aktiivinen toiminta asukkaiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi myös sote-uudistuksen jälkeen. Kannustinmekanismin myötä lisääntyy tarve koko kunnan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen seurantaan, myös keskushallinnon sekä tarkastuslautakunnan tasolla.
Hyvinvointitoimialan omien palvelujen osalta raportissa todetaan, että ”Kirjastotoimen mittareiden arviointi ei ole perusteltua 2022, koska Ruskon kunnanosan kirjasto on ollut suljettuna.”
Toiminnallisista mittareista ainut asetettujen tavoitteiden suhteen toteutumaton kohta oli ”Kannustetaan elinikäiseen oppimiseen järjestämällä vapaan sivistystyön opetusta”. Kyse on Raisio-opiston opetuksesta, johon toimialan on tilaajana vaikea tarkalla tasolla vaikuttaa, johtuen koulutustarjonnan kysynnästä.
Hyvinvointilautakunta otti kantaa sisäiseen laskutukseen viime lausunnossaan koskien tarkastuskertomusta vuodelta 2021. Tarkastuslautakunta oli ottanut nyt sisäisen laskutuksen tarkastuksen painopistealueeksi ”koska edellisen vuoden tilinpäätöksessä viitattiin siihen, että sitä on vaikea arvioida tai toisaalta on vaikeaa tai mahdotonta vaikuttaa sen toteutumaan toimialan sisällä”.
Tarkastuslautakunta kiinnittää huomiota seuraaviin parannusta vaativiin asioihin sisäisen laskutuksen osalta:
1) Toimenpiteistä, jotka eivät kuulu sisäisen laskutuksen piiriin, mutta jotka muut toimialat kuitenkin voivat hankkia teknisen toimialan toteuttamana, on oltava selkeä ohjeistus.
2) Tarkastuslautakunnan suosituksena on, että kunnalle laaditaan vuosittain päivittyvä listaus, jossa kaikkien kiinteistöjen kulut on listattu esimerkin mukaisesti, ja listausta täydennetään eritellyillä sähkö, lämmitys ja vesikuluilla, kiinteistökohtaisilla suunnitelman mukaisilla korjausvelkakohteilla kustannusarvioineen, sekä kiinteistökohtaisella poistamattoman pääoman kokonaismäärällä. Tällainen listaus kertosi toimialoille suoraan mistä niiden sisäiset vuokrat koostuvat ja siellä voitaisiin miettiä säästömahdollisuuksia suurempien muuttuvien erien kuten siivouksen, sähkön ja lämmön suhteen.
Hyvinvointitoimiala kannattaa tarkastuksessa esitettyjä toimenpiteitä, sillä sisäisen laskutuksen kehittämisestä huolimatta, sen tosiasiallisessa ymmärtämisessä on syistä tai toisista huolimatta vaikeuksia.
Tämän lisäksi hyvinvointitoimiala esittää, että lautakuntia koskevaa sitovuustasoa sisäisten kulujen osalta tarkasteltaisiin uudelleen.
Ehdotus
Esittelijä
-
Mikko Hulkkonen, Hyvinvointijohtaja, mikko.hulkkonen@rusko.fi
Hyvinvointilautakunta hyväksyy vastauksen arviointikertomukseen vuodelta 2022.
Päätös
Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.