Perustelut
Hyvinvointipalvelujen aloitteesta Ruskolla aukesi 11.5.2020 verkkopalvelu, jonka kautta nuorille ja lapsiperheiden vanhemmille tarjotaan apua suoraan some-arjessa. Palveluun sisältyvän chat-palvelun kautta paikalliset ammattilaiset vastaavat nuoren tai vanhemman hätään, huoleen tai mieltä askarruttaviin kysymyksiin luotettavasti ja nimettömästi. ”Onks tää normaalia?” ja ”En jaksa” -palvelu kohtaa kunnan nuoret ja vanhemmat vähintään kerran kuukaudessa Instagramissa, Facebookissa, YouTubessa tai Snapchatissa ja tiedustelee, onko kaikki hyvin. Tarjolla olevan huolitestin myötä voi hyödyntää monenlaisia oma-apumateriaaleja tai olla yhteydessä chat-palvelun kautta paikalliseen auttamisalan ammattilaiseen.
Uudenlaisen matalan kynnyksen palvelun tarve on korostunut koronaepidemian aikana. Poikkeusoloissa tavalliset yhteydenpitotavat eivät ole mahdollisia, ja toisaalta moniin ongelmiin ei ole haettu apua yhtä paljon kuin normaalisti. Tämä lisää riskiä erityisesti niiden lasten, nuorten ja perheiden keskuudessa, joilla on jo muutenkin pulmien kasautumista. On oletettavaa, että viivästetty palvelutarve lisää palvelujen kysyntää rajoitusten lieventyessä. Näistä syistä olisi tärkeää löytää turvallisia ja joustavia keinoja auttaa lapsia, nuoria ja perheitä poikkeusoloissa ja niiden jälkihoidossa jo ennalta, ennen kuin ongelmat vaativat kalliimpien sote-palvelujen apua.
Ruskolla verkkopalvelua toteutetaan yhteistyössä nuorisopalvelujen, oppilashuollon ja varhaiskasvatuksen kesken. Chat-palvelu on auki maanantaista torstaihin klo 14–18. Vastaajina chatissa toimivat kunnan omat nuorisotyöntekijät, koulukuraattori ja -psykologi, psykiatrinen sairaanhoitaja sekä varhaiskasvatuksen ammattilaiset. ”Onks tää normaalia?” ja ”En jaksa” -palvelu aloitetaan kahden kuukauden kokeiluna, jossa sen vaikuttavuutta ja käyttäjäkokemuksia selvitetään. Kustannukset kokeilusta jaetaan hyvinvointitoimialan ja varhaiskasvatuksen kesken. Monista muista kunnista ja kuntayhtymistä saatujen kokemusten, palautteiden ja tilastojen perusteella nettipohjainen palvelu on toimiva ja vaikuttava kanava kohdata nuoria ja vanhempia.
Lisätietoja:
https://rusko.fi/2020/05/verkkopalvelu-ja-chat-nuorten-ja-vanhempien-tueksi/
https://rusko.fi/2020/05/lentavaa-laksytukea-tarjolla/
Ehdotus
Esittelijä
-
Mikko Hulkkonen, Hyvinvointijohtaja, mikko.hulkkonen@rusko.fi
Hyvinvointilautakunta päättää merkitä tietoonsa saatetuksi verkkopalvelukokeilun ja seuraa sen toimivuutta.
Päätös
Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.