Perustelut
Marjo Torikka on tehnyt kunnanhallitukselle, 11.4.2022 päivätyn, kuntalaisaloitteen iäkkäiden kotona asumista helpottavasta avusta, jonka kunnanhallitus on lähettänyt 2.5.2022 § 90 tekniselle lautakunnalle valmisteltavaksi.
"Luminen talvi 2021-2022 on taittumassa kevääksi. Tämä talvi on ollut monille Ruskon kunnan iäkkäille asukkaille erittäin haastava. Lumen luonti ja liukkauden esto on raskasta. Moni ikäihminen haluaisi ja pystyisi asumaan vielä kotonaan, mikäli kulkuyhteys omalta pihalta kunnan hoitamalle tielle olisi hoidettu. Toisin sanoen pihatieltä aurattaisiin lumet ja hiekotettaisiin.
Asun Munittulan kylässä, missä on useampi talous, jossa joko yksin asuva tai pariskunta tarvitsisi apua, jotta voisivat hoitaa päivittäiset toimensa. Samanlaisia talouksia on varmasti muuallakin kunnassamme. Ehdotankin, että kunta tarjoaisi iäkkäille tai muuten lumitöihin ja hiekoitukseen kykenemättömille kuntalaisille esim. palveluseteleitä, jolla he voisivat "ostaa" auraus- ja hiekoituspalvelua esim. samalta yrittäjältä, joka hoitaa nämä työt kunnan kaavateillä. Mikäli kunnan rahatilanne on niin huono, ettei ole varaa tarjota palvelua, voisi kunta olla välittäjänä asukkaiden ja tietä hoitavien urakoitsijoiden välillä. Asukas voisi tilata työn kunnalta ja maksaa aurauspalvelun kunnalle ja kunta maksaisi urakoitsijalle tehtyjen kertojen mukaan. Kuntalaiselle aurauksen hinnan pitäisi kuitenkin olla kuitenkin kohtuullinen, jotta he pystyisivät ostamaan palvelun. Tällöin saattaisi olla, että kunta joutuisi kompensoimaan maksua, jotta yrittäjä saa korvauksen työstään ja kuntalaiset pystyisivät tilaamaan palvelua. Tämän ongelman ratkaisuun saattaisi olla jokin muukin ratkaisu, mutta tärkeintä olisi, että ko. palvelun avulla ihmiset voisivat asua kodeissaan pidempään. Sitä monet myös toivovat. Tällöin myös yhteiskunnan varoja säästyy, kun esim. vanhuspalveluja ei tarvita liian aikaisin.
Väistyvän talven osalta ei kyseistä apua enää tarvita, mutta nyt olisi hyvä aika suunnitella tulevaksi talveksi helpotusta ongelmaan."
Tekninen lautakunta keskusteli 12.1.2023 § 7 aloitteesta ja kunnan mahdollisuuksista avustaa ikäihmisten kotitöissä. Tekninen lautakunta totesi, etteivät ”kuntalaisaloitteessa ehdotetut tukipalvelut kuulu kunnan toimivaltaan”. Samalla tekninen lautakunta lähetti asian ”hyvinvointilautakunnan käsiteltäväksi tarveselvityksen tekemiseksi koko kunnan alueella”.
Ottamatta kantaa voiko lautakunta lähettää aloitteiden käsittelyä ohjeistaen toiseen lautakuntaan, voidaan todeta seuraavaa.
Hyvinvointijohtaja on käynyt aloitteen sisällöstä, sen periaatteista ja tarpeesta keskustelua vanhus- ja vammaisneuvostossa 8.5.2023. Neuvoston kokouksen pöytäkirjassa todetaan seuraavaa: ”Lähtökohtaisesti neuvosto oli sitä mieltä, että kyse ei ole kunnan tehtävistä vaan joko kuntalaisen itse hankittavasta palvelusta tai hyvinvointialueen lakisääteisestä kotipalvelusta. Neuvoston mukaan kylätalkkaritoimintaa sen sijaan olisi hyvä edistää. Em. toimintaa on edistetty osana kunnan avustusten jakoa.”
Hyvinvointialue Varhassa, jolle järjestämisvastuu ikäihmisten palveluista siirtyi 1.1.2023 alkaen, on tarjolla ikäihmisille suunnattu lakisääteinen kotipalvelu, josta tarjotaan ikäihmisille hoivaa ja huolenpitoa sekä apua ja tukea kodinhoitoon sekä toimintakyvyn ylläpitämiseen. Palveluun sisältyy myös ateriapalvelu ja siivouspalvelu. Kotipalvelua järjestetään asiakkaalle tehdyn yksilöllisen hoito- ja kuntoutussuunnitelman mukaisesti. Kotipalvelun asiakkaana on mahdollista asua ja elää turvallisesti omassa kodissa mahdollisimman pitkään. Palvelussa ja hoidossa otetaan huomioon ikäihmisen voimavarat, hoidontarve, toimintakyky ja turvallisuudentunne. Kotipalvelu tukee asiakasta jokapäiväisissä toimissa selviytymisessä. Palvelutarve arvioidaan säännöllisesti ja palvelut järjestetään muuttuvien tilanteiden mukaan.
Kotihoidon palvelujen kriteereissä todetaan seuraavaa:
”Kotihoidon palveluita voit saada jos:
- Toimintakykysi on selkeästi alentunut etkä selviydy itsenäisesti tai omaisten/lähipiirin avulla säännöllisistä, päivittäisistä perustoiminnoista, kuten ruokailuista, pukeutumisesta, wc-käynneistä, peseytymisestä, muusta perushoidosta tai lääkehoidosta. Selvitämme palveluntarpeesi arvioimalla toimintakykysi, kartoittamalla kotona selviytymistä heikentävät sairautesi, asunto-olosuhteesi ja sosiaalisen verkostosi.
- Tarvitset sairauksiesi tai alentuneen toimintakykysi vuoksi erityistä ammattitaitoa vaativaa hoitoa, tutkimusta ja voinnin seurantaa etkä kykene käyttämään kodin ulkopuolisia terveyspalveluita.
- Omaisesi hoitaa sinua ja tarvitsee jaksamisensa tueksi kotihoidon apua.”
Julkaisussa ”Tulevaisuuden kotona asumista tukevat palvelut iäkkäille 2022–2023” (Sosiaali- ja terveysministeriö, Helsinki 2021) todetaan aloitteen hengen mukaisesti, että ”kotona asumista tukevien palvelujen vahvistaminen ja kotihoidon resurssien riittävyyden turvaaminen on yksi keskeinen osa palvelujärjestelmään liittyvää toimenpidekokonaisuutta, jonka osa-alueita ovat muun muassa iäkkäiden palvelujen hyvän johtamisen varmistaminen sekä uusien työtapojen ja teknologisten välineiden käyttöön ottaminen. Myös (Marinin) hallitusohjelmaan sisältyvän poikkihallinnollisen Ikäohjelman yhtenä vaikuttavuustavoitteena vuoteen 2030 mennessä on turvata palvelujärjestelmän sosiaalinen ja taloudellinen kestävyys.”
Em. julkaisussa kuitenkin muistutetaan, että iäkkäiden kotiin tuotavien palvelujen turvaamisen osalta olennaista ovat myös valmistelussa olevat lainsäädännön muutokset, ja että iäkkäiden palvelujen lainsäädännön uudistamisen valmistelussa oleva toinen vaihe koskee erityisesti kotihoidon laadun ja resurssien vahvistamista.
Sote-ratkaisun syntyminen on käynnistänyt hyvinvointialueiden toiminnan käynnistämiseen tähtäävän toimeenpanotyön ja yhtenäisten toimintamallien kehittämisen. Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman hankekokonaisuudessa tuetaan kuntia ja uusia hyvinvointialueita iäkkäiden kotona asumista tukevien palvelujen kokonaisuuden kehittämisessä. Hankkeessa olennaista on rakentaa alueellisesti yhtenäiset toimintakäytänteet iäkkäiden palveluihin laatusuosituksia noudattaen.
Tätä taustaa vasten voidaan siis todeta, että kuntien omien aloitteessa ehdotettujen ja sinällään varmaankin tarpeellisten lisäpalvelujen ja -toimenpiteiden käynnistämistä on syytä arvioida suhteessa rakentuviin alueellisiin toimiin sekä valmistelussa olevaan lainsäädäntöön.
Kuten todettua, kunta ja kunnan hyvinvointipalvelut tukevat myös iäkkäiden toimintakykyä mm. avustusten jaon kautta yhdistyksille sekä epävirallisemmille toimijoille hyvinvointiohjelman ja -suunnitelman tavoitteiden suuntaisesti sekä kehittämällä kylätalkkaritoimintaa, josta on laadittu kumppanuussopimus yhdistystoimijan kanssa. Palvelujen etsimiseen ja mm. digitukeen apua tarjoavat esimerkiksi kirjato sekä vanhus- ja vammaisneuvosto. Vapaaehtoistyötä ollaan kunnassa kehittämässä yhteistyössä yhdistystoimijoiden ja seurakunnan kanssa.
Kuitenkin aloitteessa ehdotettujen iäkkäiden kotiin tuotavien palvelujen järjestäminen vaatisi kattavaa ja yksittäistapauksia koskevaa tarvearviota ja soveltuvan kriteeristön luomista, tarvittavaa ja kausiluonteisesti suhteellisen mittavaa hallintoresurssia, soveltuvaa toiminnanohjaus- tai hallintajärjestelmää, todennäköisesti hallinnoitavan palvelukokonaisuuden kilpailutusta sekä viime kädessä määrärahojen varaamista talousarvioon. Vaikuttaa, että ainakaan tällä hetkellä kunnalla ei ole em. mahdollisuutta vastata ilman mittavia lisäpanostuksia.
Ehdotus
Esittelijä
-
Mikko Hulkkonen, Hyvinvointijohtaja, mikko.hulkkonen@rusko.fi
Hyvinvointilautakunta päättää hyväksyä vastauksen aloitteeseen.
Päätös
Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.