Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta, kokous 9.6.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 64 Perusopetuksen päätelaitteiden hankkiminen palvelumallin kautta

RUSDno-2020-282

Valmistelija

  • Kai Laitinen, Johtava rehtori, kai.laitinen@rusko.fi

Perustelut

Ruskolla päätettiin luoda investointisuunnitelma oppilaiden henkilökohtaisten laitteiden hankkimiseksi vuonna 2015. Investointisuunnitelma lähti muutamin luokkakokeilun liikkeelle ja vuonna 2017 päätettiin suunnitelma laajentaa kaikkia oppilaita koskevaksi.
Investointisuunnitelman tavoitteet toteutuivat syksyllä 2019. Lukuvuodesta 2019-2020 alkaen kaikilla oppilailla on ollut oma päätelaite käytössä.
Kevätlukukauden 2020 etäopiskelujakson aikana oppilaille hankittujen päätelaitteiden merkitys korostui. Etäopetus onnistui erittäin hyvin ja kunnan päätelaitteisiin osoittama satsaus nousi suureen arvoonsa.

Oppilaan oma päätelaite mahdollistaa mm. opetussuunnitelmaan kirjatut tavoitteet yksilöllisestä oppimisesta yhteisöllisesti, tutkivasta oppimisesta ja oppilaan aktiivisemman oppijan roolin. Lisäksi oppilaille kehittyy osana oppimisprosessia opetussuunnitelman laaja-alaisen tieto- ja viestintäteknologian osaamisen tavoitteen mukaiset taidot. Opettajan näkökulmasta oppilaan oma päätelaite mahdollistaa joustavat pedagogiset ratkaisut ja monipuolisten sähköisten oppimateriaalien ja palvelujen hyödyntämisen tarpeen osana koulupäivän arkista työskentelyä. Lisäksi sähköiset oppimateriaalit ja tehtävät tuovat sekä oppimisen aikaiseen että lukuvuosiarviointiin merkittävän lisäarvon.

Osa investointisuunnitelman aikana hankituista laitteista ovat tulleet elinkaarensa päähän.
Parin viime vuoden aikana (investoinnin ja leasingrahoituksen lisäksi) laitteita on ollut mahdollista hankkia myös palveluna.
Palvelumallissa laitteet vuokrataan palvelutoimittajalta sovitulla palvelutasolla.
Ruskon kunnalla on voimassa oleva sopimus suoraostosta PC- laitteiden osalta KL- kuntahankintojen kanssa. Mobiililaitteissa, kuten iPad, ei vastaavaa hankintasopimusta ole. KL kuntahankinnoilla ei kuitenkaan ole tarjolla palvelumallia, joten sopimus antaa mahdollisuuden hankkia myös PC -laitteet palvelumallilla muilta toimittajilta.

Kuntien Tiera tarjoaa laitteita palvelumallilla. Ruskon kunta on Tieran jäsen ja Rusko on osallistunut Tieran verkkokaupan kilpailutukseen. Rusko on siis oikeutettu hankkimaan sekä PC- että mobiililaitteita Tieran verkkokaupasta. Tieran kilpailutus oikeuttaa Ruskon hankkimaan laiteet Tieralta ilman omaa kilpailutusta. Yhteiskilpailutuksen etuna Rusko osallistuu kaikkien kuntien yhteiseen kilpailutukseen, joten kilpailutuksen volyymin kautta Ruskolla on mahdollisuus tuntuviin alennuksiin yhdessä isojen kaupunkien kanssa. Tieran verkkokaupan tuottaa Atea, joka on iso pohjoismainen laitetoimittaja ja jolla on erityisesti koulupuolella iso markkinaosuus ja osaaminen.

Palvelumalliin siirtymisen selvitys on tehty yhdessä koulutoimen, keskushallinnon ja tietohallinnon kanssa. Selvityksessä on huomioitu oppilaiden laitteiden lisäksi opettajien henkilökohtaiset laitteet. Uusien laitteiden hankintamallin lisäksi on tehty selvitys, jossa olemassa olevat iPad laitteet siirretään palvelumalliin 2018 ja sitä uudempien laitteiden osalta.
Olemassa olevien laitteiden osalta käytetään Tieran tarjoamaa hyvitysrahoitusta, jossa laitteiden arvoa vastaava pääoma tilitetään Ruskon kunnalle ja kunta maksaa kyseisistä laitteista palvelumallin mukaista vuokraa palvelumallin keston mukaisesti.
Hyvitysrahoituksen laskelma on liitteen 1 taulukossa Hyvityslaskelma. Olemassa olevien iPadien osalta on tehty siirtymäsuunnitelma, joka tukee päätösehdotuksessa olevaa laitteiden uusimissykliä.
 

Päätösehdotuksessa uusien laitteiden osalta palvelumallin pituudeksi ehdotetaan seuraavaa:

  1. Oppilaiden iPad, 5 vuoden palvelumalli
  2. Opettajien iPad, 4 vuoden palvelumalli
  3. Opettajien ja oppilaiden kannettavat, 4 vuoden palvelumalli
  4. Siirtymäsuunnitelman ja uusien laitteiden ehdotuksen mukaisesti oppilas saa uuden laitteen 1. luokalla ja laite poistetaan palvelumalliin sisältyvän tietoturvallisen poiston kautta 5. luokan lopussa.

6. luokalla oppilas saa kannettavan tietokoneen ja se poistetaan vastaavasti tietoturvallisesti 9. luokan lopussa.
Siirtymävaiheessa palvelumallien pituudet poikkeavat nykyisten laitteiden hankintavuoden mukaan. Suunnitelma on tehty siten, että lukuvuoden 2020-2021 lopussa myös olemassa olevien laitteiden osalta oppilaan iPad poistetaan 5. luokan lopussa. Päätösehdotuksen mukaan tulevien 9. luokkalaisen laitteita ei poisteta lukuvuoden 2020-2021 päätteeksi, vaan laitteet siirtyvät lukuvuonna 2021-2022 aloittavien 7. luokkalaisten käyttöön. Ratkaisu on taloudellisin ja tukee uusien laitteiden palvelumallin kestoa.

Esityksessä olevaan palvelumallin kestoon on päädytty sekä taloudellisin että laitteen toimintavarmuuteen liittyvin syin. Tämän hetkisten tietojen mukaan iPadin 5 vuoden ja kannettavien 4 vuoden vaihtosyklissä laitteen toimintavarmuus pysyy riittävällä tasolla. Sykli tukee myös oppilaan perusopetuksen 9 vuoden aikaa, jolloin laitteita ei tarvitse kiertää oppilaiden välillä. Osassa muista kunnista on päädytty 3 vuoden vaihtosykliin, mutta kokemusten mukaan nykylaitteet toimivat ehdotuksen mukaisen ajan.
Liitteen 1 taulukossa Rahoitus-hinta-uudet on laskelma eri palvelumallin pituuksien kustannusvaikutuksista nykyisillä laitehinnoilla.

Liitteessä 1 olevan Rahoituslaskelma -taulukossa palvelumallin kustannusvaikutus on laskettu lukuvuosittain siirtymävaihe huomioiden. Oppilaiden lukumäärässä on käytetty viime syksynä tehtyä oppilasennustetta. Kustannusvaikutus sisältää sekä opettajien että oppilaiden laitteet nykyhinnoilla laskettuna. Esityksessä olevan palvelumallin kustannukset sisältävät:

  • laitteen rahoituksen palvelumallin ajalta
  • laitteen vakuutuksen, tapahtuman omavastuu on noin 50€
  • tietoturvallisen poiston
  • iPadeissa 1 vuoden takuun, kannettavissa takuu on 4 vuotta

Palvelumalliin siirtyminen mahdollistaa kustannusten paremman ennustettavuuden. Investoinnit ovat jakautuneet epätasaisesti eri vuosille ja sitä kautta investointisuunnitelmien tekeminen pitkällä tähtäimellä on hankalaa. Lisäksi ison laite-erän hankkiminen tiettynä vuonna aiheuttaa isomman riskin laitemallin saatavuudessa ja laitteen keston arvioimisessa. Palvelumallissa hankinnat jakaantuvat tasaisemmin. Kustannukset on helppo arvioida ja laitteen keston suhteen riski on pienempi. Palvelunmallissa oleva vakuutus vähentää kunnalla koituvia ylläpitokuluja huomattavasti. Erityisesti yläkoulun vuoden 2017 oppilaslaitteiden investoinnin laitteiden osalta rikkoutumisesta on aiheutunut Maunun koululla hankalasti ennakoitavia kuluja. Huoltajien maksamien korvausten jälkeen kunnalle on jäänyt merkittävä osuus korvaavan laitteen uusimisessa. Palvelumalliin liittyvä vakuutus on sekä huoltajien että kunnan edun mukaista. Kannettavien osalta 4 vuoden takuun ja vakuutuksen myötä hankintamalli on Ruskolle erittäin riskitön ja kustannusvaikutus on helppo ennakoida.

Ehdotuksen mukaiseen palvelumalliin siirtyminen poistaa talousarvioin investointisuunnitelmassa varatun päätelaiteinvestointien tarpeen. Vastaavasti palvelumalli nostaa käyttötalouden menoja. Investointisuunnitelman mukaan päätelaiteisiin on varattu vuosille 2021 ja 2022 yhteensä 84 000 €. Liitteen 1 taulukossa Rahoituslaskelma on kuvattu palvelumallin ja investointisuunnitelman välistä erotusta hyvitysrahoitus huomioiden. Henkilökohtaisten päätelaitteiden hankinta palvelumallilla lisää perusopetuksen käyttökuluja noin yhden prosentin.
 

Perusopetuksen TVT- koordinaattori Janne Korsimo on läsnä kokouksessa kertomassa asiasta.



 

Ehdotus

Esittelijä

  • Kai Laitinen, Johtava rehtori, kai.laitinen@rusko.fi

Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta hyväksyy toimintatavan siirtyä tietokoneiden ja iPadien osalta Tieran tarjoamaan palvelumalliin uusien laitteiden hankkimisen osalta. Samalla päätetään ottaa palvelumallin kustannukset huomioon käyttötalouden suunnittelussa.
Lukuvuoden 2020-2021 alusta alkaen päätetään hankkia uusia laitteita palvelumallilla liitteen 1 Uusittavat-2020 taulukon mukaisesti. Oppilaslaitteiden vaihtosykli on jatkossa iPadien osalta 5 vuotta ja kannettavien tietokoneiden osalta 4 vuotta.  Sekä opettajien iPadeissa että kannettavissa tietokoneissa vaihtosykli on 4 vuotta.
Oppilaiden osalta päätetään siirtyä malliin, jossa oppilas saa laitteen (iPad) 1. luokalla ja luovuttaa sen 5. luokan lopussa. Tämän jälkeen oppilas saa 6. luokan alussa uuden laitteen (kannettava tietokone) ja luovuttaa sen 9. luokan lopussa.
Olemassa olevien laitteiden osalta päätetään hyväksyä liitteen 1 mukainen Tieran tarjoama hyvitysrahoitus ja siihen liittyvä palvelumalli.

Päätös

Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta hyväksyi toimintatavan siirtyä tietokoneiden ja iPadien osalta Tieran tarjoamaan palvelumalliin uusien laitteiden hankkimisen osalta. Samalla päätettiin ottaa palvelumallin kustannukset huomioon käyttötalouden suunnittelussa. 
Lukuvuoden 2020-2021 alusta alkaen päätettiin hankkia uusia laitteita palvelumallilla liitteen 1 Uusittavat-2020 taulukon mukaisesti. Oppilaslaitteiden vaihtosykli on jatkossa iPadien osalta 5 vuotta ja kannettavien tietokoneiden osalta 4 vuotta.  Sekä opettajien iPadeissa että kannettavissa tietokoneissa vaihtosykli on 4 vuotta.
Oppilaiden osalta päätettiin siirtyä malliin, jossa oppilas saa laitteen (iPad) 1. luokalla ja luovuttaa sen 5. luokan lopussa. Tämän jälkeen oppilas saa 6. luokan alussa uuden laitteen (kannettava tietokone) ja luovuttaa sen 9. luokan lopussa.
Olemassa olevien laitteiden osalta päätetiin hyväksyä liitteen 1 mukainen Tieran tarjoama hyvitysrahoitus ja siihen liittyvä palvelumalli.

Lisäksi opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta haluaa kiinnittää huomiota siihen että investointitarve päätelaitteiden osalta poistuu 2021 talousarviosta ja kustannukset siirtyvät käyttötalouden puolelle. Mikäli olisi jatkettu investointimallilla, olisi laitekanta oppilaiden osalta heikentynyt tulevina vuosina huomattavasti. 

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusoikeus
Päätökseen tyytymätön saa tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Oikaisuvaatimus osoitetaan kunnanhallitukselle ja toimitetaan keskushallintoon.

Oikaisuvaatimusaika ja päätöksen tiedoksianto
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Jollei muuta näytetä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä (7.) päivänä sen jälkeen, kun asiakirja on annettu postin kuljetettavaksi.
Saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan saadun tieto saantitodistuksen osoittamana päivänä. Erillistä tiedoksisaantitodistusta käytettäessä päätöksestä katsotaan saadun tieto todistukseen merkittynä päivänä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Sähköinen asiakirja täyttää myös kirjallisen asiakirjan vaatimuksen. Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

 - päätös, johon vaaditaan oikaisua
 - miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
 - millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Vaatimuksen perusteineen on käytävä ilmi oikaisuvaatimuksesta. Tekijän on allekirjoitettava oikaisuvaatimus ja siinä on ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä saa Ruskon kunnan keskushallinnosta.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Osoitettava sille viranomaiselle jota kyseinen päätös koskee:

Kunnanhallitus, Hyvinvointilautakunta, Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta, Tekninen lautakunta TAI Tarkastuslautakunta

- viranomainen: xxxxxx
- käynti- ja postiosoite Vanhatie 5, 21290 Rusko
- puhelinvaihde 02 4393 511
- sähköposti rusko@rusko.fi