Kunnanhallitus, kokous 15.6.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 125 Turun kaupunkiseudun MAL-sopimuksen 2020-2031 hyväksyminen

RUSDno-2020-329

Valmistelija

  • Kari Lehtinen, Kunnanjohtaja, kari.lehtinen@rusko.fi

Perustelut

Kunnanhallitus 19.8.2019 § 147

Valmistelija/esittelijä: kunnanjohtaja Kari Lehtinen, puh. 044 4333 521.

Turun kaupunkiympäristötoimiala on lähettänyt kaupunkiseudun kunnille ja kaupungeille sekä Varsinais-Suomen ELY-keskukselle ja Varsinais-Suomen liitolle 13.6.2019 päivätyn lausuntopyynnön MAL-sopimusluonnoksesta. Uusi sopimus on jatkoa nykyiselle vuosien 2016-2019 Turun kaupunkiseudun MAL-sopimukselle. Tällä hetkellä sopimusluonnos on kirjoitettu entisten sopimusten tapaan neljälle seuraavalle vuodelle, mutta Antti Rinteen hallitusohjelman mukaan uudet sopimukset olisivat 12-vuotisia. Tämä tarkentunee syksyn aikana sopimusten jatkoneuvottelujen yhteydessä. Samoin uuden hallituksen linjaukset saattavat vielä tarkentuessaan muuttaa jossakin määrin sisältöä ennen sopimuksen lopullista hyväksymistä. Sopimus on alkuperäisen aikataulun mukaisesti tarkoitus hyväksyä vuoden 2019 loppuun mennessä.

Turun kaupunkiseudun uutta MAL-sopimusta on valmisteltu vuoden 2019 aikana yhdessä valtio-osapuolten kanssa MAL-sopimuksen valmisteluryhmässä, kaupunkiseudun MAL-työryhmässä sekä valmisteluryhmän työtä tukevassa operatiivisessa ryhmässä. Turun kaupunkiseudun MAL-työryhmä päätti 12.6. kokouksessaan lähettää sopimusluonnoksen lausunnoille.

Sopimuksen tavoitteena on luoda edellytykset seudullisesti tarvetta vastaavalle monipuoliselle asuntotonttitarjonnalle  ja asuntotuotannolle sekä liikennejärjestelmän ja maankäytön paremmalle yhteensovittamiselle.Tavoitteena on edistää vähähiilistä ja kestävää yhdyskuntarakennetta ja sitä tukevaa liikennejärjestelmää ilmastonmuutoksen torjumiseksi, sekä mahdollistaa sujuva arki, työmarkkinoiden toimivuus ja elinkeinoelämän elinvoimaisuus.

MAL-sopimuksen 2020-2023 keskeisiä valtakunnallisia lähtökohtia ovat:

-nykyisessä hallitusohjelmassa (6.6.2019) esitetyt maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskevat tavoitteet ja toimenpiteet

-kansainväliset ilmastosopimukset ja niiden perusteella laaditut Kansallinen energia- ja ilmastostrategia ja keskipitkän aikavälin ilmastosuunnitelma (KAISU)

-eduskunnan kirjelmä asuntopolitiikan kehittämiskohteista tarkastuvaliokunnan mietinnön pohjalta

-valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet

Sopimusluonnoksessa tavoitteita ja toimenpiteitä on asetettu seuraavien kokonaisuuksien osalta:

Kestävä vähähiilinen yhdyskuntarakenne ja liikennejärjestelmä

-viihtyisä vetovoimainen jalankulku- ja pyöräilykaupunki (kaikissa taajamissa)

-palveleva joukkoliikennekaupunki

-kestävä autoliikenne ja sujuvat elinkeinoelämän kuljetukset

Asuminen ja elinympäristön laatu

-elinvoimainen ja houkutteleva kaupunkiseutu

Seudun elinvoimaisuus

-kilpailukykyinen Turun kaupunkiseutu osana Etelä-Suomen kestävää asunto- ja työmarkkina-aluetta

Ruskoon kohdistuvana erillisenä mainintana sopimusluonnoksessa on esitetty seudun elivoimaisuuteen liittyvänä toimenpiteenä: ”Lentoliikenteen toimintaedellytyksiä turvataan parantamalla lentoaseman saavutettavuutta ja saattamalla Turun kaupungin ja Ruskon kunnan alueille sijoittuvat lentoaseman lähialueen osayleiskaava valmiiksi.”

Ongelmallisena merkintänä sopimusluonnoksessa on pidettävä kohdan 2.1. mainintaa siitä, että kunnat suuntaavat 80 % uusien asemakaavojen asuinkerrosalasta maakuntakaavan kaupunki-/taajamatoimintojen kehittämisen kohdealueille mikäli tätä mainintaa tulkitaan kuntakohtaisesti eikä seutukohtaisesti. Ruskolle ei maakuntakaavassa ole merkitty taajamatoimintojen alueita ja Ruskon kaupunkikehittämisen alue on rajattu kovin pieneksi.

Antaessaan kannanottoa MAL sopimusluonnokseen vuosille 2016-2019 kunnanhallitus totesi osana päätöstään, että luonnokseen tulisi saada maininta luontomatkailusta ja siitä, että laadittavalla tämänkaltaisella poliittisella sopimuksella ei voida sitoa tulevien valtuustojen kaavoituksellista päätösvaltaa.

Sopimusluonnokseen pyydetään tekemään tarvittaessa täydennys- ja muutosesityksiä niin tavoitteisiin kuin toimenpiteisiin. Sopimuksen viimeistely voi vaatia jatkovalmistelussa toimenpiteiden karsimista ja priorisointia. Lausunnossa voi ottaa kantaa myös esitettyjen toimenpiteiden priorisoimiseen. Lausuntoa pyydetään 27.8.2019 mennessä.

Esityslistan oheismateriaalina ovat MAL-sopimusluonnos vuosille 2020-2023 sekä nykyinen hyväksytty Valtion ja Turun kaupunkiseudun kuntien välinen maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimus 2016-2019.

Kunnanjohtajan päätösehdotus:

Kunnanhallitus päättää merkitä sopimusluonnoksen tietoonsa saatetuksi ja todeta lausuntonaan, että mikäli luonnoksen kohdan 2.1. 80 %:n  vaatimus uusien asemakaavojen asuinkerrosalan kohdentamisesta koskee jokaista kuntaa erikseen, niin se tulisi kirjata muotoon ”kuntien tulee pyrkiä siihen, että pääosa uudesta asuinkerrosalasta sijoitetaan maakuntakaavan kaupunki-/taajamatoimintojen kehittämisen sekä yhdyskuntarakenteen laajentumisen kohde-/selvitysalueille”.

Muilta osin kunnanhallituksella ei ole lisättävää luonnokseen tässä vaiheessa.

Päätös:

Kunnanhallitus päätti merkitä sopimusluonnoksen tietoonsa saatetuksi ja todeta lausuntonaan, että mikäli luonnoksen kohdan 2.1. 80 %:n  vaatimus uusien asemakaavojen asuinkerrosalan kohdentamisesta koskee jokaista kuntaa erikseen, niin se tulisi kirjata muotoon ”kuntien tulee pyrkiä siihen, että pääosa uudesta asuinkerrosalasta sijoitetaan maakuntakaavan kaupunki-/taajamatoimintojen kehittämisen sekä yhdyskuntarakenteen laajentumisen kohde-/selvitysalueille”.

Lisäksi kunnanhallitus totesi, että luonnokseen tulisi saada maininta luontomatkailusta ja siitä, että laadittavalla tämänkaltaisella poliittisella sopimuksella ei voida sitoa tulevien valtuustojen kaavoituksellista päätösvaltaa.

Muilta osin kunnanhallituksella ei ole lisättävää luonnokseen tässä vaiheessa.

___________

Kunnanhallitus 15.6.2020

Turun kaupunkiseudulle on valmisteltu maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimus vuosille 2020-2031. Neuvottelutulos valmisteluun osallistuneiden osapuolten kesken saavutettiin 29.5.2020 ja päätettiin lähettää sopimuksen osapuolille hyväksyttäväksi.

Sopimuksella edistetään Sanna Marinin hallitusohjelman tavoitteiden ja toimenpiteiden, valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden ja kansallisten ilmasto- ja energiatavoitteiden toteutumista Turun kaupunkiseudulla sekä seudun kuntien ytheisesti hyväksytyn rakennemalli 2035 toteuttamista. Sopimus on jatkoa Turun kaupunkiseudun kuntien ja valtion vääliselle MAL-sopimukselle 2016-2019.

Maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimus perustuu Turun kaupunkiseudun 13 kunnan ja valtion yhteiseen tahtotilaan seudun kehittämisestä. Sopimuksen tarkoituksena on vahvistaa kuntien keskinäistä yhteistyötä ja suunnitteluyhteistyön jatkuvuutta, kumppanuutta seudun kuntien ja valtion välillä sekä osapuolten yhteistä sitoutumista seudun kehittämistä koskeviin tavoitteisiin ja niiden edellyttämiin toimenpiteisiin. Sopimuksen tarkoitus on varautua pitkäjänteiseen kehitykseen ja tarvittaessa voimistamiseen tulevilla sopimuskausilla.

Sopimuksen tavoitteena on luoda edellytykset seudullisesti tarvetta vastaavalle monipuoliselle asuntotonttitarjonnalle ja asuntotuotannolle sekä liikennejärjestelmän ja -investointien ja maankäytön paremmalle yhteensovittamiselle. Tavoitteena on edistää vähähiilistä ja kestävää yhdyskuntarakennetta ja sitä tukevaa liikennejärjestelmää ilmastonmuutoksen torjumiseksi, sekä mahdollistaa sujuva arki, työmarkkinoiden toimivuus ja elinkeinoleämän elinvoimaisuus. Tavoitteen aon torjua segregaatiota ja asunnottomuutta sekä edistää asuinalueiden monimuotoisuutta ja alueiden asuntokannan monipuolisuutta. Kaupunkiseudun liikennejärjestelmän kehittämisen tavoitteena on kasvattaa kestävien liikkumismuotojen osuutta liikennesuoritteesta, parantaa liikenneturvallisuutta ja lisätä työpaikkojen ja palveluiden saavutettavuutta.

Sopimuksessa määritellään Turun seudun 12 vuoden kehityspolku ja tavoitetila vuodelle 2030+ maankäytön, asumisen ja liikenteen kehittämistoimenpiteiden osalta. Kehityspolun toimenpiteitä ja toteutumista tarkastellaan ja täsmennetään rullaavasti hallituskausittain. Tässä sopimuksessa määritellään keskeisimmät, vaikuttavimmat ja kuntien keskinäistä ja valtion yhteistyötä edellyttävät toimenpiteet vuosille 2020-2023, joilla kehitys Turun kaupunkiseudulla myös pidemmällä tähtäyksellä pysyy tavoitteiden edellyttämällä uralla. Lisäksi sopimus sisältää seudun kuntien ja Varsinais-Suomen liiton priorisoidut näkemykset raide- ja tieyhteyksien kehittämistavoitteista vuoden 2023 jälkeiselle ajalle valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa huomioitavaksi.

Varsinaisia toimenpiteitä sopimus sisältää yhteensä 44 kappaletta. Toimenpiteet on jaoteltu seuraaviin kolmeen teemaan:

-Kestävä ja vähähiilinen yhdyskuntarakenne ja liikennejärjestelmä

-Asuminen ja elinympäristön laatu

-Seudun elinvoimaisuus

Toimenpiteet muodostavat laajan monipuolisen kokonaisuuden tavoitteiden toteuttamiseksi. Näiden toimenpiteiden toteutumista tullaan seuraamaan valtion ja kuntien muodostamassa yhteisessä seurantaryhmässä. Sekä valtio että kunnat sitoutuvat tällä sopimuksella toteuttamaan ja edistämään näitä toimenpiteitä. Sopimus tulee voimaan, kun se on kaikkien soapuolten osalta hyväksytty ja allekirjoitettu.

Esityslistan oheismateriaalina on valtion ja kaupunkiseudun kuntien välinen maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimus 2020-2031.

Ehdotus

Esittelijä

  • Kari Lehtinen, Kunnanjohtaja, kari.lehtinen@rusko.fi

Kunnanhallitus päättää esittää valtuustolle, että oheismateriaalin mukainen 29.5.2020 päivätty valtion ja Turun kaupunkiseudun välinen Turun kaupunkiseudun MAL-sopimus 2020-2031 hyväksytään.

Päätös

Kunnanhallitus päätti esittää valtuustolle, että oheismateriaalin mukainen 29.5.2020 päivätty valtion ja Turun kaupunkiseudun välinen Turun kaupunkiseudun MAL-sopimus 2020-2031 hyväksytään siten muutettuna, että mikäli luonnoksen kohdan 2.1. 80 %:n vaatimus uusien asemakaavojen asuinkerrosalan kohdentamisesta koskee jokaista kuntaa erikseen, niin se tulisi kirjata muotoon "kuntien tulee pyrkiä siihen, että pääosa uudesta asuinkerrosalasta sijoitetaan maakuntakaavan kaupunki-/taajamatoimintojen kehittämisen sekä yhdyskuntarakenteen laajentumisen kohde-/selvitysalueille".

Lisäksi kunnanhallitus esittää valtuustolle todettavaksi, että luonnokseen tulisi saada maininta siitä, että laadittavalla tämänkaltaisella poliittisella sopimuksella ei voida sitoa tulevien valtuustojen kaavoituksellista päätösvaltaa.  


Muutoksenhaku

Seuraavista päätöksistä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.