Hyvinvointilautakunta, kokous 4.6.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 41 Hyvinvointitoimialan kannanotot Ruskon kunnan arviointikertomukseen vuodelta 2019

RUSDno-2020-296

Valmistelija

  • Mikko Hulkkonen, Hyvinvointijohtaja, mikko.hulkkonen@rusko.fi

Perustelut

Valtuusto päätti kokouksessaan 25.5.2020 § 26 lähettää arviointikertomuksen toimialueille kannanottoja ja toimenpiteitä varten. Toimialueita ja lautakuntia pyydetään antamaan kannanottonsa vuoden 2019 arviointikertomukseen kesäkuun loppuun mennessä. Kannanottojen tulee samalla ohjata aikanaan tulevan vuoden talousarvion laadintaa.

Arviointikertomus vuodelta 2019 on esityslistan oheismateriaalina.

Hyvinvointitoimiala on ottanut kantaa tarkastuslautakunnan käsittelemiin asioihin yleisellä tasolla jo tilinpäätöskäsittelyn yhteydessä 12.3.2020 § 15 osana omaa sisäisen valvonnan raporttiaan. Tämä raportti on myös oheismateriaalina.

Toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen

Toiminnallisten tavoitteiden toteutumisen arvioinnissa hyvinvointilautakunta on saavuttanut tavoitteensa pääosin hyvin. Osittain ovat toteutuneet nuorisopalvelujen tavoitteet nuorisotalokävijöiden määrissä sekä leirien ja retkien määrät. Myös kirjastojen aineistojen uudistaminen hankimäärärahojen osuuden per kuntalainen perusteella on jäänyt osittain tavoitteestaan. Toteutumatta ovat tavoitteista jääneet kirjastokäyntien määrät sekä kirjastokäyntien hinnat.

Nuorisotalotoiminnassa kävijämäärät ovat olleet korkealla tasolla nuorten osalta, jotka ovat nuorisopalvelujen keskeisintä kohderyhmää; tavoitteesta on jääty hieman nuorempien lasten ns. pikkunuokkaritoiminnassa. Retkien ja leirien toteutuminen on kiinni osallistujien mukaan saamisesta, missä pienetkin vaihtelut osallistujamäärissä saattavat pienessä kunnassa aiheuttaa koko tapahtuman perumisen. Yhteisretkille osallistumisen kulttuuri on myös hiipunut aiemmista vuosista. Retkiä järjestetään yhä enemmän yhteistyönä lähikuntien kanssa kahden tai useamman kunnan yhteistyönä.

Kirjaston osalta kävijämäärän vähenemistä vuonna 2019 on käsitelty hyvinvointilautakunnassa 16.4.2020 § 26 ja asiasta on tehty oma selvitys. Osa vähenemisestä saattaa johtua kävijälaskurin vaihtumisesta, osa asiakaskunnan hakeutumisesta lähialueiden omatoimikirjastoihin sekä sähköisten aineistojen pariin. Tästä kertoo kirjaston verkkokäyntien määrän kasvu viime vuosina. Fyysisten kävijämäärien vähenemisestä ei ole seurannut myöskään lainausmäärien vähenemistä, päinvastoin kokonaislainauksen määrä on kasvanut. Toisaalta aiempina vuosina lautakunnan vastauksissa (22.8.2019 § 41) tarkastuslautakunnan huomioihin on todettu myös, että ”kirjastokäyntien määrää ei ole asetettu toiminnallisissa tavoitteissa realistiselle tasolle”.

Toiminnallisena tavoitteena kirjastokäyntien laskennallisen hinnan kehitys on em. asiakasmäärän vähenemisen seuraus. Tavoitteeseen vaikuttaa myös luonnollisesti aineistojen määrärahojen määrä. Tavoitteet kirjastokäyntien hinnan ja kirjaston aineistohankintojen kesken ovatkin keskenään kilpailevat. Nyt kuluvana vuonna kunnan omaa omatoimikirjastoprojektia on vauhditettu osittain myös vastauksena kirjastokäyntien määrän vähenemiseen.

Muut havainnot ja suositukset

”Tarkastuslautakunta panee merkille, että ulkoilualueisiin ja lähiliikuntapaikkoihin on panostettu vuonna 2019 paljon. Kunnossapitoon tulisi jatkossa varata riittävät resurssit.”

  • Ulkoilualueiden ja lähiliikuntapaikkojen kunnossapito on hyvinvointitoimialalla hyvin tiedostettu tarve ja toiminnan tavoite. Kuluvalle vuodelle on varattuna hyvinvointilautakunnan lähiliikuntapaikkojen kustannuspaikalle puolikaan vakanssin verran määrärahoja liikuntapaikkavastaavan palkkaamiseen. Kyseinen työntekijä on aloittanut teknisen toimialan työntekijänä 7.1.2020, ja toimii tiiviissä yhteydessä liikuntapalveluvastaavan kanssa. Tehtävänään liikuntapaikkavastaavalla on pitää yllä liikuntapaikkojen hyvää kuntoa.

”Hyvin alkanutta yhteistyötä eri lautakuntien välillä (hyvinvointi, tekninen ja opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta) on hyvä jatkaa.”

  • Lautakuntien ja niiden alaisten toimialojen välistä yhteistyötä on jatkettu kuluneen vuoden aikana ja sovittu yhteisiä toiminnan seurannan tapoja sekä valmisteltu yhteisiä kehittämishankkeita. Investointiprojektien seurannassa ja seurannan vastuissa lautakuntien on edelleen välillä avoimia kysymyksiä, joista sovittava tarkemmin. Tähän tarpeeseen pyritty vastaamaan mm. säännöllisillä yhteisillä lautakuntien puheenjohtajien tapaamisille teknisen ja hyvinvoinnin lautakuntien kesken.

”Vuoden 2019 kirjastokäyntien toiminnalliset tavoitteet on asetettu vanhan syyskuussa 2018 vaihtuneen käyntilaskurin mukaan. Vaihdoksesta lautakunnalla ei ollut tietoa. Tämä selittää osittain kirjastokäyntien laskua.”

  • Kirjastokäyntien määrää toiminnallisena tavoitteena tulee tarkastella jatkossa uudelleen paitsi käyntilaskurin vaihtumisen vuoksi, myös siksi, että käynneissä on todennäköisesti tapahtunut todellista vähenemistä, ja myös siksi, että pääkirjastoa ollaan muuttamassa omatoimikirjastoksi, mikä tulee lisäämään kirjaston aukioloaikaa ja todennäköisesti kävijämääriä. Lisäksi kuluvana vuonna koronaepidemian aiheuttama sulkuaika tulee vähentämään käyntimäärää oleellisesti. Näistä toisistaan poikkeavista muutossuunnista johtuen kirjastokäyntien määrälle ei ole mahdollista asettaa lähiaikoina kovinkaan tarkkaa tai pysyvää tavoitetta.

”Kirjastojen hankintamäärärahat tulisi käyttää kuten on budjetoitu, eikä niitä tulisi alittaa. Hankinnoilla vaikutetaan palvelun laatuun, eikä sen tulisi olla säästökohde.”

  • Hankintamäärärahoja pyritään käyttämään kuten ne on budjetoitu eikä ainakaan ylittämään niitä. Ruskolla hankintamäärärahat ovat olleet kansallisesti tarkasteltuna hyvällä tasolla. Alueellisen Vaski-yhteistyön kautta kuntalaisten käytettävissä on myös koko alueen kokoelma- ja uutuushankinnat. Samalla hankintoja säätelee Vaskin yhteistyösopimus ja yhteinen kokoelmapolitiikka.

”Tarkastuslautakunta suosittaa, että henkilökunnan palkitsemiseen pitää luoda käytäntö ja mittarit. Nämä tulee ottaa huomioon talousarviota laadittaessa.”

  • Henkilökunnan palkitsemisen kehittämiseen on kunnassa selkeä tarve myös työhyvinvoinnin kehittämisen näkökulmasta. Sen lisäksi tarvetta on tiettyjen henkilöstöhallinnon perustoimintojen määrittelylle ja resurssoimiselle, esimerkiksi tehtävän vaativuuden arvioimisen prosessille sekä kattavan henkilöstökäytäntöjen kartoituksen tekemiselle.

Ehdotus

Esittelijä

  • Mikko Hulkkonen, Hyvinvointijohtaja, mikko.hulkkonen@rusko.fi

Hyvinvointilautakunta päättää antaa em. kannanotot koskien tarkastuskertomusta vuodelta 2019 tiedoksi keskushallinnolle, ja lisäksi toteaa, että toimenpiteinä se tulee vielä kuluvana toimintavuotena ehdottamaan kunnanhallitukselle ja valtuustolle määrällisiä muutoksia eräisiin nykyisiin toiminnallisiin tavoitteisiinsa. Osana tulevaa talousarviota toiminnallisia tavoitteita on syytä myös arvioida perinpohjaisemmin.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi

Kunnanhallitus

Muutoksenhaku

Seuraavista päätöksistä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.